חיפוש
חיפוש
חיפוש

מרצים
משתפים

הוראת תושב"ע – בין חזון ליישום

כיצד להוסיף ערך מיוחד להוראת התלמוד? וכיצד להדק את החיבור שבין הלימודים בחוג לתושב"ע לבין הנעשה בשטח? בחוג לתורה שבעל פה הקדישו לשאלות אלו יום עיון חוגי.
toshba study day cover

ראש החוג לתושב"ע פרופ' עוזי פוקס והמלווה הפדגוגי ד"ר גלעד לנדאו ביקשו לעורר את הסטודנטים בחוג לחשוב על דרכים להפיכת שיעורי גמרא לרלוונטיים ומעניינים. לצורך כך, הם הקדישו את יום העיון החוגי למקומו של התלמוד בעיצוב הזהות הדתית ובקשר שבין הגמרא לחיי היום יום של הסטודנטים. מבנה היום היה מורכב משלושה חלקים. בחלק הראשון עסקו ב"רעיון הגדול" – למה בעצם ללמוד גמרא? על כך שוחחו הסטודנטים עם הרב דולי בסוק אשר שיתף בחוויות ותובנות משנותיו כמורה וכראש ישיבת נתיב מאיר. והרב יהודה זולדן – מפמ"ר תושבע"פ בחמ"ד; בחלק השני – נפגשו הסטודנטים עם הדגמה של שיעור בגמרא מהרב אורי ליפשיץ שיש בו משמעות ורלוונטיות לחיי התלמידים. החלק השלישי הוקדש לכלים של חוויה והפנמה –  סיור במוזיאון היכל שלמה בהדרכתה של הגב' יעל דיאמנט, וסדנאות של הגב' טל נוימן ראשת בית המדרש במדרשת אור תורה בנות, רמות והרב יונתן בילט המנהל החינוכי בישיבת מקור חיים.


 

כדי לעודד את השתתפות הסטודנטים ביום העיון ולהוביל אותם למציאת הרלוונטיות של התכנים שנדונו בו לעולם ההוראה, גלעד הציע פתרון מעניין:

"חיברנו דף משוב ליום העיון שחולק לסטודנטים בתחילת היום. בדף זה, הם נדרשו לכתוב 2 עקרונות לימוד או תובנות שלהם מכל מפגש. בדרך זו, היה על הסטודנטים להיות קשובים ולערוך תהליכי עיבוד ורפלקציה לאורך היום. דף המשוב גם שימש אותנו לצורך בדיקות נוכחות".


ומה חשבו הסטודנטים?

 

 

לסיכום:

יום עיון חוגי הוא הזדמנות לפגוש את הסטודנטים באופן בלתי אמצעי ולהפגיש אותם עם דמויות מרכזיות מה"שטח". למידה פעילה באמצעות איסוף תובנות מהלימוד מעודדת את הלומדים לקחת חלק בתהליכי ההוראה והלמידה. שאלות ברמת חשיבה גבוהה מעודדות את הלומדים לערוך אינטגרציה, יישום והערכה של הלימוד ומסייעות לתהליכי סיכום ואיסוף הלמידה.

להדפסת העמוד

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה
דילוג לתוכן