משוב לומדים הוא מרכיב אחד מבין מכלול של מרכיבי הערכת ההוראה והלמידה כגון התבוננות עצמית על תהליכי הוראה שלנו, משוב מילולי שאנו מקבלים מהלומדים בשיעורים, תוצרי הערכה מעצבת לאורך הקורס ועוד. חשוב להתבונן על המשוב כחלק ממרכיבים אלה ולתת לו מקום לצד האחרים.
נקודות למחשבה בעת התבוננות על ממצאי המשוב
-
-
מהימנות המשוב – חשוב לשים לב למספר המשיבים. ככל שהמספר גדול יותר מהימנות המשוב גדולה יותר.
-
הערות מילוליות – יכולות להעביר לנו מחשבות ותחושות של סטודנט בודד. חשוב להתייחס להערות אלה ולשאול האם הן מבטאות תובנה כללית או פרטנית ולתת מענה בהתאם.
-
לאחר עיון במשוב מומלץ לחשוב על השאלות הבאות:
-
-
האם המשוב תאם את תחושותיי? אם לא, מה יכולות להיות הסיבות לכך?
-
איזו הערה כתובה שימחה אותי ומדוע?
-
מה הייתי רוצה לשמר לקורס זה ולקורסים נוספים?
-
במה הייתי רוצה להשתפר ולשפר?
-
האם לאור הערות הסטודנטים נכון לשנות במשהו את ההוראה? להוסיף מטלות ביניים? להפחית את מינונן?
-
ומה למשל אפשר לעשות עם התובנות שגיבשנו?
-
-
לעדכן את הסילבוס ולתקף נושאים שנחוו כקשים או קלים מדי
-
למקד את מטרות הקורסים בהתאם לנושאים נקודתיים שהועלו במשוב
-
לשוחח עם מרצה-עמית ולחשוב יחדיו על נושאים לשימור ושיפור
-
לגוון שיטות הוראה, למידה והערכה
-