פרופ' עדן הכהן מספר:
"כלב זקן כבר לא ילמד תחבולות חדשות, אבל יכול לשדרג את התחבולות הישנות.
א. בתחילה הייתי ממש מדוכדך. השיעור הרביעי בקורס 'מבוא לשירת ימי הביניים' שנועד ללמידה מרחוק, תוכנן מלכתחילה כשיעור רווי במושגים מסובכים וזרים כמו 'קדושתא', 'שבעתא' ו'פיוטי קידוש ירחים' שהבנתם דורשת קריאה מהירה של מקורות פייטניים וחילוץ של הגדרות מדויקות מתוך טקסטים ארוכים ומאתגרים. נותרה לי תקווה אחת: שהסטודנטים יסכימו לשיעור סינכרוני, שבו בכל זאת נוכל לרפרף יחד בין הטקסטים.
ב. אין מזל לישראל. שלושה מן התלמידים לא היו יכולים להתאים עצמם לשיעור 'זום' סינכרוני. ארגון של מהלך למידה מרחוק לשיעור שרובו היוודעות למינוח מקצועי סבוך, נראה לי מהלך אובדני.
ג. לא נרדמתי בלילה.
ד. אבל לפנות בוקר החל האופק להתבהר.
ה. עלה על דעתי שניתן לשנות את סדר היחידות בקורס: במקום להורות תחילה את היחידה 'סוגי פיוט' בתקופת הפייטנות הקלסית, ניתן לפתוח דווקא בהצגת הפייטנים הקלסיים המרכזיים, יניי, אלעזר בירבי קליר ופינחס הכהן, ולהציג דוגמות של מחזור יצירותיהם. אומנם הסדר ההגיוני הוא תיאור העקרונות לפני הירידה ליישומם, אך בנסיבות הנוכחיות ניתן להורות בכיוון המנוגד – מן הפרט אל הכלל. מכיוון שב'מודל' כבר קיימת מצגת שבה מסוכם המידע על כל אחד מהפייטנים, ניתן להנחות את הסטודנטים להשלים טבלה השוואתית על כל הידוע לנו על כל אחד מהפייטנים ולהוסיף ציטוטים של קטעי פיוט שדיברו אל ליבם.
ו. היה ברור שיהיה לכך מחיר: הוראה מונחית מרחוק איננה תחליף אמיתי לניהול דיון פנים אל פנים על טקסטים מרגשים ועל תובנות משמעותיות העולות מהם.
ז. אבל התברר שבצד המחיר יש גם רווח לא מבוטל: ב'מודל' נוכחים שלושה מאמרים על הפייטנים העומדים במרכז השיעור. בהוראה פרונטלית בכיתה מעולם לא הצלחתי לגעת במאמרים אלו. לכל היותר סיפרתי עליהם לסטודנטים והמלצתי להם לקוראם. בבניית מטלה א-סינכרונית, לעומת זאת, ניתן להפנות את הסטודנטים לעמודים מסוימים במאמרים ולהטיל עליהם להפיק מידע חשוב בהתאם לשאלות מנחות.
ח. בשיעור לאחר שבוע הלמידה מרחוק ביקשתי מהסטודנטים משוב על המשימה.
ט. הם סיפרו שהעיון במאמרים עניין אותם מאוד ושאהבו את המשימה הזו. חלק מהם אמרו שבהזדמנות זו קראו את המאמר המלא! משימת השלמת הטבלה, לעומת זאת, הייתה לדעתם פשטנית ומייגעת.
י. שוחחתי על הנושא גם עם המלווה מיחידת הוראה ולמידה. בעקבות השיחה חשבתי שניתן היה לבנות מטלת עיון במקורות הפייטניים באופן שיאפשר לסטודנטים לחוות מקצת מהריגוש שבמפגש עם מקור לא מוכר שמכיל תכנים מלאי רגש ודעת.
יא. נותרו לי עוד פעמיים להורות את המבוא לשירת ימי הביניים: פעם בקמפוס הבנים ופעם בקמפוס הבנות. יש לי מה להשתפר.