פנו אלינו לחשיבה, ייעוץ וסיוע בכל נושא פדגוגי שעל הפרק

חיפוש
בלחיצה מביא לדף הבית של האתר
חיפוש
חיפוש

טיפים
פדגוגיים

מבחן מיוחד לשנה מיוחדת ועזרה מחבר מיוחד

הסמסטר הנוכחי היה שונה ויוצא דופן באורכו ובהיקף החומר הנלמד.
למה כדאי לשים לב בחיבור מבחנים במצב הנוכחי?
וכיצד הבינה המלאכותית יכולה לסייע לנו בעריכת התאמות בהערכה?
highlights for evaluation

אלו שיקולים כדאי לקחת בחשבון בתכנון המבחן? 

  • היקף החומר לבחינה: האם התאמנו את המבחן לחומר שנלמד בכיתה בפועל?
  • זמן המענה וכמות השאלות: העומס הקוגנטיבי והרגשי שרבים חווים בעת הזו מחייב תשומת לב. לכן, מומלץ להקצות זמן מעט ארוך מהרגיל למענה על כל שאלה, אך גם לשים לב לכמות הפריטים במבחן ולמשקלו של כל פריט ולשמור על איזון בין כמות השאלות ומשקלן.
  • שילוב שאלות חובה ובחירה: מומלץ להציע אפשרות בחירה בין שאלות שונות ולהימנע ממבחן המורכב משאלות חובה בלבד. גמישות כזו עשויה להקל על הנבחנים לנוכח התקופה.
  • הנחיות הבחינה: בשנה זו יותר מתמיד, מומלץ לשים לב לכתיבת הנחיות ברורות ומפורטות. וודאו שנוסח השאלה ממוקד וברור.
  • עבודה, מבחן ומה שביניהם: למרות שלפעמים נדמה שנוח וקל יותר לסטודנטים לכתוב עבודה במקום מבחן, ייתכן שהדבר אינו מיטיב איתם ועלול דווקא להעמיס עליהם. מומלץ לברר עם הסטודנטים הזכאים להקלה בלמידה השנה מהי שיטת ההיבחנות המתאימה להם, ולכוון אותם בהתאם.

כמו בכל שאלה פדגוגית, גם בעניין התאמות במבחן מומלץ להתייעץ עם חברותא: אנושית כמו ראש החוג, מורה עמית או צוות הליווי הפדגוגי, או להשתמש במחוללי טקסט באמצעות בינה מלאכותית, כדוגמת ה-Chat GPT, Claude, Bard כחברותא להציג לו תוצרים שלנו או לבקש ממנו רעיונות:


 

כיצד ניתן להיעזר במחוללי טקסט בבינה מלאכותית לעריכת התאמות במבחנים?
בינה מלאכותית כחברותא

  • להעלות מבחן קיים ולבקש עצה על התאמות בבחינה: פרומפט אפשרי:
    "אני מרצה בחוג ____ , מלמדת את הקורס _____. מצורף קובץ עם מבחן שחיברתי. כתוב לי בבקשה שאלת רב ברירה  בנושא ____ .
  • להעלות את סילבוס הקורס ולבקש לחבר שאלות פתוחות או סגורות.
  • לכתוב נושא כללי מתוך המבחן, ולבקש לכתוב שאלות ברמות חשיבה שונות.
  • לבקש רעיונות למבנה המבחן ולבקש לחבר דוגמאות לכל סוג שאלה.

כדי להפיק את המירב ממחולל הטקסט מומלץ לשים לב לשיטת ה"שיחה" עימם:

התבונה האנושית המופעלת על הבינה המלאכותית
כללי התקשורת עם מחוללי הטקסטים

  • מתן הקשר: אני מרצה במכללה להכשרת מורים… מחבר הערכה מסכמת….
  • הגדרת תוצר מבוקש: כתוב לי מבחן בנושא….. עם X שאלות … באורך…
  • סגנון כתיבה: חופשי.
  • שיחה מתמשכת: כתוב לי מהיכן לקחת את המידע? מאין לקחת את הרעיון שכתבת לי? האם מישהו כבר כתב מבחן כזה?

 

*האם אלה צעדיך הראשונים בבינה מלאכותית? נמליץ לקרוא את מבוא לבינה מלאכותית בהוראה למידה ומחקר.

לסיכום:

סיכום תהליכי הלמידה של הסמסטר הנוכחי מחייבים תשומת לב מיוחדת והתאמה לתנאים המיוחדים של התקופה. מדור מבחנים עומד לרשותכם לסייע בהתאמת מענה ההיבחנות המתאים לסטודנטים שלכם וגם לכם - מוזמנים לפנות וקבל סיוע וליווי.

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה
להדפסת העמוד
דילוג לתוכן