פנו אלינו לחשיבה, ייעוץ וסיוע בכל נושא פדגוגי שעל הפרק

חיפוש
בלחיצה מביא לדף הבית של האתר
חיפוש
חיפוש

שיטות
הוראה

ויכוח Debate

"המורה החכם באמת אינו מציע לך להיכנס אל בית התבונה שלו, אלא מוביל אותך אל סף התודעה שלך" (ג'ובראן ח'ליל ג'ובראן)
לאפשר לתלמידים לפתח יכולת שכנוע שעשויה לעזור להם בכל תחומי החיים, ולתרגל תרבות של שיח מכבד גם כאשר יש אי-הסכמות. הדיונים באמצעות ויכוח (debate) מפתחים מיומנויות של קשב ושיח, מאפשרים לתלמידים להתאמן בדיבור בפני קהל, מפתחים מודעות לשפת גוף ומחזקים את הביטחון העצמי.
איקון לבן תאור השיטה
ויכוח (debate) הוא מעין תחרות נאומים שבה קבוצות מתחרות זו בזו על הצגת עמדותיהן. כל קבוצה מורכבת מ 3-2 נואמים והקבוצה המשכנעת ביותר בנושא שעליו הוחלט, היא המנצחת. על כל קבוצה להציג את טיעוניה ולהפריך את טיעוני הקבוצה היריבה. לצורך כך, על התלמידים לחשוב באופן ביקורתי ולהציג לטענותיהם תימוכין המבוססים על מידע עובדתי, ממשי ומשמעותי .
אייקון איך נראית ההוראה/למידה
הכרזה על נושא הויכוח (debate) – מחליטים מהו נושא הדיבייט ומנסחים באופן ברור את השאלה העומדת לדיון. הנושאים המתאימים הם נושאים שמציגים דילמה או ויכוח בין עמדות מנוגדות. חלוקה לקבוצות – מתחלקים ל-2 קבוצות של נואמים, וקבוצה אחת של שופטים שמקבלת מחוון מוסכם וידוע לכולם. שאר התלמידים משמשים בניית הטיעונים – כל קבוצה בונה את הטיעונים שלה הצגת הנאומים – זמן הנאומים מוגבל ל-3 דקות. בסבב הראשון רק מציגים את הטיעונים. פסק זמן – לאחר תום הסבב הראשון של הנאומים, מקיימים הפסקה של חמש דקות שבה על הקבוצות להכין תשובות לטיעונים של הקבוצות האחרות. סבב נאומי תגובה – מקיימים סבב נוסף לתגובות על טיעוני הקבוצות האחרות. עדיף שבסבב השני זכות הדיבור תינתן לנואמ/ת אחר/ת מהקבוצה. שלב השיפוט – השופטים מדרגים את הקבוצות ומכריזים על הניקוד הסופי (מהנמוך לגבוה)
איקון לבן מתי מתאים להשתמש בשיטה
מומלץ להשתמש בויכוח (debate) כדי לקדם מיומנויות חשיבה מסדר גבוה וחשיבה ביקורתית. השיטה מתאימה בדרך כלל ללימוד תוכן העוסק בנושאים חברתיים בוערים. כמו כן, ניתן להשתמש בויכוח (debate) כדי ללמד מיומנויות כתיבה – להציג טיעונים מורכבים ולנסח מסרים בהירים.
איקון הערכה לבן
ישנן מספר דרכים לבחון ולהעריך ויכוח (debate) : א. הקבוצה יכולה להעריך את ביצועיה ואת הטיעונים שהציגה. ב. קבוצות יכולות להעריך זו את זו. ג. הקהל יכול להעריך את הקבוצות או את התהליך בכללותו. ד. המורה יכול להעריך את טיעוניה של כל קבוצה או את ביצועיו של כל תלמיד. כשמעריכים ויכוח, חיוני ליצור, לשתף, ולהשתמש במחוון הכולל קריטריונים כתובים וברורים. המורה יכול לערב את התלמידים ביצירת הקריטריונים להערכה לצורך שיפור המעורבות הכיתתית. יש להציג את הקריטריונים בפני התלמידים לפני עריכת הויכוח בכיתה.
איקון פודראסט

קישורים ומקורות השראה

להדפסת העמוד

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה

דילוג לתוכן