דמיינו חקלאי שצריך לקטוף את היבול, איך הוא יודע מתי הזמן הנכון? מן הסתם הוא יבדוק את הפירות. מה אם הפירות עדיין רחוקים מלהבשיל, או אם יש סיבה אחרת שלא צמחו כמו שצריך?
ובחזרה מהשדה לקורסים ולקבוצות הלימוד במכללה. אמצע הסמסטר הוא הזמן המתאים לבדוק את פירות ההוראה עד כה. ניתן לעשות באמצעות הערכה מעצבת: הזדמנות לקבל משוב על ההוראה שלנו אבל גם על הלמידה של הסטודנטים ובמידת הצורך לעשות התאמות ושיפורים בהוראה ובלמידה
במה שונה הערכה מעצבת ממשוב סוף הקורס?
- תהליך שהוא חלק משמעותי מהקורס, המורה נמצא אף הוא בתהליך למידה משלו כיצד ללמד את הקבוצה הנוכחית בצורה מיטבית.
-
איך לבנות הערכה מעצבת? אפשר בשיטות פורמאליות או בלתי פורמאליות באמצעות שאלון גוגל, מבדק תקופתי, שיחות משוב עם הסטודנטים, שיחה עם מרצה עמית ועוד ועוד. חשוב לשתף את התלמידים בתהליך, ולהתמקד בהמלצות הנובעות מהמשוב. לעיתים זו הזדמנות לתיאום ציפיות מחודש.
-
תיאום ציפיות בנוגע למשוב: חשוב להבהיר לסטודנטים שהמהלך נועד לשיפור איכות ההוראה והלמידה, זיהוי פערים וקשיים ובעקבות כך, דיוק ההוראה והלמידה. אם עורכים מבדק, ניתן לכלול את המבדק בחישוב ציון הקורס וניתן שלא. בכל מקרה, כדי שרמת המהימנות תהיה גבוהה, חשוב להדגיש שהבדיקה לא נועדה לצורך ציון בלבד אלא לצורך שיפור תהליכי ההוראה והלמידה בקורס.
- מתי כדאי לעשות? אפשר להקדיש לכך זמן קצר בכל שיעור לאורך הסמסטר או לערוך בדיקה בכל נקודת זמן שנראית לכם מתאימה. בימים אלה, כדאי לנצל את אמצע הסמסטר כדי להשפיע על יתרת השיעורים עד סוף הסמסטר. בשיעור 'זום' או א-סינכרוני, ניתן לשלב את המשוב במהלך ההוראה (משימת לימוד בחדרים או משימת לימוד א-סינכרונית ושיחות משוב במקביל, העברת שאלון גוגל בסוף שיעור ועוד).
דוגמאות להערכה מעצבת
דוגמה למשוב במהלך קורס התפתחות שפה של הד"ר שירה רוזנברג מהחוג לחינוך מיוחד
דוגמה לפעילות של שיחה בין שני תלמידים שממלאים יחד משוב – מה הולך טוב בקורס, ומה ניתן לשפר?
דוגמה לעזר לניהול שיחות משוב
מחלקים את הכיתה לקבוצת של 4-5 סטודנטים שמשתבצים בגוגל דוקס לפני המפגש, כל מפגש כ- 15 דקות, לפי הנושאים: