דמיינו חקלאי שצריך לקטוף את היבול, איך הוא יודע מתי הזמן הנכון? מן הסתם הוא יבדוק את הפירות. מה אם הפירות עדיין רחוקים מלהבשיל, או אם יש סיבה אחרת שלא צמחו כמו שצריך?
ובחזרה מהשדה לקורסים ולקבוצות הלימוד במכללה. אמצע הסמסטר הוא הזמן המתאים לבדוק את הזרעים שזרענו עד כה, למדוד ולהעריך את תהליכי ההוראה והלמידה, לקבל משוב ובמידת הצורך לעשות התאמות ושיפורים.
רעיונות למדידה, הערכה משוב והתבוננות
- משימת הערכה קצרה הבודקת הבנה וידע של יחידות ההוראה האחרונות: עם ציון או בלי, לכלול בחישוב ציון הקורס או לא. בכל מקרה, כדי שרמת המהימנות תהיה גבוהה, חשוב להדגיש שהבדיקה לא נועדה לצורך ציון בלבד אלא לצורך שיפור תהליכי ההוראה והלמידה בקורס.
-
רפלקציה של הסטודנטים על תהליכי הלמידה שלהם: שאלון גוגל, שיחה בכיתה, שיחות עם מספר תלמידים בודדים ועוד. חשוב לנסח שאלות המעודדות את הסטודנטים להתבונן הן על הלמידה הן על ניהול הלמידה, לשתף אותם בתהליך, ולהתמקד בהמלצות הנובעות מהמשוב. חשוב להבהיר לסטודנטים שהמהלך נועד לזיהוי פערים וקשיים ובעקבות כך לשיפור ולמידה.
- מתי כדאי לעשות? אפשר להקדיש לכך זמן קצר באחד השיעורים הקרובים או לערוך בדיקה בכל נקודת זמן שנראית לכם מתאימה. בימים אלה, כדאי לנצל את אמצע הסמסטר כדי להשפיע על יתרת השיעורים עד סוף הסמסטר. בשבוע הלמידה מרחוק, בשיעור 'זום' או א-סינכרוני, ניתן לשלב את המשוב במהלך ההוראה (משימת לימוד בחדרים או משימת לימוד א-סינכרונית ושיחות משוב במקביל, העברת שאלון גוגל בסוף שיעור ועוד).
רעיונות לפעילויות הערכה
שיחות משוב
דוגמה לפעילות של שיחה בין שני תלמידים שממלאים יחד משוב – מה הולך טוב בקורס, ומה ניתן לשפר?
דוגמה לעזר לניהול שיחות משוב
מחלקים את הכיתה לקבוצת של 4-5 סטודנטים שמשתבצים בגוגל דוקס לפני המפגש, כל מפגש כ- 15 דקות, לפי הנושאים: