לוגו מדברים פדגוגיה לבן
Search
Search
Search

מרצים
משתפים

פחות זה יותר בהוראת תולדות הקולנוע

ד"ר אדם צחי התלבט בשאלה האם להספיק ללמד הרבה חומר ולדרוש שינון, או להספיק קצת פחות אך להוביל את הלומדים ליישום של עקרונות. הוא ערך שני שינויים בהוראה שהובילו לשינוי משמעותי
Vintage film camera with old style film cartridge on brown wooden table, retro style photo effect

מטרת הקורס "תולדות הקולנוע" אותו מלמד ד"ר אדם צחי, היא להקנות לסטודנטים ידע והכרות עם רקע היסטורי שהשפיע על היצירה הקולנועית העולמית. הצורך בהקניית כמות ידע גדולה, עוררה שאלה אצל אדם על הצורך בשינון ובהספקים. בעקבות ליווי פדגוגי שקיבל אדם בשנה שעברה במסגרת התוכנית "מזיזים את הגבינה", בהובלת ד"ר צחי לב רן ובליווי הפדגוגי של יעל ביבר אביעד, אדם בחן כיצד להתאים את ההוראה והלמידה בקורס כך שייתנו מענה למטרות שלו ושל הקורס.


הפתרון הראשון: פחות זה יותר

אדם מספר: "בשנים עברו, היה לי חשוב להקנות לסטודנטים קורפוס ידע רחב, להספיק לכסות בשיעורים כמות גדולה של חומר ולדרוש מהסטודנטים לשנן את הידע שלמדו. השנה החלטתי לצמצם את כמות החומר שאלמד בקורס אך להעמיק במספר נושאים שנראו לי הכי משמעותיים. זה דרש ממני לערוך התאמות בסילבוס וגם לחפש שיטות הוראה, למידה והערכה שיובילו ללמידה מעמיקה של הנושאים שבחרתי להעמיק בהם".

הדגמת "פריים" בעקבות אינגמר ברגמן


הפתרון השני: הערכה חכמה חלק א

אדם מספר: "כדי לעודד את הסטודנטים להפנים את הידע התיאורטי שלמדנו, נתתי להם משימות לאורך השנה שבאמצעותן הם נדרשו ליישם את מה שלמדנו. כך למשל, כשלמדנו על סרטים של גודאר או של ברגמן, ביקשתי מהסטודנטים לצלם "שוט" אחד שממחיש את הסגנון שאפיין את התקופה. בדרך זו, הסטודנטים נדרשו להבין את העיקרון של הבימוי הקולנועי, לחשוב וליישם באופן מעשי את החומר התיאורטי. פתחנו קבוצת ווטסאפ, הסטודנטים שלחו בה את הסרטונים שלהם ובכל תחילת שיעור הסטודנטים הציגו את התוצרים שלהם וקיבלו ממני משוב".

הפתרון השני: הערכה חכמה חלק ב

לקראת סיכום הקורס, אדם חשב על הערכה מסכמת אשר תוביל את הסטודנטים ליישם את הנלמד ולא רק לשנן את הידע.

אדם: "ביקשתי מהסטודנטים ליצור סרטון עצמי ולהציג בו יישום של העקרונות שלמדנו בקורס: בחירת סצנה וניתוח קולנועי שלה, ניתוח ההקשר ההיסטורי, חיבור אישי ועוד. הצגתי לסטודנטים מחוון של כל העקרונות שהם נדרשים ליישם כדי שיוכלו להיערך ביצירת הסרטון. לשם צילום הסרטון, יהיה על הסטודנטים לחשוב על הדרך שבה יש ליישם את העקרונות שנלמדו להביא לידי ביטוי עקרונות אלה. אני ממתין בקוצר רוח לתוצרים…"


וכמה מילות סיכום של אדם על התובנות מהתהליך:

אדם: "בשנתיים האחרונות עברתי את השלב הקשה מבחינתי, של וויתור על כמויות חומר תמורת למידת עומק של נושאים ועקרונות. בעקבות כך, שיניתי את מבנה הקורס ואת שיטת ההוראה, הלמידה וההערכה של הקורס. זה היה תהליך משמעותי עבורי ואני עדיין חושב כיצד ליישמו בקורסים שלי."

לסיכום:

רענון קורס בשתי רמות: ברמת חומר הלימוד: מעבר משינון ידע להקנייה ויישום של עקרונות ושילוב בין ידע תיאורטי למעשי. בשיטות הוראה, למידה והערכה: שילוב בין הערכה מעצבת למסכמת הדורשת מהלומדים ליישם את הנלמד, תוך שילוב בין רמות חשיבה שונות כגון יישום, אינטגרציית מידע ועוד.

להדפסת העמוד

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה
דילוג לתוכן