לוגו מדברים פדגוגיה לבן
Search
Search
Search

בינה
מלאכותית

חיפוש ידע ומחקר עם כלי בינה מלאכותית Elicit ו- Scispace

מוזמנים להכיר שני כלי מחקר בבינה מלאכותית וללמוד באילו תחומים הם יכולים להועיל? וכיצד ניתן להשתמש בכלים אלה לניהול ידע ולשיתוף פעולה בין חוקרים?
סרטים של גלעד כלי מחקר בינה מלאכותית מיכל

בסרטון שלפניכם שני כלים חדשניים המבוססים על בינה מלאכותית – ELICIT ו-SCISPACE.
מה נוכל להפיק מהם?

  • סיוע למרצים, חוקרים וסטודנטים בביצוע חיפושי ספרות אקדמית יעילים ומקיפים יותר.
  • חיפוש מאמרים רלוונטיים בתוך מאגרי מידע מקוונים עצומים ויצירת סקירת ספרות אוטומטית המסכמת את עיקרי הדברים.
  • מיפוי ויזואלי של המאמרים על פי פרמטרים חשובים כגון תקציר המחקר, שאלת המחקר המרכזית, מתודולוגיית המחקר והממצאים העיקריים.
  • שימו לב: בשלב זה (אייר תשפ"ד), כלים אלו אינם יעילים בתחומי מדעי היהדות שכן הם מתמקדים כרגע רק במאגרי מידע באנגלית.

מה כלים אלו מאפשרים לנו?

  1. חיפוש ידע ומאמרים ממאגרי מידע ומקורות אמינים באופן חכם ומדויק יותר מחיפוש רגיל.
  2. יצירת סקירת ספרות על בסיס מיזוג של מספר מאמרים.
  3. ניתוח מאמרים וזיהוי מאפיינים מרכזיים כמו נושא, שאלת מחקר, מתודולוגיה וכו׳ בצורת טבלה להשוואה בין מאמרים.
  4. ניהול ציטוטים ופרפראזות מתוך המאמרים שנמצאו, לעזר בכתיבת המחקר.
  5. שיתוף במשאבים ומאמרים שנמצאו בין חוקרים.

***


למה חשוב לשים לב בעת השימוש בכלים?

  • הכלים מיועדים בעיקר לקבלת תמונת מצב בסיסית ועדכנית על נושא מסויים, מתוך מאמרים שהתפרסמו ונמצאים במאגרים המקוונים, גם מאגרים שדורשים מנוי, אלא ששם נקבל רק את התקציר של המאמר.
  • הכלים מאתרים את המאמרים לא רק על פי מחרוזות מילים, כמו תגיות או כותרות, אלא באמצעות זיהוי התוכן שבהם, השייך באופן ישיר לנושא המבוקש או שנקשר אליו בעקיפין.
  • בשונה מכלי AI הרגילים, כאן השאילתא (הפרומפט) כוללת את הנושא אותו אנחנו מחפשים. כדאי למקד כמה שיותר את הנושא לפי הצרכים שלנו, למשל: השפעת השתתפות בפעילויות חברתיות בבית הספר בגיל תיכון, על פיתוח יכולות וכישורים חברתיים.
  • כדאי לכתוב את השאילתא באנגלית, כדי לקבל תוצאות מדוייקות יותר.
  • הכלים הללו מחוברים למאגרים שנמצאים בהם מאמרים בשפה האנגלית, ונראה שבתחומי מדעי החברה והחינוך – יעילותם בולטת. בפרט, באותם תחומים בהם נכתבים אלפי מאמרים, הכלים נותנים אפשרות של סקירה מהירה של המאמרים הבולטים, קבלת תקציר ומאפיינים נוספים ביחס לרשימת המאמרים, וסקירת ספרות קצרה על בסיס המאמרים הבולטים ביותר.
  • כיון שכך, נכון לעתה הם לא יהיו יעילים לחיפוש מאמרים בעברית, ובתחומי מדעי היהדות. אולם, ישנה אפשרות להעלות אליהם מאמרים מתוך המחשב שלנו, ועל בסיסם לקבל את הפונקציות של מיזוג וטבלת השוואה.

 

ומה ההבדלים בין שני הכלים?

  • ב-Elicit החיפוש והתוצאות באנגלית בלבד, ב-SciSpace יש תרגום של התקצירים לעברית. בכל אופן, מומלץ לכתוב את השאילתא באנגלית – כאמור לעיל.
  • ב-Elicit החיפוש ממוקד למאגרים מקוונים של מאמרים אקדמיים, ב-SciSpace החיפוש מתפרש גם על אתרים שיש בהם סקירות נתונים, אתרים ממשלתיים וכדו'
  • ב-Elicit יש יכולת להעמיק בחיפוש בצעדים נוספים על בסיס התוצאות, ב-SciSpace לא. אך יש אפשרות להעתיק ל"מחברת" ציטוטים, ביבליוגרפיה וכדומה, שנשמרת לנו.
  • ב-SciSpace ניתן להעלות עד עשרה מאמרים משלנו לספריה ולהפעיל עליהם את כלי העיבוד והניתוח. ב-Elicit אפשר רק חמישה, אך ניתן לשלב בינם לבין מאמרים שהוא בעצמו מוצא.

 

שאלות העולות מההתנסות

  1. באילו תחומי דעת הכלים הללו יעילים ואכן מניבים תוצאות של מאמרים מרכזיים ורלוונטיים לנושא?
  2. איך השימוש בכלים האלה ישתלב בתהליך המחקר הקלאסי של איסוף, ניתוח ועיבוד באופן 'ידני'? האם הם יחליפו את המיומנות אליה הורגלנו לחלוטין או רק יצטרפו כהשלמה?
  3. האם החוקרים ירגישו בנוח לשתף זה עם זה את המאמרים והמשאבים שמצאו דרך הכלים? האם אכן הם יפתחו את הכיוון של שיתוף פעולה מחקרי גם בשלבים המוקדמים של המחקר?

לסיכום:

אלו מכם שיתנסו ויגיעו לתובנות נוספות ביחס לתחום המחקר שלהם, או בכל עניין אחר - אשמח מאד שתשתפו אותי ובהמשך נפרסם עדכון לפוסט זה על בסיס הדברים שיצטברו. ד"ר גלעד לנדאו giladLa@herzog.ac.il

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה
להדפסת העמוד
דילוג לתוכן