שיטת דיון וחקירה שפיתח סוקרטס שמטרתה לפתח יכולות הסקה ביקורתית
המורה פותח בשאילת שאלה המעוררת חשיבה. התלמידים משתתפים באופן פעיל ומנסים להשיב או לדון ביניהם על השאלה. בשלב זה מציג המורה שאלה נוספת בכדי לבחון את תשובותיהם ואת האמונות שעומדות בבסיסן. כך נמשך הדיון ומשאלה לשאלה מתבררת הבנתם של התלמידים את ערכיהם וכיצד הם מגדירים אותם. ניתן לקיים את הדיאלוג בהובלת מורה או כשיח בקבוצות תלמידים קטנות.
השיטה מתאימה להצגת מורכבות, קושי או ספק. ניתן ליישם פרקטיקה זו כאשר המורה רוצה להציג נושאים או טקסטים הנוגעים לאמונות או ערכים. כך ניתן, למשל: להבהיר מושגים. לנתח הנחות. לחדור אל הרציונל, הסיבות והראיות. להטיל ספק בנקודות מבט ופרשנויות לחקור השלכות ותוצאות