בעולם ההוראה, דילמות הן הרבה יותר מסתם שאלות מורכבות – הן כלי רב עוצמה שמעודד חשיבה ביקורתית, מעורבות רגשית וקבלת החלטות מושכלת. כשמציבים בפני לומדים דילמה, אנחנו מזמינים אותם לעצור, לחשוב, לבחון ערכים, ולהשתמש בכישורים גבוהים של ניתוח והערכה. איך משלבים דילמות בהוראה? בואו נצלול לעומק הדילמה.
מהי דילמה?
דילמה היא התלבטות הנובעת ממניעים הקשורים למצפון ולקשיים בתפיסת המעשה הנכון בעיני המתלבט.
הדילמה מתרחשת כאשר המתלבט מתקשה להחליט איזו חלופה מוסרית יותר בעיניו.
בדרך כלל אין פיתרון לדילמה, אין החלטה מיטבית, אלא בחירה בחלופה מסוימת על היתרונות והחסרונות שלה.
דוגמה למטלה מבוססת דילמה:
כתבו תיאור מקרה דילמי (חצי עמוד): הביאו מקרה מהשטח, עדיף מקרה עכשווי.
- תיאור הדילמה והערכים המתנגשים.
- השתלשלות העיניינים: מה קרה, מי מעורבים
- אילוצים (מה לא יכול להשתנות?) הזדמנויות, חלופות, השלכות
- האם וכיצד ניסית להתמודד.
- שאלות למחשבה הלאה. (המנעו מלהציע פתרונות.)
- הציעו שם לדילמה.