פנו אלינו לחשיבה, ייעוץ וסיוע בכל נושא פדגוגי שעל הפרק

חיפוש
בלחיצה מביא לדף הבית של האתר
חיפוש
חיפוש

שיטות
הוראה

דילמה

התנסות בדיון בדילמה המציגה התנגשות בין שני ערכים או יותר, לפיתוח חשיבה מוסרית ומיומנות קבלת החלטות
התנסות בדיון בדילמה המציגה התנגשות בין שני ערכים או יותר, לפיתוח חשיבה מוסרית ומיומנות קבלת החלטות
איקון לבן תאור השיטה
הצגת דילמות מוסריות בכיתה, בה מציגים לתלמידים סיפורים ומצבים הדורשים קבלת החלטות. דילמות מוסריות אלו מחייבות בחירה בין שתי אפשרויות ששתיהן לכאורה נכונות. כחלק מהתהליך, התלמידים מוכוונים לגלות ולהעריך את תפיסותיהם ודעותיהם. הם מתבקשים לחקור את הסיבות שעומדות ביסוד דעותיהם, לבחון דעות אחרות ללא דעות קדומות ולקבל לבסוף החלטה שקולה שלוקחת בחשבון את היתרונות והחסרונות שבכל החלטה.
אייקון איך נראית ההוראה/למידה
מציגים בפני הכיתה סיטואציה, סיפור או טקסט נבחר. בוחרים דילמות הכוללות שתי דרכי פעולה, החלטה או גיבוש דעה אפשריות. מבקשים מהתלמידים לשקול את הערכים הבאים בזמן שהם מהרהרים כיצד יש להכריע בדילמה שלפניהם: כנות יושרה קיום הבטחות נאמנות הגינות אכפתיות כבוד לזולת שמירה על החוק מבקשים מהתלמידים לכתוב את דעתם לעצמם (בשקט, כדי למנוע מהתלמידים להשפיע זה על זה), ושינסחו את עמדתם כך שהיא תענה גם על השאלה "למה הכרעתי בדילמה לצד זה ולא לצד אחר?". לאחר הכתיבה הפרטנית, עורכים דיון כיתתי בין תלמידים.
איקון לבן מתי מתאים להשתמש בשיטה
ניתן להשתמש בפרקטיקה לימודית זו כמבוא ללימוד נושאים או טקסטים ערכיים בסיסיים. ניתן גם להשתמש בה לצורך שיתוף הכיתה בדיונים בנושאים אקטואליים. דילמות יכולות לשמש לתרגול מיומנויות דיון בכיתה, לפני או כסיכום ללמידת נושא או יחידה ספציפית. כדאי להשתמש בדילמות בעת לימוד יחידה או תוכן הנוגעים לשלושת התחומים הבאים: התחום המוסרי העוסק בדילמות בין ערכים שונים ובהחלטות המשפיעות על אחרים. סוגיות מוסריות קשורות לרוב לצדק, להגינות ולהימנעות מפגיעה בזולת. התחום הקונבנציונאלי העוסק בדילמות שקשורות לנורמות חברתיות, למסורות ולחוקים התלויים בהקשר חברתי דינמי. התחום האישי העוסק בנושאים שאנשים מאמינים שאת ההחלטות לגביהם אין לקבוע על פי כללי מוסר אוניברסליים או מוסכמות חברתיות אלא על פי בחירתו האישית של כל אדם.
איקון הערכה לבן
ניתן להעריך את לימוד הדילמה באמצעות הערכת השתתפות התלמידים על פי קריטריונים שיסוכמו עם הלומדים לפני השיעור. ניתן לבחון קריטריונים אלה בכמה דרכים: לבקש מתלמידים לזהות את הדילמה ולציין מה מגדיר אותה ככזו. לבקש מהתלמידים לתאר לפחות שתי פרספקטיבות של הדילמה לבקש מהתלמידים להציג את העמדה המוסרית שבחרו ולהסביר את הערכים שבבסיסה. לבקש מהתלמידים להקשיב לעמדות אחרות ולהגן על עמדותיהם. הערכות אלה יכולות להתייחס לקריטריונים כגון: השתתפות בדיון, שימוש בשפה נאותה, מיומנויות הקשבה או כתיבה ברורה, שימוש בפורמט כתיבה שנדון מראש ועוד.
איקון פודראסט

קישורים ומקורות השראה

להדפסת העמוד

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה

דילוג לתוכן