ההבחנה בין מטלות 'עולם פתוח' למטלות 'עולם סגור' מנסה לתת תשובה לאתגרי הערכה בעידן הבינה המלאכותית.
מטלות 'עולם פתוח' דורשות מהלומדת מאמץ בהנחיית הבינה המלאכותית ובעיבוד משמעותי של התוצר.
הן משימות המחייבות אינטראקציה משמעותית בין הלומדת לבין הבינה המלאכותית. כדי להשיג תוצאות איכותיות, על הלומדת לספק הקשר מדויק, לקיים דיאלוג עם המערכת, ולהנחות אותה בתהליך יצירת התוכן.
האיכות של 'מטלות עולם פתוח' שהוגשו כפי שהבינה המלאכותית ביצעה באופן עצמאי היא במובהק טובה פחות ומטלות כאלו יקבלו בדרך כלל ציונים נמוכים או אפילו יפסלו.
ניתן לדוגמה את מטלת דילמה שנתתי במסגרת הלמידה של תיאוריית ההתקשרות, כהטרמה ללמידה של 'פרדוקס תלות-עצמאות'.
במטלה ביקשתי לכתוב דילמה של תלות-עצמאות מהחיים.
מטלת דילמה היא אמנם מטלה הדורשת חשיבה מסדר גבוה, יצירתיות, יישום של ידע תיאורטי במצבים מציאותיים, וחיבור לשטח ולחיי היומיום, אבל כל התכונות האלו עדיין לא הופכות אותה למטלת 'עולם פתוח'.
מאפיין המפתח הוא – התלות בהזנה מבחוץ של הקשר ושל ידע.
בפוסט הערכה בעידן הבינה המלאכותית הצבנו 3 קריטריונים למטלה מתאימה בעידן הבינה המלאכותית:
- התשובות הישירות של הבינה המלאכותית אינן מספקות.
- הלומדות נדרשות להסביר את המטלה עבור הבינה המלאכותית: לתת מושגים ספציפיים מהחומר הנלמד, לתת את ההקשר וכדומה.
- הלומדות נדרשות לערוך, לתקן ולהרחיב את התוצר באופן משמעותי.
ננתח כיצד המטלה עומדת ב3 הקריטריונים:
קריטריון 1:
לומדות שנתנו לבינה המלאכותית את המטלה 'כמו שהיא' שלחו תשובה מלאה ושיטתית העונה על כל הפרטים והשלבים של המטלה ועוסקת ב – תלות או עצמאות כלכלית, יציבות או תעוזה עסקית, רצון לביטוי עצמי ויצירתיות לעומת אחריות חברתית ומוסרית וכדומה.
התשובה החמיצה את הנקודה העיקרית: תלות-עצמאות ביחסים בינאישיים.
לעומת זאת, כל לומדת שעונה באופן עצמאי, ספוגה בהקשר, וממילא, באופן טבעי התשובה שלה עוסקת בתלות-עצמאות ביחסים בינאישיים.
קריטריון 2:
מטלה כזו דורשת מהלומדת לפתח מיומנות של הענקת הקשר מפורט ורלוונטי לבינה המלאכותית. זהו תהליך מטה קוגניטיבי המשלב הבנה מעמיקה ורחבה של הנושא: חילוץ הבסיס של יחסים בינאשיים ואספקה של עיקרי המידע מהשיעור.
קריטריון 3:
ביקורתיות כלפי התוצר המתקבל: לדוגמה, התוצר של הבינה המלאכותית הוא: 'דנה קיבלה הצעה לקידום בעבודה שתדרוש ממנה לנסוע לחו"ל לעיתים תכופות. רועי מתנגד לכך בתוקף, טוען שזה יפגע בזוגיות שלהם ומבקש מדנה לוותר על ההזדמנות' והלומדת נדרשת לנהל שיח פורה המכוון את הבינה לתת דילמה מתוך חיי היומיום האופייניים ללומדת.
בתהליך הזה הלומדת מקיימת 'חברותא דיגיטלית' ועשויה לחוות תהליך למידה פורה ומשמעותי.