חיפוש
חיפוש

שיטות
הוראה

כיתה הפוכה

בשיטת "הכיתה ההפוכה" הלמידה מתקיימת לפני ההגעה לכיתה, ובכך נותנת מקום משמעותי למעורבות הלומד בשיעור ומעודדת אותו להיות לומד עצמאי.
כיתה הפוכה
לתת מקום משמעותי יותר למעורבות הלומד בשיעור ולעודד אותו להיות לומד עצמאי. הלמידה המקדימה טרם ההגעה לכיתה, מאפשרת למידה משמעותית יותר. כמו כן, המוכנות של הלומדים בפרקטיקה זו, הופכת את תוכן השיעור לפחות מנוכר ויותר מחובר לידע קודם.
איקון לבן תאור השיטה
בשיעור "מסורתי" רגיל, הוראה של חומר לימוד חדש מתקיימת בכיתה ואילו בבית נדרש אחר כך תרגול אישי ויישום של מה שנלמד בכיתה. בכיתה ההפוכה הסדר מתהפך. הכיתה ההפוכה היא פרקטיקה שבה התלמידים נפגשים באופן עצמאי עם חומרים לימודיים (סרטונים, טקסטים, וכו') לפני השיעור, ובמהלך השיעור עצמו הם מתנסים בפעילויות שמטרתן לקדם הבנה מעמיקה יותר של התוכן. הכיתה ההפוכה מאפשרת לתלמידים ללמוד באופן עצמאי ובקצב שלהם, ולמורה – להקדיש יותר מזמן השיעור להוראה פרטנית במקום הוראה כלל כיתתית.
אייקון איך נראית ההוראה/למידה
בשלב א' –למידה עצמאית של הידע הבסיסי בבית, הדורשת מהלומד לפעול כלומד עצמאי. בחלק זה הלמידה נעשית בעזרת מצגות, סרטונים, הרצאות מוקלטות, פודקאסטים וטקסטים. למידה בשיטה זו מאפשרת ללומדים ללמוד בקצב שמתאים להם, לצפות/להקשיב שוב ושוב לתוכן הלימודי המוקלט או הכתוב שברשותם, ובמידת הצורך לדלג על חלקים פשוטים שכבר הובנו. חשוב לספק לתלמידים תמריץ להתכונן לשיעור וזאת על ידי הפיכת המידע המדובר לחיוני לקראת ההשתתפות בלמידה בכיתה. בשלב ב'- למידה פעילה בכיתה (פנים אל פנים או מפגש סינכרוני) – תרגול ויישום החומר שנלמד באופן עצמאי בבית בהנחיית המורה. מיקוד המפגש בהעמקת הבנת התכנים ו/או הרחבה שלהם באמצעים שונים, כגון: דיונים, הצגת שאלות, פעילויות חקר, תרגול, עבודה משותפת, עבודה בקבוצות קטנות על פרויקטים שונים וכד'.
איקון לבן מתי מתאים להשתמש בשיטה
א. כשיש מידע בסיסי המתאים ללמידה עצמית בבית. ב. כשמלמדים חומר המצריך תרגול בכיתה, וחשוב שהמורים יוכלו לראותם בזמן התרגול, להבחין בקשיים, להבינם ולפתור אותם במהלך השיעור. ג. כשרוצים להשתמש בשיטת הכיתה ההפוכה ליישום למידה משולבת בלמידה מקוונת.
איקון הערכה לבן
הערכת הלמידה בשיטת הכיתה ההפוכה כוללת הן את הערכת איכות הלמידה לפני השיעור והן את ההשתתפות בשיעור. ניתן לתת לתלמידים משוב מידי על יישום מושגים באמצעות הגשת משימות המשולבות בלמידה העצמית. בסיום ביצוע המשימות העצמאיות ניתן להשתמש בכלי הערכה עצמית כגון חידונים וסקרים. בכיתה ניתן לבקש מהתלמידים ליצור מפות חשיבה שיתופיות כדי להעריך את הלמידה בבית ולהעמיק את ההבנה באופן שיתופי ופעיל במהלך השיעור.
איקון פודראסט

קישורים ומקורות השראה

כרזה להורדה

להדפסת העמוד

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה

דילוג לתוכן