חיפוש
חיפוש
חיפוש

נוות ישראל

תרגילי פיסקה אחת: תרגיל מטרים ותרגיל מסכם

רעיונות לשאלה יחידה אבל עשירה ופורייה המעודדת עבודה אישית ועצמאית
pexels-ketut-subiyanto-4473400

תרגילי פיסקה אחת הם תרגילים קצרים ומהירים – תרגיל בסיכון נמוך.

נותנים שאלה עשירה ופורייה ומבקשים תשובה של עד 6 שורות.

התרגיל מעודד עבודה אישית עצמאית וגם לא מעמיס מדי על המרצה כיוון שהמשוב כולל מילים ספורות.

יש שני סוגים של תרגילי פיסקה אחת: מטרים ומסכם.

 

תרגיל מטרים

תרגיל מטרים נותנים שבוע לפני השיעור.

תרגיל פיסקה אחת מטרים דומה למנת הפתיחה בארוחה.

התפקיד העיקרי שלו הוא לפתוח את התיאבון: לגייס מוטיבציה ולהגביר התעניינות בנושא השיעור.

אבל הוא עושה הרבה יותר מזה:

התרגיל מחבר את הלמידה לידע קודם, להתנסויות ולחוויות קיימות, לתובנות, לצרכים ולתחומי עניין של כל לומדת, וכך מגביר את הרלוונטיות של השיעור לחיי היומיום, את הערך שלו עבור הלומדת ואת הפוטנציאל ליישום.

התרגיל מעורר ייצוגים הקשורים לנושא השיעור, הופך אותם לזמינים, וכך סולל את הדרך להבנה של השיעור.

 

דוגמה 1:

בשיעור הבא נעסוק בקשר גופנפש. תני דוגמאות לקשר גופנפש.

דוגמה 2:

בשיעור הבא נעסוק בקשר (המפתיע) שבין לחץ לתפקוד:

  • תני דוגמה לפעמים בהם את מלחיצה את עצמך, והתפקוד שלך משתפר
  • תני דוגמה לפעמים בהם את מלחיצה את עצמך, והתפקוד שלך מדרדר

תרגיל מסכם

תרגיל מסכם פתוח גורם ללומדת להרהר בשיעור ולמצוא את החיבור שלה לתכנים שבו.

התרגיל מאפשר בחירה אישית המגבירה מוטיבציה, והוא מטפס אל הרמה הגבוהה ביותר בטקסונומיה של בלום: הערכה, כלומר, שיפוט ערכי של רעיונות, עובדות, פתרונות או שיטות טיפול.

 

דוגמה 1: 

בעקבות השיעור בחרי אחת מהנקודות הבאות וכתבי פיסקה (6-7 שורות):

  1.  מתנה – נקודה חשובה, שהתחברתי אליה
  2.  שאלה, תמיהה, תהיה – משהו שמעניין אותי לדעת עליו עוד, שהייתי רוצה להעמיק בו
  3.  סתירה – משהו שאני מתנגדת אליו
  4.  הבעת עמדה – דעתי לגבי טיעון שהוצג בשיעור

דוגמה 2: 

בעקבות השיעור בחרי אחת מהנקודות הבאות וכתבי פיסקה (6-7 שורות):

  1. ורד – משהו שאני מצפה להתנסות בו, ללמוד עליו יותר, להעמיק בו
  2. קוץ – תסכול, משהו פחות מוצלח, פחות מעשי, פחות מובן וכו'
  3. ניצן – משהו חדש שלמדתי, משהו שהפתיע אותי, משהו שלא חשבתי עליו

תרגילים מטרימים ומסכמים הן פרקטיקה אחת מתוך שלוש פרקטיקות למטלות בסיכון נמוך.

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה
להדפסת העמוד
דילוג לתוכן