ד"ר אהרן בוזגלו
"מרחבי הלמידה משמשים עבורי כחלק בלתי נפרד מתהליכי ההוראה והלמידה מזה זמן. בשנה האחרונה, ביקשתי ללמד את הקורס שלי במרחב למידה שיוכל לספק את הדרוש לסטודנטים ולי ללמידה פעילה. לשמחתי, שובצתי למרחב מצויד בריהוט מגוון, אזורים ללמידה בחברותא, בקבוצות, עם מחשבים ומסכים גדולים, מקרנים, ציוד אמנות ועוד".
תהליכי הלמידה שאני מוביל בקורסים שלי דורשים רמות חשיבה גבוהות וחיבור בין הקניית מיומנויות אקדמיות לבין רכישת ידע ופיתוח מחשבה יצירתית ומקורית. מבחינת הסטודנטים מדובר בחוויית למידה שונה, מעט מטלטלת הדורשת פעילות, תזוזה, חשיבה ויצירתיות רבה. מבחינתי אני צריך להשקיע לא רק בתוכן האקדמי אלא גם בשימוש נכון בכלים דיגיטליים ובהכנת מהלכי הוראה מגוונים. חשוב להדגיש שמערכת החינוך כבר צועדת למקומות אלו בצעדי ענק ואני רואה חשיבות רבה להכין את הסטודנטים להוראה ולמידה מסוג זה.
מה צריך לעשות?
בעיקר לרצות ללמד אחרת, להתנער מעט מאווירת השגרה של השיעורים הפרונטליים כדי ליצור חווית למידה מרעננת – אם תרצו זה בטח יצליח! כמובן, לא לחשוש מהתנסות וטעיה – מה שלא יעבוד בקורס הזה יעבוד בפעם הבאה. תהליך חיפוש אחר שיטות הוראה ולמידה שיתאימו לידע וללומדים הוא תהליך חשוב שכדאי לשוחח עליו גם עם הסטודנטים. ובכל זאת כמה כללים בסיסיים:
ארגון מחדש של מטרות הלמידה שלי– ממטרות ידע והבנה בלבד, למטרות יותר יישומיות, הפקת תוצרים ופיתוח חשיבה מטא-קוגניטיבית. הגדרת מטלות ביצוע על פי צורך שתאפשרנה לסטודנטים להציג את הידע שלהם באמצעות תוצרים.
-
-
הכרות עם מרחבי הלמידה במכללה – אפשר גם להתנסות 'על יבש', להכיר את הכלים המוצעים ולחשוב האם זה מתאים בכלל למה שאני רוצה ללמד ולחוויה שאני רוצה לייצר בשיעור שלי?
-
ארגון של חומרי הלמידה שלי – סינון, מיון, מה חשוב שהתלמידים ידעו? מה עליהם לדעת ברמת תוכן ומה עליהם להכיר ברמת מיומנות? אילו מיומנויות הייתי רוצה להציג להם? אסטרטגיות הוראה- למידה חדשות, כישורים חברתיים, כישורים קוגניטיביים, יכולות דיגיטליות – הכל פתוח…
-
כמובן אסור לשכוח לא רק לנו המרצים זו חווית למידה אחרת – גם לסטודנטים, שעלולים להגיב בהלם ראשוני למראה הכיתה המשתנה ולנוכח העובדה שהלמידה הופכת לפעילה והתפקיד שלהם בשיעור גדל.
דוגמאות מהשטח:
בקורס מנהיגות וערכים בחינוך, הסטודנטים למדו על ערכים מוסריים ועל קוד אתי למורים. את למידת התוכן הם ביצעו בקבוצות מתוך יחידת לימוד במודל באמצעות ספרים דיגיטליים. לאחר מכן, הסטודנטים נדרשו להציע קוד אתי למורים לאור הנלמד. הם עבדו בקבוצות, תוך שהם משתפים ודנים במסמך שיצרו באמצעות מסמכים שיתופיים (גוגל דוקס) על גבי מסכים גדולים. בסוף השיעור נוצר מסמך אחיד המשקף את העבודה המשותפת של כלל הקבוצות. במשימה זו, הסטודנטים שלי נדרשו ליישם את הידע מתוך עולמם האישי, פיתחו מיומנויות של עבודה בצוות, חשיבה יצירתית ומקורית והתוצר הסופי היה מרשים שהביא לידי ביטוי את העבודה הקבוצתית ואת הפנמת החומר שלמדו.
ביחידת הוראה אחרת, הכירו הסטודנטים את הקישוט הפונקציונאלי של המרחב המשמש לקידום אקלים כיתתי מיטבי, ואת היכולת להביע ערכים באמצעות אומנות. הסטודנטים נחשפו לדוגמאות מעשיות מהשטח לקישוט פונקציונלי – ערכי, בבתי ספר ובאתרים המתמחים ביצירת קישוט זה. הסטודנטים נתבקשו לחשוב על ערכים שהיו רוצים להציג בכיתתם, קיבלו חומרי אומנות ויצירה והכינו כרזות מעוצבות שעצבו בעצמם באמצעות תוכנות כמו canva, Pubisher, או פשוט עם הידיים.