חיפוש
חיפוש
חיפוש

טיפים
פדגוגיים

שיתופיות בלמידה

הלמידה השיתופית מעודדת למידה פעילה ומאפשרת להשיג מטרות חברתיות נוסף למטרות הלימודיות.
learning collaboratively

מהי שיתופיות?

תהליך שבו זוג עד קבוצת לומדים קטנה, פועלים יחד כדי להשיג מטרה או יעד משותפים. נהוג לחלק את השיתופיות בלמידה לשלוש רמות:

  • רמה בסיסית: שיתוף ידע Sharing
  • החלפת רעיונות ושיתוף בתוצרים מוגמרים כדי שאחרים יוכלו ליהנות, ללמוד או להשתמש בתוצרים מוגמרים. לדוגמה, כל לומד מביע את עמדתו ביחס לשאלה על לוח שיתופי כיתתי וכך, כל הלומדים יוכלו להיחשף לתכנים וללמוד מתוך דברי חבריהם.
  • רמה בינונית : חלוקת עבודה -Cooperation
    תהליך מכוון ליצירת תוצר משותף המתקיימת בו חלוקת עבודה ברורה בין חברי הצוות. לדוגמה, כל חבר בצוות המורים יחבר קטע אחד מהעבודה המסכמת שתינתן ללומדים לסוף הקורס.
  • רמה גבוהה : שיתוף פעולה – Collaboration
    עבודה משותפת ודינאמית של חברי צוות לאורך כל תהליך הלמידה כדי לייצר תוצר משותף. לדוגמה: כל קבוצת לומדים חוקרת מדרש אחד המאפיין את דמותו של יואב בן צרויה ובשיעור המסכם כל קבוצה מלמדת את הכיתה כולה את תוצרי העבודה שלה( וכך נוצר תוצר כיתתי אחוד).

 

מה ניתן להשיג באמצעות שיתופיות?

  • לימוד תוכן
  • פיתוח מיומנויות בין אישיות כמו שיתוף פעולה, אמפתיה, גמישות מחשבתית, העברה או קבלת ביקורת ועוד.
  • למידה פעילה ומגוונת

 

למה כְּדַאי לשים לב בהטלת משימת לימוד שיתופית?

לכוון לרמה גבוהה של שיתוף פעולה (Collaboration)
בעת ניסוח ההנחיות למשימה, להדגיש את חשיבותן של עבודה משותפת, עזרה הדדית, קבלת החלטות שיתופית בצוות ועידוד התייעצות בין חברי הצוות
להשתדל ולבנות משימה קבוצתית אשר תביא לידי ביטוי את הערך המוסף של כל לומד ולמנוע מצב של "גאון תורן" המתפקד במקום חברי קבוצה אחרים

 

כלים שיתופיים להוראה ולמידה

  • לוח שיתופי: הצגה של תוצרים במליאת הכיתה (כגון הצגת רפרטים, תליית תוצרי למידה על הלוח ועוד) בשיעור מקוון: לוח שיתופי כגון פדלט
  • מסמך או מצגת שיתופית: כל לומד או קבוצת לומדים מעלים את תוצרי הלמידה שלהם לשקופית במצגת אשר אוגדת לכדי שלם את כל תוצרי הלמידה.
  • כל שיטה שבה תוצרי העבודה הקבוצתית יבואו לידי ביטוי במליאת הכיתה וייצרו שלם אחד. בשיעור מקוון: פורום, בלוג ועוד.

לסיכום:

ללמידה השיתופית ערך רב בהשגת מטרות לימודיות וחברתיות. מומלץ לתכנן משימה שיתופית לפי רמת השיתופיות הרצויה ולהשתמש בכלים שיתופיים בהתאם לצרכי המורה, התלמידים וחומר הלימוד. "אין סכין מתחדדת אלא בירך חברתה" (בראשית רבה, ס"ט, ב').

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה
להדפסת העמוד
דילוג לתוכן