חיפוש
חיפוש
חיפוש

למידה
מרחוק

סודותיו של השיעור הא-סינכרוני

למידה א-סינכרונית מאפשרת לסטודנטים ללמוד באופן עצמאי, ללא תלות בזמן או במקום ספציפי, וגם מאפשרת למרצים לגוון את שיטות ההוראה בתוך רצף שיעורים ביחידת הוראה בקורס. כמה כללים, טיפים, דגמי שיעורים וגם פרומפט שימושי ליצירת שיעור א-סינכרוני

עקרונות מרכזיים

בתכנון יחידה א-סינכרונית חשוב לשים לב לשלושה עקרונות מרכזיים:

  1. מתן הקשר לשיעור: חלוקת הקורס ליחידות הוראה ותכנון השיעור כחלק מיחידת הוראה. ראיית היחידה כחלק אינטגרלי מהקורס כולו, המתקשר ליחידות שלפניה ואחריה ממקם את השיעור בתוך הנושאים הנלמדים בקורס כולו.
  2. מיקוד השיעור במטרה הרצויה וקישור ליחידת ההוראה כולה: מה נרצה ללמד בשיעור: נושא חדש? הקניית מיומנות? חזרה ותרגול על חומר קודם? הרחבה של חומר שנלמד?  מיקוד בנושא השיעור ממקם את השיעור בתוך רצף הלמידה ומסייע בהשגת מטרות הקורס כולו.
  3. תכנון מהלך הוראה המשלב חומרי למידה מגוונים, הסברים ומשימה לימודית מסכמת תוך ניצול היתרונות הייחודיים של הלמידה הא-סינכרונית:
      • גמישות בקצב הלמידה
      • אפשרות לחזרה ועיבוד מעמיק של החומר
      • חומרי הוראה מגוונים המתאימים לסגנונות וערוצי למידה שונים
      • לימוד עצמי/ חקר מותאם למאפייני הלומדים
      • יצירת הזדמנויות לשיתוף פעולה ודיון מחוץ למסגרת הכיתתית המסורתית

למה כדאי לשים לב?

  • ארגון השיעור בהתאם למשכו: זמן הלימוד+זמן ביצוע משימה= עד 80 דק' – תמיד לתכנן פחות ממה שחושבים!
  • מה כן? חלקו את יחידת הלימוד לפרקים קצרים, המשלבים תכנים מסוגים שונים, אמצעי למידה מגוונים ופעילויות אינטראקטיביות
  • מה לא? מומלץ להימנע מהעברה ישירה של שיעור פרונטלי או עבודה רגילה למרחב המקוון. הימנעו ממאמר ארוך עם שאלות בסופו או מהקלטת שיעור מלא עם משימות לאחר צפיה.

כיצד לתכנן?

  1. הגדרת הנושא והמטרות: מטרת הלמידה המרכזית, מיקוד נושא
  2. תכנון מבנה היחידה: בחירת דגם למידה ופירוק הנושא לתתי-נושאים.
  3. בחירת אמצעי למידה: נסיון למצוא אמצעי המתאים ללמידה לכל תת-נושא, כך שהיחידה תכלול גיוון באמצעי הלמידה, כמו: מצגות, סרטונים, מאמרים, אינפוגרפיקה, תרשימים ופודקאסטים.
  4. תכנון פעילויות ומשימות לאורך היחידה: יצירת משימות אינטראקטיביות ומעורבות.
  5. הגדרת התוצר הסופי: קביעת סוג התוצר וקריטריונים להערכה.
  6. יישום אמצעים למניעת שימוש לא ראוי ב AI: שילוב אלמנטים אישיים וייחודיים.


 

רעיונות, דגמים ואפשרויות לשיעור א-סינכרוני

דגם מטרה דוגמא
מדורג הקניית ידע חדש תורה שבעל פה: לימוד מדורג של מבנה וניתוח טקסטים, מרמה בסיסית ועד מתקדמת.
מבוסס פרויקט יישום ידע ומיומנויות ארץ ישראל: תכנון וביצוע סקר שדה וירטואלי, המיישם ידע גיאוגרפי והיסטורי.
אינטראקטיבי תרגול וחיזוק מיומנויות אנגלית: תרגול אינטנסיבי של מיומנויות שפה דרך סימולציות מקוונות.
מבוסס חקר הרחבה והעמקת ידע היסטוריה: חקר השוואתי מעמיק של תקופות היסטוריות, מעבר לחומר הבסיסי.
משולב שילוב של הקניה, תרגול והרחבה מתמטיקה: לימוד מושגים חדשים, תרגולם ויישומם בהקשרים מורכבים.
שיתופי העמקת הבנה דרך דיון ושיתוף תנ"ך: ניתוח משותף של טקסטים מקראיים, תוך שיתוף תובנות ופרשנויות.
כלים מתאימים perusall, פורום במוודל, פאדלט במוודל
שיתופי-יישומי פיתוח ויישום ידע מקצועי חינוך מיוחד: פיתוח משותף של אסטרטגיות הוראה ויישומן בתרחישים מדומים.

דגמי למידה שהכינה ד"ר שירה רוזנברג תוכלו למצוא בקישור הזה וגם דגמים נוספים בקישור הזה

 


סיכום שאלות מנחות לתכנון היחידה האסינכרונית

  1. מהו מקומה של היחידה ברצף הכולל של הקורס?
  2. מה המטרה העיקרית של היחידה: הקניית ידע חדש, תרגול מיומנויות, הרחבה והעמקה, או שילוב ביניהם?
  3. איזה דגם למידה מתאים ביותר למטרת היחידה ולאופי הנושא?
  4. כיצד נפרק את הנושא לתתי-נושאים קטנים?
  5. אילו אמצעי למידה (סרטונים, מאמרים, פודקאסטים, סימולציות וכו') יתמכו בצורה הטובה ביותר בהשגת מטרות היחידה? מה מהם יתאים לכל פרק (תת-נושא)
  6. האם ניתן לשלב אלמנטים אינטראקטיביים ושיתופיים ביחידה? כיצד?
  7. מהו התוצר הסופי שיאפשר לסטודנטים להדגים את הבנתם ויישום הנלמד?
  8. כיצד נעריך את התקדמות הסטודנטים ונספק משוב לאורך היחידה ובסיומה?
  9. אילו אסטרטגיות נשלב למניעת שימוש לא ראוי בבינה מלאכותית ולעידוד למידה אותנטית?
  10. איך נעודד רפלקציה והרחבה מעבר לחומר הבסיסי של היחידה?

 

 


וכיצד ניתן להיעזר בבינה מלאכותית לתכנון יחידת לימוד אסינכרונית?

תוכלו להעתיק את הפרומפטים הבאים ולהשתמש בו לפי צורכיכם

תכנון יחידה א-סינכרונית מתוך הסילבוס:

שלום, אני מרצה במכללה להכשרת מורים, בתוכנית __________. השנה, אלמד את הקורס בלמידה מרחוק. מתוך הסילבוס שאני מצרפת אני רוצה ליצור 3 יחידות לימוד /שיעורים א-סינכרוניים מלאים שיהיו מבוססים על למידה עצמית מלאה של הסטודנטים. תוכל בבקשה להציע לי אלו שלושה שיעורים מהסילבוס שצירפתי להפוך לשיעורים כאלה?

פרומפט המשך מבוסס על התוצר המתקבל:

בוא נכין יחד את שיעור 2 ונהפוך אותו ליחידה א-סינכרונית ללמידה עצמאית של הסטודנטים כמו שהצעת. מבקשת שהשיעור יישם ויתבסס על מעגל הלמידה וישלב בין הקנייה לבין תרגול והצגת תוצר למידה משמעותי אחד בסוף השיעור. משך השיעור הוא 80 דקות והוא צריך לכלול את הלמידה והכנת תוצרי הלמידה.

פרומפט המשך מבוסס על התוצר המתקבל:

אני מבקשת בבקשה שתיצור לי מחוון ברור כיצד להעריך את תוצר הלמידה של השיעור? ממה יורכב הציון? אילו מיומנויות וגופי ידע המחוון יכלול ומה יהיה משקל של כל רכיב במחוון?

תכנון יחידה א-סינכרונית

אנא סייע לי בתכנון יחידת לימוד אסינכרונית על פי המידע שאספק. התייחס לכל הנקודות הבאות ביצירת תוכנית מפורטת:

  1. נושא היחידה: [הזן את נושא היחידה]
  2. מיקום היחידה בקורס: [תאר את מיקום היחידה ברצף הקורס. אפשר גם להעלות את הסילבוס]
  3. מטרת היחידה: [בחר אחת: הקניית ידע חדש / תרגול מיומנויות / הרחבה והעמקה / שילוב]
  4. קהל היעד: [תאר את קהל היעד, כולל רקע קודם]
  5. משך זמן היחידה: [ציין את משך הזמן המתוכנן, עד 80 דקות]
  6. דגם למידה מועדף: [בחר אחד: מדורג / מבוסס פרויקט / אינטראקטיבי / מבוסס חקר / משולב / שיתופי]
  7. קשר ליחידות אחרות: [תאר כיצד היחידה מתקשרת ליחידות קודמות ועתידיות]
  8. אמצעי למידה מועדפים: [ציין אילו סוגי תוכן תרצה לשלב, כגון סרטונים, מאמרים, פודקאסטים, סימולציות]
  9. אלמנטים אינטראקטיביים ושיתופיים: [תאר אילו פעילויות אינטראקטיביות או שיתופיות תרצה לכלול]
  10. תוצר סופי מצופה: [תאר את סוג התוצר הסופי שהסטודנטים יצטרכו להגיש]
  11. שיטת הערכה ומשוב: [תאר כיצד תעריך את התקדמות הסטודנטים ותספק משוב]
  12. אמצעים למניעת שימוש לא ראוי ב AI: [תאר כיצד תעודד למידה אותנטית]

פרומפט המשך מבוסס על התוצר המתקבל:

  1. מתווה מפורט של היחידה, כולל חלוקת זמנים.
  2. תיאור של כל חלק ביחידה, כולל תכנים ופעילויות.
  3. הנחיות מפורטות למשימות ולתוצר הסופי.
  4. הצעות לשאלות רפלקטיביות ומטלות ביניים.
  5. רעיונות להערכה ומשוב לאורך היחידה.
  6. הצעות לעידוד למידה עצמאית והרחבה מעבר לחומר הבסיסי.

אנא וודא שהמתווה עומד במסגרת הזמן שצוינה, מכסה את כל מטרות הלמידה, ומשתלב היטב ברצף הכולל של הקורס.

הכנת סרטוני לימוד ליחידה א-סינכרונית

כיצד נכין סרטוני לימוד? – תוכלו למצוא בקמפוס IL (חינם, דורש הרשמה)

לסיכום:

יחידה א-סינכרונית דורשת חשיבה ותכנון אך תועלתה בצידה: פיתוח מיומנויות ללומדים וגיוון שיעורי הקורס. פיתחתם דגם מעניין? כתבו לנו ונשמח ללמוד וללמד!

להדפסת העמוד

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה
דילוג לתוכן