חיפוש
חיפוש
חיפוש

מרצים
משתפים

להכניס את המציאות לכיתה

ד"ר מיכל שאול, ראש החוג להיסטוריה, יצרה שיעור ייחודי המשלב את המציאות של ימינו בתוך תכני הקורס וזאת בלמידה פעילה בהוראה מרחוק.
working as a historian

השיעור שנבחר עוסק בהבחנה בין המושגים זיכרון והיסטוריה. השיעור בחן את מושגי יסוד אלה, תוך התבוננות על המציאות הקיימת מתוך נקודת מבט היסטורית, באמצעות דימוי בחינת הבגרות בהיסטוריה.

מהלך ההוראה

מטרת השיעור הייתה התנסות אישית של הסטודנטים באתגר של כתיבה היסטורית של אירועים בני זמננו וחשיפת הסטודנטים לדיונים, למחלוקות ולקשיים המתלווים לכך.

השיעור נבנה סביב שלוש משימות שונות. המשימה הראשונה כללה עבודה אישית על נושא הזיכרון באמצעות תרגיל ניתוח אירועי מלחמת חרבות ברזל במסגרת המדמה מבחן בגרות בעוד חמישים שנה. לאחר מכן ניתנה עבודה בזוגות אשר בה התבקשו הסטודנטים לנתח מידע מתוך דף השיחה של ערך המלחמה כפי שמופיע בוויקיפדיה . לבסוף הסטודנטים התבקשו לקרוא ולנתח מאמר במסגרת כיתתית.


אז איך תראה בחינת הבגרות ב 2073? 

כיצד מהלך הוראה כזה יכול לסייע למרצים מדיסציפלינות שונות?

ד"ר מיכל שאול מספרת:

  • רלוונטיות – בסילבוס הקבוע של הקורס, יש שיעור העוסק בזיכרון, היסטוריה והיסטוריוגרפיה, כך שה"חומר" נלמד. אבל במקום לנתח דוגמאות היסטוריות, התמקדנו בדוגמאות עכשוויות מהאירועים הנוכחיים. חיבור לאירועים הנוכחיים יוצר קשר בין תוכן הקורס לבין המציאות בה אנו חיים ומאפשר למידה מתוך הקשר אישי.
  • עיבוד המציאות באופן אקדמי ולא טיפולי – עסקנו באירועי המלחמה בתוך ההקשר הלימודי ובכך עסקנו באירועים באופן מקצועי. למרות שהמציאות קשורה לכולנו, ולחלק מן הסטודנטים אפילו באופן קרוב, שמרנו על מסגרת אקדמית-חינוכית ולא טיפולית.
  • גאוות יחידה – העבודה בשיעור היא סדנת התנסות בעבודתו של ההיסטוריון, והיכרות מקרוב עם החשיבות של המקצוע. דרך הלבטים שעלו אצל הסטודנטים והחשיפה לוויכוחים "מאחורי הקלעים", עלתה המודעות לחשיבות כתיבת ההיסטוריה והשפעתה על עיצוב התודעה והזיכרון הקולקטיבי.
  • גיוון דרכי ההוראה בלמידה מרחוק – אפשר וצריך לפתח את הפדגוגיה גם בהוראה מרחוק. בשיעור עצמו היו מספר חלקים שעודדו למידה פעילה ומגוונת: עבודה פרטנית על תרגיל הבגרות, לימוד בזוגות בתרגיל על הויקיפדיה, ודיון על מאמר בפורום הכיתתי.
  • יצירתיות אישית – כחלק מההתמודדות עם  קשיי התקופה וחסרונות הלמידה מרחוק, חיפשתי ומצאתי דרך להביא לכיתה את השיעור בצורה דינמית וחיונית. הזכרתי לעצמי בפעם המי-יודע-כמה, שלמקצוע ההוראה פוטנציאל להיות במה יצירתית, גם עבורי וגם עבור התלמידים.

לסיכום:

שיעור בלמידה פעילה המשלב בין תוכן הקורס לבין שיטות הוראת המקצוע באופן המביא לידי ביטוי את מציאות החיים שלנו בהקשר אקדמי.

להדפסת העמוד

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה
דילוג לתוכן