פנו אלינו לחשיבה, ייעוץ וסיוע בכל נושא פדגוגי שעל הפרק

חיפוש
בלחיצה מביא לדף הבית של האתר
חיפוש
חיפוש

בינה
מלאכותית

להתיידד עם הבינה המלאכותית

הבינה המלאכותית פרצה לחיינו ושטף הכלים והתוכנות כמעט אין סופי. אז כיצד ניתן להתחיל את ההכרות עם הכלים השונים? מה ניתן לעשות עם בינה מלאכותית בהוראה, למידה והערכה? וכיצד היא יכולה לסייע במחקר?
Futuristic class room with robot teacher or scientist worker sitting behind desk with blurred math equations and formulas on school board. Neural network generated art. Digitally generated image

מומלץ להכיר את הבינה המלאכותית בהדרגה:

שלב 1: מחוללי טקסטים: לשוטט, להכיר ולנסות לתקשר

> שחקו עם אחת מתוכנות הטקסט (ChatGPT, Bard, Claude).

> התאמנו בכתיבת prompt: משפט או שאלה קצרה, המשמש כנקודת יציאה לדיון או לשיח עם הצ'אט. שימו לב:

  • מה היה הניסוח הראשוני שלכם?
  • איזו תוצאה קיבלתם?
  • מה נאלצתם לתקן או לדייק?
  • באילו נושאים התוצאות היו משביעות רצון?
  • על אילו נושאים לא קיבלתם תשובה משביעת רצון?

>חזרו על השאלות ודייקו אותן במידת הצורך.

 


שלב 2: ללמוד לדבר עם הבינה המלאכותית בשפתה

> התאמנו בכתיבת prompt. כמה כללים ראשוניים לכתיבת prompt:

> הבינה המלאכותית זקוקה להקשר: כתבו על עצמכם ותפקידכם: מי אתם?

> לאיזה צורך נחוץ לכם המידע או התוצר?

> מה המשימה הנדרשת מהצ'אט?

לסיכום: נסחו שאלה המציגה את תפקידכם, נושא הקורס, התוצר המבוקש.

דוגמה לניסוח שאלה הכוללת הצגה עצמית, תפקיד, הקשר ותוצר

 

 כתיבת פרומפטים היא מיומנות מתפתחת. כדאי להתנסות עד לרכישת מיומנות כתיבה.

קישורים מועילים:

 


שלב 3: תמונות ומצגות: ליצור עזרי הוראה ולמידה

>קבלו רעיונות להעשרה או יצירה של סילבוס לקורס.

>קבלו רעיונות למהלכי הוראה בכלל, ומבוססי בינה מלאכותית בפרט (בקשו מהבינה המלאכותית להציע לכם מהלך הוראה על נושא אותו אתם עומדים ללמד).

>שדרגו את עזרי ההוראה ללא בעיה של זכויות יוצרים:

  • צרו מצגות בבינה מלאכותית
  • צרו או הוסיפו תמונות לחומרי הלמידה

דוגמה לתמונה שנוצרה בתוכנה חינמית של תמונות ולצידה ה-prompt  שנכתב

קישורים מועילים:

 


שלב 4: מחוללי הוראה, למידה והערכה: להשתמש בבינה מלאכותית בשיעור

חיבור משימות לימוד מגוונות המעודדות רכישת ידע ופיתוח מיומנויות:

>משימות חקר: איתור מידע, הערכת מידע, מיון מידע, חשיבה ביקורתית, נקיטת עמדה, ניהול דיון ושיח.

  • לבקש מידע אקדמי מהבינה המלאכותית (אילו מאמרים נכתבו בנושא "X"?).
  • להשוות בין המידע שהתקבל מהבינה המלאכותית לבין מאמר/מידע אחר שברצוננו שהלומדים יקראו.
  • להעריך את המידע שהתקבל.
  • לנקוט עמדה ביחס למידע.
  • לבקש מהבינה המלאכותית עמדה ביחס למאמר.
  • לקיים שיח בין הלומדים על המידע, על עמדתם ועל השימוש בבינה המלאכותית.

>ניתוח דילמה: חשיבה ביקורתית, נקיטת עמדה, ניהול דיון ושיח.

  • לבקש מהצ'ט טיעונים בעד ונגד
  • לדון בגישות ובטיעונים
  • לבחור עמדה
  • לנתח את השיקולים

>הערכת תוצר של ChatGPT במקום כתיבת עבודה/מטלה: כתיבת prompt, השוואה, אנליזה, חשיבה ביקורתית.

  • להנחות את הלומדים לפנות תחילה ל-ChatGPT ולקבל ממנו תשובה ראשונית לשאלה שהגדרנו (או שהלומדים בוחרים).
  • לבקש מהלומדים לנסח קריטריונים להערכת התשובה של הכלי, או לספק להם קריטריונים כאלו מראש.
    המטלה עצמה תתמקד בבחינת הפלט של ChatGPT לאור הקריטריונים שהוגדרו, ובאיתור הנקודות העיוורות או הבעיות הקיימות בטקסט, לצד איתור הנקודות שעונות באופן מוצלח לדרישות המטלה.

>סיכום תהליכי למידה: אינטגרציית מידע, יישום והערכה, נקיטת עמדה, פיתוח דמיון, הבעת רעיון באמצעות תמונה.

  • סיכום תהליך למידה ביצירת תמונה

תמונה שנוצרה על ידי הסטודנט ישראל קלרק, סטודנט לתואר ראשון בתושב"ע מתוכנית 'בדי אהרן' שנה ב', הזוכה במקום הראשון בתחרות "בינה מלאכותית לפרשנות ספרות". הסטודנט בנה יצירה בהשראת שירה של המשוררת ומורת החוג לספרות ד"ר סיון הר-שפי 'תהילים ליום רעש' המביעה את פרשנותו של הסטודנט לשיר.

קישורים למחוללי הוראה ולמידה:

 


הבינה המלאכותית והלומדים

השימוש בבינה המלאכותית חדש גם ללומדים. מומלץ להקדיש תשומת לב ומחשבה לתהליכי ההסתגלות של הלומדים ולערוך עימם תיאום ציפיות בנוגע לנדרש מהם. מומלץ להציג מחוון ברור הכולל תיעוד של תהליך הלמידה מול הבינה המלאכותית, כמו בדוגמה הבאה:

המחוון עומד לרשותכם בקישור הזה

וכאן תמצאו מפת חשיבה לסיכום תהליך למידה וגם כרטיס ניווט לבנייה וסיכום של תהליך למידה בבינה מלאכותית


טיפים לליווי הלומדים בשימוש ראשוני בבינה מלאכותית

>להתחיל בקטנה: לחקור, לשוטט ולהתיידד עם הבינה המלאכותית.

>לגייס מוטיבציה לשימוש בבינה מלאכותית ע"י הנכחת פיתוח מיומנות נוסף ללימוד ידע:

  • הכנה למציאות בבתי הספר
  • שאילת שאלות, דימיון, איתור מידע והערכתו, חשיבה ביקורתית ועוד

 

<להתאים את המשימות לחומר הלימוד ולכיתת הלומדים באופן מדורג.

 


מה ניתן לקבל מבינה מלאכותית לצורכי מחקר?

>לאתר מאמרים ולקבל תקצירים שלהם

>לקבל סיכומי מאמרים

>ליצור כלי מחקר

>לקבל ביבליוגרפיה על נושא מחקר

לתוכנת Elicit המיועדת למאמרים אקדמיים

 


רעיונות, טיפים, המלצות וקישורים למאגרי כלים

למאגר כלי בינה מלאכותית של מכון מופ"ת

למסמך שיתופי המרכז כלים לפי שימושים

לרעיונות נוספים של ד"ר ערן ברק-מדינה לשימושי בינה מלאכותית בכיתה מתוך "הגיע זמן חינוך"

הרצאות קצרות על בינה מלאכותית בהוראה ולמידה: "פריזמה לומדת"

הנחיות מדיניות לשימוש בבינה מלאכותית – משרד החינוך

 

לסיכום:

אנחנו עומדים לרשותכם להדרכה, ליווי והתנסות אישית בבינה מלאכותית, לפיתוח מהלכי הוראה המשלבים בינה מלאכותית בשיעור או להזמנת הדרכה לסטודנטים להכרות והתיידדות עם מאגרי טקסטים ועוד. כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה
להדפסת העמוד
דילוג לתוכן