לוגו מדברים פדגוגיה לבן
חיפוש
חיפוש
חיפוש

ביולוגיה

הילחם או ברח

הרצוג - מדברים מדע

כאשר אנו נחשפים לסכנה, האמיגדלה היא זו שאחראית על התגובה המיידית שלנו למצב. בשלב הראשון הגוף פועל אינסטינקטיבית כמעט ללא הפעלה של שיקול דעת.

בנוסף לשלושת ה"אפים" המוכָּרים ברצוני להציג אפשרויות נוספות, שיכולות להקל במידת מה את ההתמודדות שלנו בימים הקשים שאנו חווים.
הילחם או ברח

הילָחם או בְּרח

מודל "שלשת האֶפִים" – F.F.F הוא המודל המוכר לשלש האפשרויות שעומדות בפנינו כתגובה למצב סכנה קיומי:
Fight, Flight, Freeze,
ובתרגום לעברית: הילחם, ברח או קְפָא.
מומחים רבים טוענים שקיים F רביעי -Faint , שהוראתו היא: להתעלף, ויש מדברים גם על F חמישי, שמשמעותו: ריצוי – Fawn.
כל מנגנוני החרדה קיימים אצל כל האנשים, ובמצבים שונים יכול אדם אחד להגיב בדרכים שונות. במקביל, לכל אדם יש מנגנון אחד, שחוזר אצלו יותר מהאחרים.

בשמחת תורה כולנו חווינו פחד וחרדה, וכל אחד מאיתנו יודע כיצד הוא הגיב. עתה אנו נמצאים בשלב השני; הסכנה הראשונה חלפה, ואנו ממשיכים להתמודד עם הקושי, הפחד, המתח והכאב. המוח הגדול מעורב בהתמודדות הזו, ואנו יכולים, במידה מסוימת, לנתב אותו לבחור דרך התמודדות שתיטיב עימנו. מהן האפשרויות שעומדות בפנינו, כדי להתמודד באופן מוצלח עם הקושי והפחד?

איך מתמודדים?
עדיין קיימות לרשותנו שלוש האפשרויות: יש כאלה שנלחמים, יש כאלה שבורחים מהמציאות הבלתי אפשרית הזאת, ויש כאלה שמרגישים קפואים ומנותקים מהמציאות, עד כדי חוסר תפקוד, ובלבול. בנוסף לשלושת ה"אפים" המוכָּרים ברצוני להציג אפשרויות נוספות, שיכולות להקל במידת מה את ההתמודדות שלנו בימים הקשים שאנו חווים.

להתחבר – Friendship
בע"ח מתלהקים או מתקבצים בעת סכנה, דבר שמאפשר לכל אחד מהפרטים בקבוצה להיות מוגן טוב יותר. תופעה זו מכונה flocked – להתקבץ, ואצלנו אפשר לקרוא לזה – להתחבר; להיות ביחד בחברות כנה ואמיתית – Friendship. תחושת האחדות מאפשרת לנו להרגיש תומכים ונתמכים בקהילה מוגנת ומגוננת.

להאמין – Faith
חיזוק האמונה בבורא עולם, בהשגחה, כוונה יתרה בתפילה, אמירת תהלים, הוספה של לימוד תורה, יכולה גם היא לעזור.

למצוא משמעות – Find
כולנו רואים וחווים את רוח ההתנדבות הפועמת בכל חלקי העם. הנתינה לאחֵר יוצרת משמעות, והמשמעות מסייעת לנו להתגבר על הפחד והקושי.

לצחוק – Fun
אין כמו הומור לעזור לנו להתרחק מעט מהקושי, ולו לזמן קצר, לצבור כוחות, ולהעלות את המורל. אומנם, לפעמים אנחנו מרגישים 'לא נעים', שבמצב הזה אנחנו מרשים לעצמנו לצחוק, אבל כנראה, שאין לנו ברירה. עלינו להרשות לעצמנו מידה ראויה של הומור, כדי שלא נשקע במרה שחורה ובדיכאון.

מה ה- F שלכם?

כתבה: אורית לם

הרצוג - מדברים מדע

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה
להדפסת העמוד
דילוג לתוכן