לאפשר לתלמידים לפתח יכולת שכנוע שעשויה לעזור להם בכל תחומי החיים, ולתרגל תרבות של שיח מכבד גם כאשר יש אי-הסכמות. הדיונים באמצעות ויכוח (debate) מפתחים מיומנויות של קשב ושיח, מאפשרים לתלמידים להתאמן בדיבור בפני קהל, מפתחים מודעות לשפת גוף ומחזקים את הביטחון העצמי.
הכרזה על נושא הויכוח (debate) – מחליטים מהו נושא הדיבייט ומנסחים באופן ברור את השאלה העומדת לדיון. הנושאים המתאימים הם נושאים שמציגים דילמה או ויכוח בין עמדות מנוגדות. חלוקה לקבוצות – מתחלקים ל-2 קבוצות של נואמים, וקבוצה אחת של שופטים שמקבלת מחוון מוסכם וידוע לכולם. שאר התלמידים משמשים בניית הטיעונים – כל קבוצה בונה את הטיעונים שלה הצגת הנאומים – זמן הנאומים מוגבל ל-3 דקות. בסבב הראשון רק מציגים את הטיעונים. פסק זמן – לאחר תום הסבב הראשון של הנאומים, מקיימים הפסקה של חמש דקות שבה על הקבוצות להכין תשובות לטיעונים של הקבוצות האחרות. סבב נאומי תגובה – מקיימים סבב נוסף לתגובות על טיעוני הקבוצות האחרות. עדיף שבסבב השני זכות הדיבור תינתן לנואמ/ת אחר/ת מהקבוצה. שלב השיפוט – השופטים מדרגים את הקבוצות ומכריזים על הניקוד הסופי (מהנמוך לגבוה)
מומלץ להשתמש בויכוח (debate) כדי לקדם מיומנויות חשיבה מסדר גבוה וחשיבה ביקורתית. השיטה מתאימה בדרך כלל ללימוד תוכן העוסק בנושאים חברתיים בוערים. כמו כן, ניתן להשתמש בויכוח (debate) כדי ללמד מיומנויות כתיבה – להציג טיעונים מורכבים ולנסח מסרים בהירים.