דילוג לתוכן

טיפים
פדגוגיים

מה עושים בשיעור האחרון בקורס?

השנה יותר מתמיד, השיעור האחרון בסמסטר חשוב לסיכום ואיסוף תהליכי הלמידה בקורס. לפניכם הצעה וטיפים לתכנון השיעור
last lesson in course

כיצד לארגן את שיעור הסיכום בקורס? לאילו נושאים כדאי להתייחס?

  1. פתיחה
    • התייחסות למצב:  כל אחד ואחת לפי אופיו ואופי קבוצת הלומדים. מומלץ להעביר מסרי חוסן מחזקים ולהדגיש את חשיבות היכולת להיפגש ולסכם את הלמידה. אנא תנו דעתכם לכך שסבב שיתוף שיחזור על עצמו ברצף שיעורים, עשוי להכביד על המשתתפים. שימו לב לשעה במערכת השעות בה מתקיים השיעור ולמצב הלומדים בתחילת השיעור.
    • קישור לשיעור הקודם ולנושאי הלמידה בקורס. זכרו: אין צורך להשלים את השיעור שבוטל עקב "עם כלביא" אולם חשוב לקשר לנושא האחרון שנלמד במפגש האחרון.
  2. איסוף הלימוד בקורס :
    • חזרה למטרות הקורס: מדוע למדנו את הקורס ומה חשיבותו? כיצד נושאי הקורס קשורים לתוכנית הלימודים ולעבודת המורה?
    • הבניית הידע: מהם גופי הידע והנקודות העיקריות שנלמדו בכל נושא/יחידת הוראה/שיעור? בהזדמנות זו: כדאי להזמין את הסטודנטים לשתף זה את זה בסיכומי השיעורים לקראת הבחינה.
    • מיומנויות וערכים: אילו מיומנויות וערכים רכשו הסטודנטים, מעבר לידע התוכני?
    • תהליך הלמידה בקורס: כיצד הנושא נלמד? כדאי לפתוח "חלון רפלקטיבי" ולספר מעט על שיטות ההוראה שהשתמשנו בהם במהלך הקורס: החל מדיוני מליאה, שיטות עיון, פרקטיקות ללמידה פעילה ועוד.
  3. פרידה מקבוצת הלומדים:
    • הזמינו סטודנטים לשתף תובנות אישיות: מהו המסר המרכזי שעימו הם יצאו מהקורס?
    • הביעו הערכה למאמצי הסטודנטים, ובפרט השנה, ותנו במה לתוצרי למידה משמעותיים שהוגשו במהלך הקורס.
  4. עידוד למידת המשך:
    • המליצו על דרכים להעמיק בתחום מעבר לקורס: נושאים להמשך לימוד, קריאה והרחבה.
  5. משוב:
    • שאלות פתוחות להתייחסות הסטודנטים, הן כסיכום הן ללמידה אישית.

מהלך הוראה אפשרי:

פתיחה התייחסות למצב – כל אחד לפי אופיו ואופי כיתת הלומדים בהתאם להמלצה למעלה

מבט-על (5 דקות):

  • מבט-על על מטרות הקורס והדרך שעברנו עם השאלות בתחום הידע.
  • חיבור בין התכנים השונים שנלמדו.

 

סיכום הקורס (15 דקות):

  • סיכום תמציתי של הנושאים המרכזיים.
  • הדגמה כיצד הנושאים השונים משתלבים זה בזה
  • מתן במה לסטודנטים לשתף תובנות מרכזיות מהקורס, שאלות וכיו"ב.
  • הצגת דוגמאות ליישום החומר הנלמד בשדה החינוכי

 

סיום (10 דקות):

  • משוב בעל-פה
  • מילות סיכום אישיות
  • הצעות להמשך למידה והעמקה בתחום

 

בקישור הזה המצגת שהכינה ראש החוג לחינוך מיוחד הדס דוויק לשיעור האחרון ולסיכום הקורס. מוזמנים להיעזר בה!

טיפים מעשיים

  • תכננו מראש: השיעור האחרון דורש תכנון מוקדם. אל תשאירו אותו ל"נראה מה יהיה".
  • שתפו את הסטודנטים: תנו להם במה לשתף את התובנות שלהם, לעיתים הם רואים דברים שאנחנו פספסנו.
  • איזון נכון: השיעור האחרון צריך לשלב בין סיכום אקדמי לבין סגירה רגשית של הקורס.
  • הימנעו מעומס: לא צריך לחזור על כל פרט שנלמד. התמקדו ברעיונות המרכזיים.

נקודה אחרונה למחשבה

עם איזה שאלות הקורס התמודד? מה הסטודנטים יודעים או יכולים לעשות עכשיו? השיעור האחרון הוא הזדמנות להדגים את מה שלימדנו במהלך הסמסטר בפועל.

 

לסיכום:

השיעור האחרון בקורס הוא הזדמנות יקרה לסיכום תהליכי הלמידה, הן עבורנו הן עבור הסטודנטים. מומלץ להקדיש מחשבה ולתכנן מהלך הוראה שיסייע בהענקת משמעות נוספת למהלכים הלימודיים והחינוכיים שהובלנו במהלך הקורס.

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה
להדפסת העמוד