חיפוש
חיפוש
חיפוש

נוות ישראל

את עובדת עם בינה מלאכותית באופן סדיר? והתלמידות שלך?

הערכה בעידן הבינה המלאכותית מעלה שאלות רבות ורק מעט תשובות. שאלות כמו: כיצד נוכל להבחין בין עבודה מקורית לבין תוצר של בינה מלאכותית? או: כיצד נבטיח שהלומדת מעורבת בתהליך הלמידה? או: את המטלה של מי אנחנו מעריכים? נחפש את שאלת המפתח שתוכל להוביל לקריטריונים בהירים להערכת ההתאמה של מטלה לעידן הבינה המלאכותית.
pexels-agk42-2599244

בין אם את עובדת עם בינה מלאכותית באופן סדיר ובין אם לא, חלק מהתלמידות שלך עושות בה שימוש סדיר.

כלי בינה מלאכותית הפכו נגישים מאוד ללומדות.

הכלים האלה מסוגלים לייצר תוכן איכותי, לענות על שאלות מורכבות, ואפילו לכתוב עבודות שלמות בזמן קצר.

חלק מהעבודות שאנחנו מקבלות הן עבודות שנכתבו על ידי הבינה המלאכותית.

אולי נדמה כאילו השאלה היא:

כיצד נוכל להבחין בין עבודה מקורית לבין תוצר של בינה מלאכותית?

אבל, חשוב לדעת שבכל מקרה לא מקובל לאסור על לומדות להיעזר בבינה המלאכותית בהגשת עבודות ומטלות (וגם לא יעיל).

 

האחריות והאתגר:

השאלה הקריטית העומדת בפנינו היא:

האם שיטות ההערכה המסורתיות שלנו עדיין רלוונטיות בעידן הבינה המלאכותית?

כאשר אנחנו נותנות מטלה או עבודה שבינה מלאכותית מסוגלת לבצע בקלות, ואז מעריכות את התוצר כאילו הלומדת הכינה אותו באופן עצמאי, אנחנו נכשלות בתפקיד שלנו: תהליך למידה. האחריות מוטלת עלינו.

אנחנו עומדות בפני אתגר משמעותי:

התאמת המטלות והעבודות לעידן החדש – עידן הבינה המלאכותית.

 

 הזמנה להתנסות:

כדי להתאים מטלות לעידן הבינה המלאכותית צריך להתנסות בתשובות של הבינה המלאכותית:

  1. העלי את המטלות הקיימות שלך לכלי בינה מלאכותית.
  2. העריכי 2 פרמטרים חשובים:
    1. העריכי את איכות התשובות.
    2. העריכי את הקלות שבה הן הושגו: האם היית צריכה להוסיף הסבר? הקשר? לכוון את הבינה המלאכותית?

כך תקבלי מושג עד כמה קל לבינה המלאכותית לענות על המטלות שלך, ועד כמה התשובות שלה טובות.

 

שינוי פרדיגמת ההערכה:

במקום לשאול:

"האם הבינה המלאכותית ביצעה את המטלה?"

עלינו לבחון:

"מה היחס בין ההשקעה של הלומדת לאיכות התוצר הסופי?"

 

על פי אמת המידה הזו:

  • מטלה פחות טובה: לומדת שלא למדה יכולה להשיג ציון גבוה באמצעות שימוש ישיר בבינה מלאכותית.
  • מטלה טובה: דורשת מהלומדת מאמץ בהנחיית הבינה המלאכותית ובעיבוד משמעותי של התוצר.

 

3 קריטריונים למטלה מתאימה לעידן הבינה המלאכותית:

  1. התשובות הישירות של הבינה המלאכותית אינן מספקות.
  2. הלומדות נדרשות להסביר את המטלה עבור הבינה המלאכותית: לתת מושגים ספציפיים מהחומר הנלמד, לתת את ההקשר וכדומה.
  3. הלומדות נדרשות לערוך, לתקן ולהרחיב את התוצר באופן משמעותי.

בדרך זו, נפחית את הסיכוי לקבלת ציון גבוה ללא למידה, ונעודד שימוש מושכל בטכנולוגיה כחלק מתהליך הלמידה.

 

דוגמה למטלה שלא עומדת ב3 הקריטריונים: מטלת 'עולם סגור'

דוגמה למטלה שעומדת ב3 הקריטריונים: מטלת 'עולם פתוח'

 

חברותא דיגיטלית

הבינה המלאכותית אינה רק כלי לביצוע משימות, אלא יכולה לשמש כ"חברותא דיגיטלית" בתהליך הלמידה. כאשר לומדות מתנהלות מול הבינה המלאכותית, שואלות שאלות, מנתחות את תשובותיה ומעבדות אותן, הן למעשה מעמיקות את הבנתן בחומר.
תוך כדי העבודה עם הבינה המלאכותית, הלומדות מפתחות מיומנויות חיוניות כמו ניסוח שאלות מדויקות, הערכת מידע, זיהוי הטיות ושגיאות, וסינתזה של רעיונות – כישורים שיהיו קריטיים בעולם העבודה העתידי.

זוהי הזדמנות להפוך את הבינה המלאכותית מאיום לכלי עזר משמעותי בתהליך הלמידה וההוראה.

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה
להדפסת העמוד
דילוג לתוכן