פנו אלינו לחשיבה, ייעוץ וסיוע בכל נושא פדגוגי שעל הפרק

חיפוש
בלחיצה מביא לדף הבית של האתר
חיפוש
חיפוש

טיפים
פדגוגיים

מבט על הקורס לפני שהסמסטר נגמר

עברנו את אמצע הסמסטר וזה הזמן לבדוק, עוד לפני משובי סוף הקורס:
מה עובד לנו? ומה פחות? מי התלמידים החזקים? ומי המתקשים? מה ניתן וכדאי לדייק בהוראה שלנו? כיצד נוכל להתאים את יחידות ההוראה שנשארו לקבוצת הלמידה הספציפית?
formative assesment

דמיינו חקלאי שצריך לקטוף את היבול, איך הוא יודע מתי הזמן הנכון? מן הסתם הוא יבדוק את הפירות. מה אם הפירות עדיין רחוקים מלהבשיל, או אם יש סיבה אחרת שלא צמחו כמו שצריך?

ובחזרה מהשדה לקורסים ולקבוצות הלימוד במכללה. אמצע הסמסטר הוא הזמן המתאים לבדוק את פירות ההוראה עד כה. ניתן לעשות באמצעות הערכה מעצבת: הזדמנות לקבל משוב על ההוראה שלנו אבל גם על הלמידה של הסטודנטים ובמידת הצורך לעשות התאמות ושיפורים בהוראה ובלמידה

במה שונה הערכה מעצבת ממשוב סוף הקורס?

  • תהליך שהוא חלק משמעותי מהקורס, המורה נמצא אף הוא בתהליך למידה משלו כיצד ללמד את הקבוצה הנוכחית בצורה מיטבית.
  • איך לבנות הערכה מעצבת? אפשר בשיטות פורמאליות או בלתי פורמאליות באמצעות שאלון גוגל, מבדק תקופתי, שיחות משוב עם הסטודנטים, שיחה עם מרצה עמית ועוד ועוד. חשוב לשתף את התלמידים בתהליך, ולהתמקד בהמלצות הנובעות מהמשוב. לעיתים זו הזדמנות לתיאום ציפיות מחודש.

  • תיאום ציפיות בנוגע למשוב: חשוב להבהיר לסטודנטים שהמהלך נועד לשיפור איכות ההוראה והלמידה, זיהוי פערים וקשיים ובעקבות כך, דיוק ההוראה והלמידה. אם עורכים מבדק, ניתן לכלול את המבדק בחישוב ציון הקורס וניתן שלא. בכל מקרה, כדי שרמת המהימנות תהיה גבוהה, חשוב להדגיש שהבדיקה לא נועדה לצורך ציון בלבד אלא לצורך שיפור תהליכי ההוראה והלמידה בקורס.

  • מתי כדאי לעשות? אפשר להקדיש לכך זמן קצר בכל שיעור לאורך הסמסטר או לערוך בדיקה בכל נקודת זמן שנראית לכם מתאימה. בימים אלה, כדאי לנצל את אמצע הסמסטר כדי להשפיע על יתרת השיעורים עד סוף הסמסטר. בשיעור 'זום' או א-סינכרוני, ניתן לשלב את המשוב במהלך ההוראה (משימת לימוד בחדרים או משימת לימוד א-סינכרונית ושיחות משוב במקביל, העברת שאלון גוגל בסוף שיעור ועוד).

דוגמאות להערכה מעצבת

1. רעיונות לפעילויות הערכה פשוטות
 

דוגמה למשוב במהלך קורס התפתחות שפה של הד"ר שירה רוזנברג מהחוג לחינוך מיוחד

 

 דוגמה לפעילות של שיחה בין שני תלמידים שממלאים יחד משוב – מה הולך טוב בקורס, ומה ניתן לשפר?


דוגמה לעזר לניהול שיחות משוב

 מחלקים את הכיתה לקבוצת של 4-5 סטודנטים שמשתבצים בגוגל דוקס לפני המפגש, כל מפגש כ- 15 דקות, לפי הנושאים:

לסיכום:

אמצע הסמסטר הוא הזדמנות מצויינת לעצור, להתבונן על תהליכי ההוראה והלמידה שלנו ושל הסטודנטים שלנו, ללמוד ולדייק. מוזמנים לפנות אלינו לחשיבה משותפת ותכנון הערכה מעצבת המתאימה לכם ולצרכיכם.

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה
להדפסת העמוד
דילוג לתוכן