התנסות בדיון בדילמה המציגה התנגשות בין שני ערכים או יותר, לפיתוח חשיבה מוסרית ומיומנות קבלת החלטות
מציגים בפני הכיתה סיטואציה, סיפור או טקסט נבחר. בוחרים דילמות הכוללות שתי דרכי פעולה, החלטה או גיבוש דעה אפשריות. מבקשים מהתלמידים לשקול את הערכים הבאים בזמן שהם מהרהרים כיצד יש להכריע בדילמה שלפניהם: כנות יושרה קיום הבטחות נאמנות הגינות אכפתיות כבוד לזולת שמירה על החוק מבקשים מהתלמידים לכתוב את דעתם לעצמם (בשקט, כדי למנוע מהתלמידים להשפיע זה על זה), ושינסחו את עמדתם כך שהיא תענה גם על השאלה "למה הכרעתי בדילמה לצד זה ולא לצד אחר?". לאחר הכתיבה הפרטנית, עורכים דיון כיתתי בין תלמידים.
ניתן להשתמש בפרקטיקה לימודית זו כמבוא ללימוד נושאים או טקסטים ערכיים בסיסיים. ניתן גם להשתמש בה לצורך שיתוף הכיתה בדיונים בנושאים אקטואליים. דילמות יכולות לשמש לתרגול מיומנויות דיון בכיתה, לפני או כסיכום ללמידת נושא או יחידה ספציפית. כדאי להשתמש בדילמות בעת לימוד יחידה או תוכן הנוגעים לשלושת התחומים הבאים: התחום המוסרי העוסק בדילמות בין ערכים שונים ובהחלטות המשפיעות על אחרים. סוגיות מוסריות קשורות לרוב לצדק, להגינות ולהימנעות מפגיעה בזולת. התחום הקונבנציונאלי העוסק בדילמות שקשורות לנורמות חברתיות, למסורות ולחוקים התלויים בהקשר חברתי דינמי. התחום האישי העוסק בנושאים שאנשים מאמינים שאת ההחלטות לגביהם אין לקבוע על פי כללי מוסר אוניברסליים או מוסכמות חברתיות אלא על פי בחירתו האישית של כל אדם.