יתרונות השימוש בתוצרים יצירתיים בכיתה
- מאפשר לתלמידים לבטא את הבנתם בדרך המתאימה לסגנון הלמידה האישי שלהם, מגביר מוטיבציה ומעורבות.
- מבטא את עולמם הפנימי והאישי
- פיתוח יכולות פרזנטציה, עמידה בפני קהל ועוד.
כיצד להכין את הכיתה ולהנחות את העבודה על תוצרים יצירתיים?
- חשוב להתחיל עם הסבר ברור של הציפיות והמטרות, להציג דוגמאות מוחשיות של תוצרים איכותיים, ולספק מחוון מפורט.
- יש לקיים מפגשי ביניים לבדיקת התקדמות ומתן משוב, ולעודד שיתוף פעולה ותמיכה הדדית בין התלמידים.
- חשוב גם להקצות זמן לתרגול מיומנויות טכניות נדרשות.
אתגרים ופתרונות בעבודה עם תוצרים יצירתיים בכיתה
- חשוב לזכור שהתוצר היצירתי צריך לסכם תהליכי למידה ולהעריך את הידע וההבנה של החומר הנלמד. היצירתיות היא אמצעי לסיכום הלמידה ולא מטרה בפני עצמה.
- על מנת לדייק את תהליכי ההערכה חשוב לערוך תיאום ציפיות ברור עם התלמידים בנוגע לדרישות התוצר והערכתו ולהשתמש במחוון מפורט ומובנה להערכה
- חשוב לסייע לתלמידים בניהול הלמידה על ידי קביעת לוח זמנים עם אבני דרך ברורות לאורך התהליך, והגשת טיוטות
- בהתאם למאפייני קבוצת הלומדים וגודלה, ניתן לאפשר עבודה בזוגות או קבוצות קטנות
- לפרזנטציה: חשוב לשלב משוב עמיתים.
דוגמה מהקורס "מבוא לתולדות ישראל בעת החדשה" של פרופ' מיכל שאול:
לסיכום תהליך הלמידה בקורס, הסטודנטים התבקשו להגיש עבודה על דמות שמבטאת את המושג "משואה לתקומה". העבודה עברה דרך תחנות שונות הן מבחינת המחקר ההיסטורי והן מבחינת דרך הצגת המחקר: המרחב הגיאוגרפי בה פעלה הדמות, דמויות מפתח חשובות בסיפור הדמות, מקורות ראשוניים שקשורים לסיפור, מחקר היסטורי רלוונטי, ומקורות פופולאריים. אחת התחנות במסגרת העבודה היתה ללמד את CHATGPT את הידע שהצטבר באמצעות שאלות, תיקון שגיאות, ושימוש במידע מהימן ולתעד את השיחה. בהמשך, נעשה שימוש בבינה מלאכותית ליצירת תמונה שמתארת רגע מפתח בחיי הדמות שנבחרה.
את העבודה היה צריך להציג בתערוכה וירטואלית שנפתחה לתלמידי ומורי החוג, והיתה תחרות לדירוג העבודות.
צפו בתערוכה – ניתן ללחוץ PLAY להצגה אוטומטית, או להתקדם ידנית לפי הנקודות: