שיטות
הערכה

למידה מבוססת פרוייקטים PBL

PBL: למידה מבוססת פרוייקטים מאפשרת לתלמידים לחבר בין עולם הלמידה הבית-ספרי לבין עולמם האישי: לחבר תיאוריות, טקסטים ורעיונות באופן משמעותי ורלוונטי לחייהם, תוך פיתוח מיומנויות חשובות לעתידם על ידי תהליך חקר, יצירת תוצר בעקבות שאלה פורייה, והצגתו בפני קהל.
יצירת למידה משמעותית ורלוונטית של תכני לימוד, על ידי ביצוע פרוייקט המביא לידי ביטוי את עולם התוכן הנלמד בכיתה.
איקון לבן תאור השיטה
התלמידים בוחרים שאלה פוריה, שאלה פתוחה שאין עליה תשובה חד משמעית, העולה מתוך חומר הלימוד. התלמידים מנסים לפתור או להציע פתרון לבעיה אמיתית בעולם האמיתי או בקהילה בה הם חיים ומפתחים פרויקט הכולל מחקר, יצירה ורפלקציה.
אייקון איך נראית ההוראה/למידה
נוסף להוראת חומר הלימוד, המורה מנחה ומלווה תהליך, למידה בקבוצות קטנו בדגש על תהליך החקר והיצירה
איקון לבן מתי מתאים להשתמש בשיטה
כשרוצים לעודד חשיבה מעמיקה ויצירתיות, בנושאים המזמנים דיון ערכי ורלוונטי לחיי התלמידים, כשיש זמן מספיק לתהליך משמעותי (לפחות מספר שבועות), כשרוצים לפתח מיומנויות חקר ולעודד את התלמידים להיות מעורבים בחיי היום יום בקהילה.
איקון הערכה לבן
מחוון ברור ומפורט הכולל קריטריונים ברורים כגון תהליך ביצוע הפרוייקט, השלבים השונים של ביצועו, הצגת תוצרים בפני קהל ורפלקציה.
אייקון ai
פרומפט אפשרי לדוגמה לצורך יצירת PBL: אני מורה ל[מקצוע] בכיתה [שכבה]. רוצה להכין תהליך למידה והערכה באמצעות PBL מטרת ההוראה שלי: ____________________ מבקש/ת המלצות לתהליך הלימודי: כיצד לתכנן את השיעורים, קריטריוני הערכה, לוח זמנים, והתאמות נדרשות. פרטים על הכיתה: [גודל, מאפייני תלמידים, אילוצים].

למידה מבוססת פרויקטים (PBL) מאפשרת לתלמידים להתחבר לתכנים באופן עמוק ומשמעותי דרך חקר, יצירה והתנסות אישית מתוך עולמם האישי. במקום ללמוד "על" חומר הלימוד התלמידים לומדים "דרך" חומר הלימוד תוך פיתוח מיומנויות שונות. הייחודיות של למידה מבוססת פרוייקטים היא בקשר הנוצר בין הנלמד בכיתה לבין העולם האמיתי שבמחוץ לכיתה: התלמידים נדרשים לבחור נושא בעל משמעות בעולם האמיתי, בקהילה בה הם חיים ולא רק בין כותלי בית הספר.

לשלב דוגמה מיטבית של הפרקטיקה

למשל, כפי שראינו במסמך המצורף – פרויקט "הדבר היה ככה" שבו התלמידים חקרו דמויות ממגילת אסתר והציגו את נקודת מבטן.

 

יתרונות השימוש ב- PBL בכיתה

  • בחירת נושא מתוך העולם האמיתי או מחיי הקהילה של התלמיד מגבירה מוטיבציה ללמידה, מקדמת למידה משמעותית ורלוונטית, ומכינה לאתגרי העולם האמיתי.
  • תהליכי הגדרת הפרוייקט וביצועו מפתחים חשיבה ביקורתית ויצירתית

 

איקון מרצים משתפים כיצד לבנות ולהטמיע PBL בכיתה?

PBL דורש צוות מורים שמוכן לעבוד יחד, ללמוד את השיטה, לתכנן ללמד, וללות את התהליך מתחילתו עד סופו. שלבי ההכנה כוללים

  1. זיהוי נושא מתאים ושאלה פורייה
  2. תכנון מפורט של שלבי הפרויקט
  3. הכנת משאבים ומחוונים
  4. ישיבות מעקב ותכנון של צוות ההוראה
  5. יישום הדרגתי, החל מפרויקט פיילוט
  6. הצגת תוצרים לקהילה

 

איקון שיטות הוראה ולימד אתגרים ופתרונות בהטמעת PBL

  1. ניהול זמן הלימוד והעבודה על הפרוייקט, מה לעשות בהרצאה, האם הפרוייקט יהיה אישי או קבוצתי ועוד. הפתרון עובר דרך תכנון מפורט ואבני דרך ברורות של הפרוייקט.
  2. התנגדות מורים שמעדיפים ללמד את מה שהם יודעים בדרכים שהם מכירים. כדי להיכנס לתחום, דרושה הכשרה, למידת עמיתים, והדגמת הצלחות.
  3. במהלך הפרוייקט, סביר שתהיה שונות בין תלמידים. חלק ממשאבי הזמן והלימוד מוקדשים לצורך ליווי אישי ומותאם לכל תלמיד או קבוצה.
  4. הערכה מורכבת של תהליך שמתפרס על פני שבועות / חודשים, וכולל למידה רב תחומי: שימוש במחוונים ברורים ומגוונים
  5. ליווי תהליך PBL דורש משאבי זמן מרובים של המורה לצורך תכנון התהליך, וכל שלב בתוכנית, הנחייה קבוצתית, אישית, מתן משובים לכל שלב, ליוווי אישי. מומלץ לבחור בכיתה בה כמות הלומדים לא גדולה וכשהמורה שותף לצוות מורים המוכן לשתף פעולה וללוות את התהליך בצוות.

קישורים ומקורות השראה

להדפסת העמוד

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה

דילוג לתוכן