פעילויות לימודיות מגוונות יכולות לסייע בהערכה, שמתחלקת לשני סוגים:
- הערכה לשם למידה (הל"ל) – מיועדת לקידום הלמידה והיא מתבצעת במהלך הקורס (הערכה מעצבת).
- הערכה של הלמידה (הש"ל) – מטרתה הערכת שליטה בחומר הלימוד ודיווח ציונים בסיום הקורס (הערכה מסכמת).
מה נרצה לבדוק בהערכה?
מה הלומדים ״יודעים״ או מה הם "עושים עם הידע" או מה הם ״יודעים לעשות״?
- יודעים: זוכרים מידע/ נתונים/ ״חומר״
- יודעים לעשות: מבינים, מבצעים מיומנויות שונות, מיישמים, חוקרים, יוצרים
- עושים עם הידע: משתמשים בו להבניית ידע חדש או תהליך
נושאים למחשבה לפני בחירת שיטת ההערכה
ועוד נקודות למחשבה
- בניית הערכה המאפשרת בחירה (בין שאלות, בין שיטות שונות להבעת הידע/מיומנות) מאפשרת למוקדי הכוח של הלומדים לבוא לידי ביטוי ומעלה את המוטיבציה שלהם ללמידה והצלחה.
- שילוב רפלקציה ומשוב אישי של הלומד על הלמידה שלו ולא רק על המרצה/ הקורס, מעודד את הלומדים לקחת אחריות על הלמידה שלהם ומסייע להם בפיתוח מיומנויות למידה.