פנו אלינו לחשיבה, ייעוץ וסיוע בכל נושא פדגוגי שעל הפרק

חיפוש
בלחיצה מביא לדף הבית של האתר
חיפוש
חיפוש

מתמטיקה

פלאפון? בשיעור מתמטיקה?

עם כל האתגרים שהפלאפון מציב מולנו, איך נוכל לנצל את המכשיר הזה לטובת הוראת מתמטיקה?
פלאפון בשיעור מתמטיקה

נתחיל מכך שבמקרים רבים לא מתאים להשתמש במכשירים סלולריים בכיתה. אם התלמידים צעירים מידי, או שהדבר אינו מקובל בחברה שבה אנו מלמדים.

אבל אם לתלמידים שלכם כבר יש פלאפונים, שווה לחשוב איך לרתום אותם לטובת הלמידה שלהם. הנה מספר רעיונות:

ניהול וארגון של קבוצת ווטסאפ כיתתית

המטרה העיקרית (בעיני) של קבוצה כזו היא יצירת סביבה חוץ כיתתית שבה יש לתלמידים הזדמנות לשוחח על המתמטיקה. דיונים שנוצרים סביב שאלות משיעורי הבית מאפשרים לתלמידים לברר לעצמם מושגים שלמדו בכיתה על ידי כך שהם מסבירים לחבריהם. מומלץ לעודד את התלמידים לשאול שאלות ולענות עליהן בקבוצה. אם תתמידו בכך, תראו איך גם תלמידים שלא מדברים בכיתה, פתאום משתתפים בדיון ומסבירים בדרכים שונות.

שימו לב: המשימה הכי קשה עבורכם המורים היא להתאפק ולא לענות מיד על השאלות. תנו לתלמידים לענות על שאלות חבריהם, עודדו אותם ותנו רמזים, אך העבירו להם את האחריות!

מבחינה טכנית, ניתן לשלוח בקבוצה צילומים של שיעורי הבית ולחסוך לתלמידים את סחיבת הספר הביתה (אפשר להציע לאחד התלמידים שיהיה אחראי על המשימה הזו בסוף כל שיעור).

לאחרונה, אני מפעילה שתי דרכים כדי לעקוב אחר התקדמות הפתרון של שיעורי הבית (גם בשבילי וגם בשביל התלמידים האחרים, שיוכלו לבקש עזרה):

  1. אפשר לשלוח שאלה לכל הכיתה ולבקש מהתלמידים להגיב עם אימוג'ים אם הצליחו לענות.
  2. אפשר לייצר סקר של ווטסאפ ובו התלמידים מסמנים כל שאלה שענו עליה משיעורי הבית.       

 


שימוש בתוכנות גרפיות

כולם בוודאי מכירים את גאוגברה ודסמוס. הידעתם שיש להן גם אפליקציות לפלאפון?

המורה וגם התלמידים יכולים לשרטט פונקציות בצורה מדויקת ולבחון טרנספורמציות שונות של הפונקציות.

ניתן גם לנצל את הדינמיות של התוכנות ולבדוק יחד מה קורה כאשר משנים פרמטר כלשהו.

באופן כזה מתחזק הקשר בין הייצוג האלגברי של הפונקציות לבין הייצוג הגרפי שלהן.

בנוסף, כך התלמידים יכולים לפתח עצמאות ואחריות על הפונקציות שאותן הם חוקרים ולא זקוקים רק לכישורי השרטוט של המורה.

שימו לב: אולי יש מקרים שבהם דווקא לא נרצה שהתלמידים ישתמשו באפליקציות? למשל, בעת חקירת פונקציה, אם התלמידים ישרטטו באמצעות התוכנה הם לא יתרגלו בעצמם את מיומנות השרטוט.


מכירים טיק-טק?

לא, לא טיק-טוק, טיק-טק (TIK TEK)

מדובר על אפליקציה שיש בה את התשובות לשאלות מספרי הלימוד, תוך שימוש ב"חכמת ההמונים".

כדאי לחשוב מבחינה פדגוגית וערכית מה דעתכם בנושא השימוש באפליקציה:

האם זו העתקה שגורמת להם לא לחשוב ולא להתאמץ? האם זו דרך שיכולה לחלץ תלמיד שנתקע וללא האפליקציה היה מתייאש ולא מכין שיעורים?

כך או כך, רצוי שתדעו שהאפשרות קיימת ולא תהיו מנותקים ממה שהתלמידים מכירים…


יש לכם רעיונות לשימושים אחרים בפלאפון בזמן השיעור או אחריו?

אולי בכלל כדאי לוותר על שימוש בפלאפון בגלל סיבות שונות?

מוזמנים לשתף אותנו כאן…

לסיכום:

יש לכם רעיונות לשימושים אחרים בפלאפון בזמן השיעור או אחריו? אולי בכלל כדאי לוותר על שימוש בפלאפון בגלל סיבות שונות? נשמח לשמוע את דעתכם...

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה
להדפסת העמוד
דילוג לתוכן