שיטות
הערכה

תוצרים יצירתיים

יש דרכים רבות לחבר בין עולם התוכן הנלמד לעולמם של התלמידים. סיכום תהליכי למידה באמצעות תוצרים יצירתיים מאפשר לתלמידים להביא לידי ביטוי מגוון רחב של יכולות וכישורים ולהביא לידי ביטוי באופן מיטבי את עולמם האישי. בסיום הכנת התוצרים ניתן להציגם בכיתה ולחגוג את סיום הלמידה עם החברים לכיתה, פורום רחב יותר מבית הספר, ערב עם ההורים, הקהילה, או תערוכה
הפיכת ידע פסיבי לידע פעיל, פיתוח יצירתיות ו מתן ביטוי לכישורים מגוונים ואינטליגנציות שונות.
איקון לבן תאור השיטה
התלמידים יוצרים תוצר פיזי או דיגיטלי המשקף את הבנתם בחומר הנלמד (לבד או בקבוצות). את התוצר אפשר להראות, להציג או לשתף. תוצרים אפשריים: פודקאסט, סרטון, משחק לימודי (דיגיטלי או פיזי), תערוכה (פיזית או וירטואלית), עיתון תקופתי, המחזה, סימולציה, מודל, דגם.
אייקון איך נראית ההוראה/למידה
הוראה ולמידה המעודדות ביטוי של מגוון אינטליגנציות וכישורים, פיתוח אווירת לימוד המאפשרת לכל תלמיד להביא את עצמו וכישוריו לידי ביטוי, הצגת מגוון אפשרויות לתוצרים, מתן כלים טכניים ויצירתיים ליצירת תוצרים, ציוות תלמידים לפי תחומי עניין / חוזקות, ליווי אישי וקבוצתי, הצגת תוצרים ומשוב עמיתים.
איקון לבן מתי מתאים להשתמש בשיטה
כשחומר הלימוד מזמן יצירת תוצרים מגוונים, בכיתות שהאקלים מאפשר שיתוף פעולה ומעודד יצירתיות וכשאין הכרח לסכם את הלמידה באמצעות הערכה מסורתית.
איקון הערכה לבן
מחוון גמיש המתייחס ל: עומק התוכן והבנתו כפי שמשתקף בתוצר, יצירתיות וחדשנות, איכות הביצוע, תהליך העבודה, רפלקציה.
אייקון ai
אנא הצע רעיונות יצירתיים לתוצרים דיגיטלי ב[תחום תוכן] המתאים לתלמידי [שכבת גיל]. התוצר צריך לשלב [מיומנויות נדרשות], להתאים ל[מאפייני קהל היעד], ולאפשר הערכה של [יעדי למידה]. נקודות מפתח להצלחה: מתן בחירה לתלמידים, הגדרת מסגרת ברורה, ליווי והדרכה לאורך התהליך, הצגת התוצרים חגיגת ההצלחות.

 

יתרונות השימוש בתוצרים יצירתיים בכיתה

  • מאפשר לתלמידים לבטא את הבנתם בדרך המתאימה לסגנון הלמידה האישי שלהם, מגביר מוטיבציה ומעורבות.
  • מבטא את עולמם הפנימי והאישי
  • פיתוח יכולות פרזנטציה, עמידה בפני קהל ועוד.

 

איקון מרצים משתפים כיצד להכין את הכיתה ולהנחות את העבודה על תוצרים יצירתיים?

  • חשוב להתחיל עם הסבר ברור של הציפיות והמטרות, להציג דוגמאות מוחשיות של תוצרים איכותיים, ולספק מחוון מפורט.
  • יש לקיים מפגשי ביניים לבדיקת התקדמות ומתן משוב, ולעודד שיתוף פעולה ותמיכה הדדית בין התלמידים.
  • חשוב גם להקצות זמן לתרגול מיומנויות טכניות נדרשות.

 

איקון שיטות הוראה ולימד אתגרים ופתרונות בעבודה עם תוצרים יצירתיים בכיתה

  • חשוב לזכור שהתוצר היצירתי צריך לסכם תהליכי למידה ולהעריך את הידע וההבנה של החומר הנלמד. היצירתיות היא אמצעי לסיכום הלמידה ולא מטרה בפני עצמה.
  • על מנת לדייק את תהליכי ההערכה חשוב לערוך תיאום ציפיות ברור עם התלמידים בנוגע לדרישות התוצר והערכתו ולהשתמש במחוון מפורט ומובנה להערכה
  • חשוב לסייע לתלמידים בניהול הלמידה על ידי קביעת לוח זמנים עם אבני דרך ברורות לאורך התהליך, והגשת טיוטות
  • בהתאם למאפייני קבוצת הלומדים וגודלה, ניתן לאפשר עבודה בזוגות או קבוצות קטנות
  • לפרזנטציה: חשוב לשלב משוב עמיתים.

 

 

דוגמה מהקורס "מבוא לתולדות ישראל בעת החדשה" של פרופ' מיכל שאול:

לסיכום תהליך הלמידה בקורס, הסטודנטים התבקשו להגיש עבודה על דמות שמבטאת את המושג "משואה לתקומה". העבודה עברה דרך תחנות שונות הן מבחינת המחקר ההיסטורי והן מבחינת דרך הצגת המחקר: המרחב הגיאוגרפי בה פעלה הדמות, דמויות מפתח חשובות בסיפור הדמות, מקורות ראשוניים שקשורים לסיפור, מחקר היסטורי רלוונטי, ומקורות פופולאריים. אחת התחנות במסגרת העבודה היתה ללמד את CHATGPT את הידע שהצטבר באמצעות שאלות, תיקון שגיאות, ושימוש במידע מהימן ולתעד את השיחה. בהמשך, נעשה שימוש בבינה מלאכותית ליצירת תמונה שמתארת רגע מפתח בחיי הדמות שנבחרה.

את העבודה היה צריך להציג בתערוכה וירטואלית שנפתחה לתלמידי ומורי החוג, והיתה תחרות לדירוג העבודות.

צפו בתערוכה – ניתן ללחוץ PLAY להצגה אוטומטית, או להתקדם ידנית לפי הנקודות:

Powered by emaze;

קישורים ומקורות השראה

להדפסת העמוד

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה

דילוג לתוכן