אנו מגיעים אל הישורת האחרונה של שנת הלימודים. זה הזמן להתחיל לתכנן את סיכום הקורס והלמידה, בשני מישורים :
- הבניית מושגים ותהליכי סינתזה של הנושאים שנלמדו בקורס – "עליית קומה" בתהליכי הלמידה, חשיבה על הנלמד והובלת הלומדים לתובנות על גופי הידע שנלמדו בקורס.
- תהליכי רפלקציה אישיים – חשיבה ביקורתית אישית על תהליכי הלמידה האישיים המעודדת מודעות עצמית, למידה אישית והתפתחות.
רעיונות להבניית מושגים ותהליכי סינתזה:
- דיון כיתתי מסכם המעודד נקיטת עמדה ביחס לנלמד עד כה בקורס.
- משימת כתיבה בשיעור האחרון או בסמוך לו, המשלבת שאלות חשיבה מסדר גבוה.
- יישום המתודה שנלמדה בקורס במסגרת גוף ידע חדש (Unseen/ קטע שלא נלמד).
רעיונות לסיכום רפלקטיבי של הלמידה:
- עבודה אישית בכיתה או בשיעור למידה מרחוק האחרון בסמסטר: לעודד את הלומדים לערוך תהליכי סיכום אישיים, להעריך את הלמידה שלהם ולשאול את עצמם: "מהי התובנה המשמעותית ביותר שלי בעקבות הלמידה בקורס?" או "מה אקח איתי מהקורס לעבודתי כמורה?"
- את התובנות ניתן להציג בכל דרך המתאימה למרצה וללומדים: בלוח שיתופי, בדיון בעל פה, בקובץ אודיו או באמצעות תמונה המבטאת את התובנה.
- העברת דף משוב אישי (כמו בדוגמה בקישור הזה) שבו הלומדים מתבקשים להעריך את תהליכי הלמידה שלהם בקורס.
- התבוננות בתמונות הממחישות את תהליך הלמידה (כמו בקישור הזה) וניהול שיח אישי או כיתתי בו הלומדים מסכמים את תהליך הלמידה שלהם על פי התמונה.
והכי חשוב? לתכנן סיכום שישאיר מקום לשיחה, הקשבה ולמידה שלנו, ושל הלומדים שלנו.
לעיון נוסף והרחבה:
לקריאה נוספת על תהליכי רפלקציה בכלל ובאקדמיה בפרט
וגם דוגמה מסיכום קורס בלוח שיתופי שערכה ד"ר שירה רוזנברג מהחוג לחינוך מיוחד בקורס "הוראת הקריאה".
