לוגו מדברים פדגוגיה לבן
Search
Search
Search

ביולוגיה

תחפושות בבעלי חיים – הדיונון

הרצוג - מדברים מדע

השבוע חוגגים שוב את חג פורים. כמדי שנה מתחפשים ומנסים לשנות את הזהות לשעות ספורות. אבל ישנם בעלי חיים שעבורם הסוואה היא יומיומית ודרך הישרדות. אחד מהם הוא הדיונון, הידוע כאשף ההסוואה. לרוב קשה לאתר אותו משום שהוא מצליח לחקות את דוגמת הרקע של סביבתו ואת צבעיה באופן כמעט מושלם.
דיונון

התחפושת הדינמית של הדיונון

לדיונון תאי צבע ייחודיים, כרומטופורים, הנמצאים בשכבה העליונה של העור. בכל כרומטופור, גרגרי פיגמנט (צבען) הנמצאים בתוך חלולית (ואקואולה) גדולה. הכרומטופורים נמצאים במגע הדוק עם תאי שריר שהתכווצותם מותחת את החלולית, וכך חושפת את הצבענים שבתוכם. כאשר הדיונון מתמקם בסביבה חדשה, מידע שנקלט בעיניו עובר לתאי עצב מוטוריים המפעילים או מעכבים את תאי השריר. כתוצאה מכך אלפי כרומטופורים מתכווצים או מתרחבים, עד שנוצרת דוגמת עור המתאימה לרקע.

במחקר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Nature חוקרים ביקשו ללמוד את מנגנון ההסוואה של דיונון מצוי Sepia officinalis באמצעות עשרות אלפי תצלומים של דיונונים בבריכות עם רקעים שונים. בכל תצלום עקבו בו זמנית אחר מצבם של אלפי כרומטופורים, כדי לראות איך כל אחד מהם משתנה בעת ההסוואה.

בניגוד למה שחשבו בעבר, החוקרים מצאו שמנגנון ההסוואה של הדיונון אינו מוגבל למספר קטן של דוגמאות עור קבועות, אלא מאפשר מגוון רחב של דוגמאות. כמו כן נמצא שהתהליך דינמי – במהלך ההסוואה כל הכרומטופורים עוברים לזמן מה שינויי התכווצות והתרחבות, המשפיעים על השטח ועל גוון הצבע של כל כרומטופור בנפרד. תהליך זה ממשיך עד שכל הכרומטופורים יחד מייצרים תמונת עור יציבה המותאמת באופן אופטימלי לרקע.

החוקרים הסיקו שתצלומי העור המתקבלים בעת ההסוואה אינם שכפול מדויק של תבנית הרקע, אלא עיבוד מוחי מורכב שמפעיל הדיונון כדי לפרש את המידע החזותי אודות הסביבה בה הוא מצוי, ולהפעיל תוך כדי למידה את מנגנון הכרומטופורים לקבלת הסוואה מיטבית.

שאלות לדיון: 

  1. קיימות אסטרטגיות הסוואה נוספות של בעלי חיים. מה הם המנגנונים המוכרים לכם ומה הם ההבדלים ביניהן לבין מנגנון ההסוואה של הדיונון?
  2. כיצד ניתן להסביר באמצעות מנגנון הברירה הטבעית את התפתחות מנגנון ההסוואה של הדיונון במהלך האבולוציה ?

לקישור למאמר המלא לחץ כאן

הרצוג - מדברים מדע

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה
להדפסת העמוד
דילוג לתוכן