לוגו מדברים פדגוגיה לבן
Search
Search
Search

מתמטיקה

אמצעי המחשה והפעלות לחטיבת הביניים

מייחסים לקונפוציוס את המשפט הבא: "אני שומע ושוכח, אני רואה וזוכר, אני עושה ומבין". איך נוכל לעזור לתלמידים "לעשות" כדי שבאמת יבינו? מה נוכל להראות לתלמידים כדי שיזכרו?
המחשות בהוראה

במתמטיקה, קשה להתקדם בנושא חדש שנלמד אם לא "שוחים" היטב בנושאים שקדמו לו. כדי שהתלמידים יבינו ויזכרו את החומר הנלמד, רצוי שהם יהיו מעורבים בלמידה עם כמה שיותר עשייה מצידם (ופחות של המורה…).

לשם כך, מומלץ להביא המחשות מסוגים שונים למושגים ולפעולות המתמטיות שלומדים.

  • אפשר להביא לכיתה המחשות שיהיו ממש בידיים של התלמידים – עם כרטיסים, קוביות, כדורים ועוד.
  • גם יישומונים ומשחקים ממוחשבים שהתלמידים מפעילים בעצמם עוזרים לערב אותם בלמידה ולהמחיש להם רעיונות.
  • ישנן גם המחשות שהמורה מדגימה בעצמה מול הכיתה (עם מחשב או בלעדיו) התלמידים צופים (כמו סרטונים או יישומונים).

בקישור שכאן, המדריכה המחוזית איילת קריספין ריכזה רעיונות להמחשות שונות לנושאים מתוך תכנית הלימודים. כל רעיון מצולם בסרטון, כדי לעזור למורה להתכונן לשימוש. בנוסף, מצורף קובץ בעזרתו ניתן לייצר את ההמחשה כדי להביא לכיתה.

לדוגמא, הנה כרטיסיות שממחישות מערכת של שתי משוואות בשני נעלמים. תוכלו לדמיין איך להשתמש בהן?

ותודה למדריכה הפדגוגית, איילת בן שאול, ששלחה את החומרים!


בקישור שכאן, ריכזה מיכל דוד הצעות למשחקים ויישומונים לנושאים מתוך תכנית הלימודים.

שימוש במשחקים בשיעור יכול לשפר את הלמידה בכך שהוא מוסיף חוויה

הנה דוגמא ל"חדר בריחה" בנושא זוויות:

 

 

 

 

 


ועוד המלצה אחרונה לבינתיים, מצוות ההדרכה הארצי במתמטיקה. כאן תמצאו גם פעילויות כלליות וגם פעילויות שמסודרות לפי תכנית הלימודים של חטיבת הביניים.


רוצים להעיר, לשאול או להגיב? מוזמנים לכתוב כאן…

אפשר להצטרף לקבוצת הווטסאפ "מגויסים להוראה" ושם לדון באתגרים ובהתמודדיות שלכם.

לסיכום:

אז מה תעשו בכיתה שלכם? תפעילו את התלמידים או שתדגימו להם בעצמכם? תפעילו עם מחשב או שתביאו עזרים מוחשיים? כך או כך, זכרו - ככל שהתלמידים יותר מעורבים (גם פיזית וגם רגשית) הלמידה תהיה יותר טובה!

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה
להדפסת העמוד
דילוג לתוכן