לוגו מדברים פדגוגיה לבן
Search
Search
Search

מרצים
משתפים

שינויים בחומר ובמרחב כמנוע להתחדשות

אור מנחם מהחוג לקולנוע החליטה לערוך שינויים בסילבוס, בשיטות ההוראה ואפילו בארגון מרחב הלמידה. מנין הגיע הצורך בשינוי? כיצד הוא התרחש? ומה הוא כלל?
Problem Solving,Close up view on hand of business woman stopping falling blocks on table for concept about taking responsibility.

 אור מספרת:

"עד השנה שעברה לימדתי את הקורס "ההיסטוריה של הקולנוע" שמטרתו להציג לסטודנטים קשת רחבה של יוצרים ומושגים. בעקבות שינוי במערכת, המבנה של שני קורסים שנתיים שלימדתי השתנה למבנה של שיעורים כפולים בסמסטר אחד. למרות שיש לי למעלה מעשרים שנות ותק בהוראה, הרגשתי קושי ללמד במבנה החדש ודי מהר הבנתי שעל מנת שהשיעורים שלי יהיו יעילים וטובים עלי לשנות משהו בדרך ההוראה שלי."

מה השתנה בכיתה? מנין נוצר הצורך בשינוי?

"במהלך הסמסטר הראשון שמתי לב שנוצר נתק בין התלמידים לביני: הם היו שקועים במחשבים הניידים שלהם, והיו פחות מעורבים בלמידה שהתרחשה בשיעורים. עם זאת, התיסכול הזה שימש כזרז לחשיבה מחודשת על הגישה הפדגוגית שלי. לקראת מחצית ב' החלטתי שעליי לעשות שינוי, רק טרם ידעתי מה הוא יהיה".

כיצד התרחש השינוי?

"הגעתי לייעוץ פדגוגי בעקבות שיחה עם שושי ריפקין ממדור מבחנים שהפנתה אותי אל ליאורה מיחידת הליווי הפדגוגי. נפגשתי עם ליאורה ויוני לית, הצגתי בפניהם את השאלות עימן התמודדתי, והגענו יחד למספר כיוונים. לאחר שנוצר הקשר עם יוני, התייעצתי עימו בכל פעם שהרגשתי צורך."

מה כלל השינוי?

  • תיאום ציפיות בין המורה ללומדים

"הצעד הראשון בשינוי היה תיאום ציפיות עם הלומדים. שוחחתי איתם על ניהול הלמידה בכיתה ועל הציפיות שלי מהם במהלך השיעור: השתתפות פעילה בשיעור. הדגשתי ללומדים את החשיבות של הקשר ביננו, ואת האחריות המשותפת על מרחב למידה המכבד את המורה ואת הסטודנטים, הצפתי בכנות את הקושי ללמד כשחלקם שקועים במסכים. ניהלנו על כך שיחה ולבסוף הגדרנו את כללי הלמידה בשיעורים".

  • שינוי נושאי הלימוד בקורס

"בדיאלוג עם ראש החוג הצעתי לשנות את חומר הלימוד בקורס וללמד נושאי קולנוע נבחרים במקום היסטוריה כרונולוגית. בדרך זו, בחרתי בנושאים שיותר רלוונטיים לחיי הלומדים העוסקים בחיים, ערכים ואמונות".

  • שינוי במרחב הלמידה

"החלטתי לשנות את סביבת הלמידה הפיזית, לעבור ממסגרת כיתתית קונבנציונלית לסידור מעגל אינטימי יותר. שינוי זה עשה מהפך מבחינת מעורבות והשתתפות טובים יותר, ללא הסחות דעת מטלפונים או מחשבים ניידים."

מרחב למידה בקמפוס "אלון שבות": אפשרות סידור כיתת הלימוד באופן המשרת את מטרת השיעור

 

  • למידה פעילה בשיעור

"תכננתי את השיעורים כך שכללו קטעי הקנייה שלי לצד פעילויות המבוססות על מקורות קריאה שתאמו את נושאי הלימוד, וזאת כדי להעמיק ולהפנים את הלימוד. בנוסף, נתתי ללומדים מטלה קצרה להגשה במסגרת השיעור. למרות שלא הספקתי את כל החומר, הסטודנטים היו פעילים ומעורבים במהלך הסמסטר וההשתתפות בדיונים ובלמידה הייתה הרבה יותר משמעותית מהסמסטר הקודם."

שאלנו את אור כיצד היא מסכמת את התהליך שעברה השנה? ומה המחשבות לעתיד?

אור: "הניסיון הזה לימד אותי שהיה שווה להתייעץ עם צוות מערך הוראה ולמידה, למרות שהייתי סקפטית בהתחלה. זה נבע מתחושה פנימית ברורה שאני רוצה שסמסטר ב' יהיה טוב יותר. בנוסף, השילוב שבין שינוי במרחב, לבין הלמידה הפעילה, היה מאד משמעותי עבורי ועבור הסטודנטים. הגיבוי והלגיטימציה שקיבלתי מראש החוג, ד"ר אדם צחי, להתגמש עם חומרי ההוראה ולהעמיק בהם, אפילו על חשבון ההספקים והקפת החומר הלימודי כולו,  עזרו לי לשנות את הגישה הפדגוגית שלי".

לשנה הבאה אני חושבת על שכלול הלמידה הפעילה בשיעורים ובין היתר אני חושבת על סיכום הלמידה באמצעות כתיבה בבלוג המלווה את הקורס ושכלול של מטלות הכתיבה במהלכו.

לסיכום:

שינוי הסילבוס: בחירת נושאים רלוונטיים לחיי הלומדים המעוררים מחשבה ועניין. גישה פדגוגית: "פחות חומר יותר העמקה". למידה פעילה בשיעור: הקנייה, תרגול, אינטגרציה, סיכום. מרחב למידה המזמן קשר אישי ומחוייבות לומדים לתהליכי למידה.

להדפסת העמוד

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה
דילוג לתוכן