חיפוש
חיפוש
חיפוש

מעגל
הלמידה

דגשים להערכה ומדידה

סיום תהליך ההוראה והלמידה נעשה בהערכה: תהליך שיטתי ומתמשך שנועד לאמוד את מידת השליטה של הלומד בחומר הלימוד וכן לברר מה הוא מבין, יודע ומסוגל לעשות בהקשר אליו.

פעילויות לימודיות מגוונות יכולות לסייע בהערכה, שמתחלקת לשני סוגים:

  • הערכה לשם למידה (הל"ל) – מיועדת לקידום הלמידה והיא מתבצעת במהלך הקורס (הערכה מעצבת).
  • הערכה של הלמידה (הש"ל) – מטרתה הערכת שליטה בחומר הלימוד ודיווח ציונים בסיום הקורס (הערכה מסכמת).

מה נרצה לבדוק בהערכה?

מה הלומדים ״יודעים״ או מה הם "עושים עם הידע" או מה הם ״יודעים לעשות״?

  • יודעים: זוכרים מידע/ נתונים/ ״חומר״
  • יודעים לעשות: מבינים, מבצעים מיומנויות שונות, מיישמים, חוקרים, יוצרים
  • עושים עם הידע: משתמשים בו להבניית ידע חדש או תהליך

נושאים למחשבה לפני בחירת שיטת ההערכה

ועוד נקודות למחשבה

  • בניית הערכה המאפשרת בחירה (בין שאלות, בין שיטות שונות להבעת הידע/מיומנות) מאפשרת למוקדי הכוח של הלומדים לבוא לידי ביטוי ומעלה את המוטיבציה שלהם ללמידה והצלחה.
  • שילוב רפלקציה ומשוב אישי של הלומד על הלמידה שלו ולא רק על המרצה/ הקורס, מעודד את הלומדים לקחת אחריות על הלמידה שלהם ומסייע להם בפיתוח מיומנויות למידה.

להרחבה, עיון ודגשים נוספים להערכה

לסיכום:

ההערכה הינה החלק המשלים לתהליכי הוראה ולמידה. מומלץ לתכנן את שיטות ההערכה בקורס כולו בהתאם למטרות ההוראה, ולמצוא את האיזון המתאים לנו בין הערכה מעצבת למסכמת.

להדפסת העמוד

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה
דילוג לתוכן