תכנון ותיאום ציפיות
למידה מרחוק נתפסת באופן שונה בין המרצים לסטודנטים. בעוד שהמרצים רואים בלמידה מרחוק הזדמנות לפיתוח למידה עצמאית, חלק מהסטודנטים רואים בה בעיקר אמצעי להקלה ונוחות. לכן, חשוב לערוך תיאום ציפיות בנוגע לדרישות הלמידה בשבוע זה (בשיעור האחרון פנים-אל-פנים וניתן להוסיף על כך גם הודעה במייל סמוך למועד השיעור):
- מה תהיה מתכונת השיעור בלמידה מרחוק: סינכרוני ב'זום' או א-סינכרוני?
- כיצד השיעור משתלב ביחידת ההוראה ורצף הלמידה?
- מה בדיוק יידרש מהסטודנטים בשיעור זה? האם יידרשו להציג תוצרי למידה?
כללי למידה ב'זום'
חשוב לתאם עם הסטודנטים את כללי הלמידה ב'זום', ופרט עם סטודנטים שנה א'. לפניכם הצעות להלכות למידה ב'זום'
להורדת שקופית הלכות זום לחצו כאן ולהורדת דיני זום לחצו כאן
תכנון השיעור, היקף החומר והמשימות
אל תכנון השיעור הרביעי אנו מגיעים לאחר שהכרנו את קבוצות הלומדים שלנו בשיעורים מתחילת השנה. חשוב להתאים את השיעור בהתאם למאפייני הלומדים ולחומר הלימוד ברצף השיעורים. בנוסף, בסקר שערך ד"ר מוטי ספראי בשנת תשפ"ג, שבחן את ההוראה והלמידה בשבוע הלמידה מרחוק, נמצא פער בין הערכת הזמן של המרצים, לזמן האמיתי שלוקח לסטודנטים ללמוד או לבצע מטלה. נראה שבממוצע, לסטודנטים לוקח לעיתים פי 2-4 זמן ללמוד חומר בלמידה עצמית מהזמן המוערך. לכן, חשוב להתאים את כמות החומר והמטלות:
- לתכנן משימות למידה שניתן להשלים בזמן השיעור (למידה + הכנת תוצר למידה = משך השיעור)
- להגדיר מסגרת זמן ברורה לכל חלק: ללמידה, להכנת התוצר ולהגשתו. טיפ שלנו? העריכו את הזמן הנדרש והורידו ממנו קצת…
- לוודא שהיקף החומר ריאלי ללמידה עצמית
- לחלק משימות גדולות למקטעים קטנים יותר
על רעיונות וכללים להכנת של השיעור הא-סינכרוני תוכלו לקרוא לקרוא כאן
ועל רעיונות להעשרה וגיוון של השיעור הסינכרוני תוכלו לקרוא כאן