שיטות
הערכה

תלקיט – פורטפוליו

התלקיט הוא כלי הערכה המאפשר לתעד ולשקף תהליך למידה לאורך זמן. הוא כולל למידה מדורגת ותיעוד של תוצרי למידה על פי שלבים, רפלקציות אישיות, משוב והערכה עצמית. התלקיט מתאים במיוחד כשרוצים לפתח ולעקוב אחר התפתחות הלמידה באופן מתמשך, לעודד חשיבה רפלקטיבית המעריכה גם את תהליך הלמידה עצמו תוך שילוב בין הערכת המורה, עמיתים והערכה עצמית.
תלקיט הוא כלי המשלב הערכה מתמשכת עם פיתוח לומד עצמאי, ומאפשר למורה לעקוב אחר תהליכי הלמידה ולא רק אחר התוצר הסופי. התלקיט מאפשר ללומדים לתעד את התפתחותם המקצועית לאורך זמן תוך פיתוח חשיבה רפלקטיבית.
איקון לבן תאור השיטה
הלומדים אוספים תוצרי למידה משמעותיים לאורך זמן ומלווים אותם ברפלקציה אישית. בתלקיט נכללים תוצרים מסוגים שונים כמו מטלות, תרגילים, תוצרים דיגיטליים, פרויקטים ועבודות שמרכיבים יחד מבט אישי של תהליך הלמידה ונושא העל.
אייקון איך נראית ההוראה/למידה
המורה מגדיר מראש את מטרות התלקיט, את רכיביו ואת הקריטריונים להערכה. במהלך זמן הלימוד, הלומדים שותפים לבחירה של אילו תוצרים לכלול, כותבים רפלקציה על כל תוצר, ומקבלים משוב מהמורה ומעמיתים. תוצרי ביניים בתלקיט יכולים להיות גם טיוטות בדרך לתוצר שיורכב ממספר טיוטות.
איקון לבן מתי מתאים להשתמש בשיטה
תלקיט מתאים במיוחד למקצועות שנלמדים לאורך זמן המשלבים תיאוריה ופרקטיקה. השיטה יעילה כשרוצים לעקוב אחר התפתחות רכישת ידע ולפתח חשיבה רפלקטיבית אצל הלומדים.
איקון הערכה לבן
ההערכה מתבססת על מחוון הכולל קריטריונים לאיכות התוצרים והרפלקציה. חשוב לתת משקל משמעותי לתהליך הלמידה ולא רק לתוצר הסופי, ולשלב הערכת עמיתים כחלק מתהליך הלמידה.
אייקון ai
פרומפט אפשרי לדוגמה לצורך יצירת פורטפוליו:
אני מורה ל[מקצוע] בכיתה [שכבה].
אבקש הנחיות לפורטפוליו הכולל: נושאי לימוד מרכזיים השנה, מטרות למידה ומיומנויות לפיתוח.
אבקש המלצות למבנה, קריטריוני הערכה, לוח זמנים, והתאמות נדרשות.
פרטים על הכיתה: [גודל, מאפייני תלמידים, אילוצים].

יתרונות השימוש בתלקיט בכיתה

  • למידה משמעותית ורפלקטיבית: התלקיט מעודד את התלמידים לחשוב באופן מעמיק על עבודתם, לזהות את נקודות החוזק והחולשה שלהם ולשאול כיצד הם יכולים להשתפר.
  • פיתוח מיומנויות מעשיות: התלקיט מאפשר לתלמידים לתעד את תהליכי התכנון והביצוע שלהם, ולייצר תיק עבודות שיוכלו להראות. לצד זה הוא גם מאפשר לנתח את העבודות שנעשו לצורך שיפור עתידי.
  • הערכה הוליסטית: התלקיט מעניק למורה ולתלמיד כלי הערכה שמבוסס לא רק על מבחנים אלא על מגוון תוצרים שמייצגים מגוון יכולות של התלמיד.
  • מענה להבדלים בין תלמידים: התלקיט מתאים לגישות הוראה שממוקדות בלומד (Student-Centered). הוא מאפשר לתלמידים להציג את חוזקותיהם בדרכים שמתאימות להם אישית.
  • הכנה לקריירה: תלמידים יכולים להשתמש בתלקיט ככלי להצגת היכולות שלהם בראיונות להדרכה, לצה"ל לתוכניות מיוחדות ועוד.

 

 

איקון מרצים משתפים כיצד לבנות ולהטמיע תלקיט בכיתה?

  • הגדרת מטרות: בתחילת השנה, יש להגדיר יחד עם התלמידים את המטרות של התלקיט. לדוגמה:
    • מהן היכולות שהם רוצים להדגים?
    • אילו תוצרים עליהם לכלול?
    • כיצד ימדדו את התקדמותם?
  • בחירת הפורמט: תלקיט יכול להיות פיזי (תיק עבודות ממשי) או דיגיטלי. בשנים האחרונות, שימוש בתלקיט דיגיטלי נפוץ במיוחד, בשל נוחות האחסון והשיתוף.
  • תהליך איסוף חומרים: יש לעודד את התלמידים לאסוף תוצרים לאורך כל השנה. חשוב להנחות אותם כיצד לתעד את עבודתם ולהוסיף רפלקציות.
  • שילוב הערכה רפלקטיבית: מעבר לאיסוף החומרים, יש להנחות את התלמידים לכתוב רפלקציות על תהליכי הלמידה שלהם: מה למדו? במה השתפרו? אילו אתגרים נותרו?
  • מתן משוב: משוב על התלקיט צריך להיות מתמשך, ולא רק בסוף המחצית והשנה. כך, התלמידיםיכולים לשפר את עבודתם ולהבין את הציפיות.
  • שילוב בתהליך ההערכה: חשוב לשלב את התלקיט כחלק משמעותי מתהליך ההערכה הסופי של השנה. ניתן לקבוע קריטריונים ברורים להערכת התלקיט, כמו:
    • איכות התוצרים
    • עומק הרפלקציות
    • יכולת להציג תהליך למידה מתמשך

 

 

איקון שיטות הוראה ולימד אתגרים ופתרונות בהטמעת תלקיט

  • הבנה ראשונית של המודל: ייתכן שהתלמידים יתקשו בהבנת דרישות התלקיט. פתרון: מתן דוגמאות מתלקיטים מוצלחים ומתן הנחיות מפורטות.
  • עומס עבודה: תלמידים ומורים עלולים לחוש שהתלקיט מוסיף עבודה רבה. פתרון: שילוב המשימות הקשורות לתלקיט כחלק אינטגרלי מהלמידה, ולא כמשימות נוספות.
  • קושי טכני: בתלקיטים דיגיטליים, חלק מהתלמידים עלולים להתקשות עם הטכנולוגיה. פתרון: הדרכה ברורה ושימוש בפלטפורמות נוחות כמו Google Drive, OneNote או כלים ייעודיים לתלקיטים דיגיטליים.

דוגמא למטלת תלקיט באזרחות, ודוגמא של תלקיט – מהאתר של גלי הרפז

קישורים ומקורות השראה

להדפסת העמוד

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה

דילוג לתוכן