פנו אלינו לחשיבה, ייעוץ וסיוע בכל נושא פדגוגי שעל הפרק

חיפוש
בלחיצה מביא לדף הבית של האתר
חיפוש
חיפוש

בינה
מלאכותית

איזו שפה מבינה הבינה?

כיצד נוכל להגיע לתוצאות רלוונטיות לעבודתנו עם מודלי שפה המבוססים על בינה מלאכותית? אם הבינה המלאכותית נגישה למידע רב כל כך, מדוע לא כל התשובות שלה נכונות ומדוייקות? והאם מודלי השפה מסוגלים להבין כראוי את השפה האנושית ואת כוונותיו של השואל?
prompting - what language does artificial intelligence understand

על מנת לענות על השאלות הללו, כדאי לצלול (בקצרה) לשיטת הפעולה של מודלי השפה.

כיצד פועלים מודלי שפה המבוססים על למידת מכונה?

  • מאומנים על כמויות מידע עצומות: למודלי השפה גישה לבסיס מידע רחב מאד המצוי ברשת האינטרנט.
  • אין להם גישה למאגרי מידע במינוי ולתכנים מוגנים בתשלום / קניין.
  • הם יוצרים קשרים לוגיים בין מילים על בסיס אלגוריתמיקה, מודלים וסטטיסטיקה: כך הם יוצרים ידע חדש. לעיתים, ידע זה הוא נכון סטטיסטית אך הוא לא אמיתי ולא מהימן ("הלוצינציות" בינה מלאכותית).
  • תקשורת ישירה ו"אנושית": מאומנים להבנת שפה אנושית ויכולים לקיים דיאלוג מתמשך (צ'אט).
  • עדכניות המידע: המידע אינו "נשלף" בעת מתן התשובה, אלא כל מודל שפה עובד על פי מידע שמעודכן בתוכנית עד לתאריך מסויים בעבר.

 

כיצד נוכל לתקשר ביעילות עם מודלי השפה? 

  • לשאול ולדייק: כדאי לשוחח עם מודל השפה. בקשו שיסביר לכם מהיכן הוא לקח את המידע, או שיצרף את הסימוכין לדבריו. בכלל, כדאי לשאול אותו כיצד יצר את הידע.
  • כתיבה מדויקת של פרומפטים (נוסח השאילתא שאנו כותבים בתיבת הצ'אט): התמקצעות בכתיבת פרומפטים יכולה לסייע בדיוק התוצאה. הנה כמה טיפים:
    • מתן הקשר: מי אנחנו? מה הסיטואציה שבה אנו זקוקים לייעוץ? לדוגמה:

      אני מרצה במכללה להכשרת מורים, מלמד קורס בחירה לסטודנטים להכשרת מורים בהיסטוריה על מלחמות אזרחים במהלך ההיסטוריה, ובמסגרתה יחידת לימוד על מלחמת האזרחים ברואנדה. תציע לי מתווה ליחידת הלימוד בהיקף של שיעור אחד בסמסטר, פרקי לימוד שהם חובה, ופרקים להעשרה, דרכי הוראה מגוונות, והצעות להערכה מעצבת ולהערכה מסכמת. צירפתי בקבצים את המאמרים והפרקים שהסתמכתי עליהם.

    • סגנון כתיבה: חופשי.
    • לתת למודל השפה תפקיד, לבקש הכוונה ועזרה בהתאם:
      אתה מומחה בתחום __________. אני מלמד תלמידי שנה ___ בחוג ל_____ קורס בנושא ___ ובמסגרת שיעור על ___ הייתי רוצה רעיונות ל______.
      תשאל אותי שאלות מכוונות כדי שאוכל להגיע לתוצר משביע רצון.
    • הגדרת תוצר מבוקש: אני מחפשת חוקרים שכתבו בנושא ______. לחלופין, תן לי 3 רעיונות ל______________ או תציע לי 5 שאלות פתוחות ו-3 שאלות סגורות בנושא _____________________.
    • מבנה התוצאה: תערוך בטבלה את מסקנות החוקרים במאמרים ביחס לשאלה____________. או: סדר את הנושאים בטבלה והצג טיעונים בעד ונגד.
    • ניתוח קבצים: בחלק מהשירותים (claude, chatpdf) ניתן להעלות קבצים ולהתייחס אליהם בשאלה שנשאל:
      בהתבסס על המאמרים שהעליתי, תציע __ שאלות פתוחות / סגורות למטלה בקורס ___ לתלמידי תואר ראשון ב ____. חשוב לי _____. זכרו שתמיד אפשר לבקש הצעות נוספות.
    • פיתוח דוגמאות: אפשר להציג למודלי השפה דוגמה, ולבקש: אני מצרף כמה שאלות שכתבתי בעצמי. תכתוב עוד חמש שאלות באותו סגנון.

כדאי לשוחח עם מודל השפה ולדייק את הפרומפט, עד שמתקבל תוצר משביע רצון.
הפרומפט לא "מתעייף", ואין לו בעיות עם הערות קטנוניות. אפשר ורצוי להסביר לו מה מוצלח ומה פחות מוצלח בתשובותיו, ולחדד את הבקשה במידת הצורך. ככלל, ככל שמחולל הטקסט יקבל משובים על תשובותיו, בפעמים הבאות הוא ידייק בתשובותיו במידה רבה יותר.

 


טיפים ומאגרים 

נכון להיום, לצד שירות חינמי יש שירות בתשלום המאפשר יותר מהבסיס. למשל, העלאת קבצים, נפח אחסון גדול יותר וכיו"ב. מומלץ לבדוק בכל אתר בדף ה PRICING כדי להתאים לצורך.

ישנם מאגרי פרומפטים שניתן להשתמש בה וכמובן לערוך ולהתאים לצרכים שלנו. עיינו למשל בהצעות המופיעות במאגרים הבאים:

*ההמלצות על הכלים הינן על סמך ניסיוננו. השימוש על אחריות המשתמש.

ולפני סיום: אוריינות בינה מלאכותית

על מנת להמשיך ולהתמקצע בשימוש בבינה מלאכותית חשוב לפתח מיומנויות אוריינות בינה מלאכותית:

1. הערכה ביקורתית של AI: מהי למידת מכונה?

2. תקשורת יעילה עם AI: כיצד לכתוב פרומפטים למיצוי יכולות ה AI?

3. שימוש אתי ב AI : זכויות יוצרים, התייחסות להטיות ומידע מוטעה.

לקריאה והרחבה על אוריינות בינה מלאכותית: CHI (2020) Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems April 2020, Pages 1–16

לסיכום:

עם פרומפטים ברורים, מדויקים ובעלי הקשר ממוקד, ניתן להפיק מהבינה המלאכותית תוצרים איכותיים שישמשו כבסיס טוב להוראה ולמידה אפקטיביות. זוהי מיומנות שניתן ורצוי לטפחה, על ידי התנסות עצמית ושיתוף ידע עם עמיתים.

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה
להדפסת העמוד
דילוג לתוכן