ההצלחה של הלמידה ההיברידית
טמונה בעיצוב, תכנון והתאמה של מסלול למידה.
מסלול הלמידה נותן ללומדת יד,
ומדריך אותה על ציר הזמן של
המפגשים, ההקלטות, המטלות, והחומרים הנוספים.
מסלול הלמידה פורש את הדרך בה צועדת הלומדת
מהרגע בו היא נחשפת לקורס,
ודרך השלבים ההדרגתיים
שעליה לעבור בדרכה אל היעד.
—-
3 עקרונות לתכנון מסלול למידה מזמין ובהיר:
עקרון מנחה 1: עקרון האוצרות
מסלול הלמידה מתבסס על ליקוט מרכיבי תוכן מגוונים:
הקלטות, מפגשים, דואר אלקטרוני, מאמרים, מודלים ישומיים, הנחיה וליווי.
יצירת מסלול למידה כרוכה בעבודת ליקוט מושכלת.
עקרון מנחה 2: עקרון הקשיחות/גמישות
מסלול הלמידה כולל מרכיבי ליבה קשיחים ומרכיבים גמישים.
מרכיבי הליבה הקשיחים
כוללים את הסילבוס, ההקלטות והמקראה המודפסת.
המרכיבים הגמישים מתעדכנים כל העת,
ומאפשרים ליצור 'קורס בוטיק',
בתפירה אישית בהתאמה לקבוצה, להקשר, ולתקופה.
המרכיבים הגמישים כוללים:
- הודעות מייל המתייחסות לנושא השיעור בהקשר אקטואלי או רלוונטי לחיי היומיום של הלומדות.
- מטלות יישום מתעדכנות.
- משוב כללי 'טרי' למטלה האחרונה שהוגשה.
- חומרי העשרה רלוונטיים: מודלים יישומיים, טיפים, או מאמרים.
- מענה לשאלות שהגיעו במייל (בהקשר לתוכן הנלמד).
עקרון מנחה 3: בלנדר
שיבוץ המרכיבים לאורך מסלול הלמידה
מכוון ליצירת חווית למידה מתחדשת ומעוררת סקרנות
באמצעות מגוון של תכנים ושיטות למידה:
סגנונות שונים של מטלות,
וסגנונות שונים של העשרה: מאמרים, מודלים יישומיים, סיפורים וכו',
היוצרים מעטפת פדגוגית רציפה בין הרכיבים,
המחברת את מגוון התכנים ושיטות הלמידה לכדי תהליך למידה משמעותי.
—-
מסלול הלמידה מגביר מוטיבציה ללמידה
ומייצר התמדה לאורך זמן באמצעות הבהירות שלו,
הגמישות שהוא מאפשר,
חיזוק התקשורת בין הלומדות למרצה,
ויצירת חיבוריות חוצת גבולות פיזיים.