לוגו מדברים פדגוגיה לבן
חיפוש
חיפוש
חיפוש

ביולוגיה

שימוש באברי חזירים להשתלת איברים – חידושים מצילי חיים בקרוב גם בבני אדם

הרצוג - מדברים מדע

המחסור העולמי באיברים להשתלה גורם למצוקה לכל מי שזקוק לתרומת איברים. שימוש בחזירים כמקור לאיברים להשתלה הוא פתרון אטרקטיבי למחסור זה. פרט לכך שחזירים מתרבים בקלות ונוחים לגידול, האיברים שלהם דומים מבחינה אנטומית לאיברים אנושיים.
זירים-שימוש-באברים

פריצת דרך בשימוש באיברי חזירים להשתלות

עד לאחרונה החזירים לא התאימו כמקור לאיברים להשתלה בבני אדם מהסיבות הבאות: (1) החזירים היו מגזע שמתאפיין באיברים גדולים מדי להשתלה באדם; (2) השתלת איברי חזיר גרמה לתגובה חיסונית חריפה בקרב מושתלים. התגובה החיסונית החריפה נגרמה על ידי שלושה אנטיגנים גליקניים (תרכובות הבנויות משרשראות של חד-סוכרים המחוברים ביניהם) המצויים ברקמות החזיר אך לא קיימים ברקמות של בני אדם; ו-(3) החזירים נשאו בגנום שלהם רצפי רטרו-וירוס שהיוו מקור סיכון להתפתחות מחלה נגיפית.

במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Nature דווח על הצלחה בהשתלת כליות מחזירים טרנסגניים לקופים. בחזירים מגזע Yucatan, חזירים מיניאטורים שגודל הכליה שלהם תואם לגודל הממוצע של כליית אדם, נעשו מספר שינויים גנטיים: החסרת הגנים האחראים לסינתזה של שלושת האנטיגנים הגליקנים; הוספת שבעה גנים אנושיים המעכבים דחייה של השתל; והסרת הרצף של הרטרו-וירוס מהגנום.

החוקרים השתילו ל־20 קופים כליות מחזירים טרנסגניים, שעברו את השינויים הגנטיים שצוינו למעלה, חלקם באופן חלקי ואחרים באופן מלא. הקופים שקיבלו כליות מחזירים שעברו שינוי גנטי חלקי, שרדו פחות מ־50 יום. לעומתם הקופים שקיבלו כליות מחזירים שעברו שינוי גנטי מלא, שרדו למעלה משנה ואחד מהם שרד אף למעלה משנתיים.

נראה כי השינוי הגנטי המלא בחזירים, אפשר את הישרדות הקופים מושתלי כליה לטווח ארוך. החוקרים מקווים כי ממצאים אלו יובילו בעתיד לניסויים קליניים בבני אדם שבהם יושתלו איברים מחזירים טרנסגניים.

 

שאלות לדיון:

  1. מהי הבעיה המרכזית שהטקסט מנסה לפתור? מה הפתרון המוצע?
  2. מדוע לדעתך המחקר החדש מהווה פריצת דרך?
  3. מהם החסרונות בשימוש באיברי חזירים רגילים להשתלה בבני אדם? כיצד המחקר החדש התמודד עם חסרונות אלו?

קישור למאמר המלא –כאן

קישור להצטרפות לקבוצת וואטסאפ – https://chat.whatsapp.com/LhRaMyhDeoi2ytzIK34KZG

הרצוג - מדברים מדע

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה
להדפסת העמוד
דילוג לתוכן