חיפוש
חיפוש
חיפוש

שיטות
הוראה

חברותא

"מה ברזל זה, אחד מחדד את חברו אף שני תלמידי חכמים מחדדין זה את זה בהלכה"
(תענית ז')
תמונה של אנשים משוחחים לפוסט על שיטת חברותא בלמידה
עידוד השיח והאינטראקציה בין התלמידים על מנת לפתח את החשיבה ואת האוריינות.
איקון לבן תאור השיטה
חברותא היא שיטת לימוד יהודית מסורתית שיתופית. מקור השם בארמית, ופירושו "חבר" או "שותף". הגישה הרבנית המסורתית ללימוד טקסטים יהודיים מתרחשת כדיאלוג בין שני הלומדים מול הטקסט הנלמד. החברותא הייתה למעשה חוויית הלימוד המשמעותית ביותר בה עסקו הן בהעברת הלימוד הבסיסי ושינון הטקסט המסורתי, והן בלימוד בדרך של חקירה, שאילת שאלות, ערעור על תפיסות ואמונות ועוד. מכאן עולה כי הלימוד בחברותא מייצר שיח בין שלושה צדדים: שני הלומדים והטקסט עצמו. במהלך החברותא נוצרת בין שני הלומדים אמפתיה כאשר כל אחד מהם רואה ומבין את האחר וגם נראה ומובן על ידו. האמפתיה מועצמת במהלך המאמץ המשותף לברר את הטקסט, והטקסט עצמו גם הוא הופך כביכול להיות שותף פעיל.
אייקון איך נראית ההוראה/למידה
כדי לקדם למידה בחברותא על המורה להשקיע מחשבה על אופן החלוקה לצמדים, להכין את חומרי הלימוד ולתכנן היטב את מהלך הלמידה. חברותא בדרך כלל תתבסס על טקסט מרכזי ללמידה עצמית, אותו יש להכין לתלמידים לצורך הלימוד: להסביר מילים קשות בטקסט, לתת ביאור לקטעים מורכבים וכו'. כמו כן, חשוב לצייד את התלמידים בשאלות הבנה והעמקה, משימות יישום, וחומרים נוספים למתקדמים. אפשר לתת לתלמידים טקסטים נוספים לקריאה, תמונות או סרטים שיעשירו את השיח הלימודי המשותף. בזמן הלמידה, על המורה לנהל וללוות את הלמידה: לעבור בין התלמידים, לסייע בפתרון קשיים נקודתיים, לאתגר את התלמידים בשאלות למחשבה, לעודד אותם לחשיבה ויצירתיות ולוודא שמתקיים שיח מכבד בין התלמידים. לסיום הלימוד בחברותא, מומלץ להכין מחוון על מנת לבחון את איכות הדיאלוג ואת האופן שבו חוו אותו הלומדים.ה/למידה
איקון לבן מתי מתאים להשתמש בשיטה
חברותא תתפתח באופן מיטבי במקום שבו צוות המורים ייתן מקום להתפתחותו של לומד עצמאי כערך בתהליכי הלמידה המשמעותית. ניתן להשתמש בלימוד בחברותא 1. כדי להציג טקסטים חדשים, 2. כדי להמשיך משימת חקר, 3. לצורך סקירת טקסטים שהמורה כבר הציג בעבר, 4. כפעילות פתיחה לשיעור, 5. כדי לעורר מעורבות של התלמידים ביחס לתוכן הנלמד, 6. חברותא יכולה גם לאפשר שיעור שלם של לימוד עצמי-מונחה, לאחר שהתלמידים כבר מורגלים בלמידה בדרך זו.מתי נשתמש בהוראה
איקון הערכה לבן
ניתן להעריך למידה בחברותא בשני רבדים שונים: א. הערכת הבנת הטקסט הנלמד בחברותא באמצעות בחנים, כתיבת חיבור קצר או הצגת סיכום קצר של הלימוד (בעל פה). ב. הערכת איכות הקשב והדיאלוג, וכן היווצרות ידע חדש. רשימה קצרה של שאלות התבוננות יאפשרו לתלמיד ללמוד כיצד לשפר מיומנויות חברתיות-רגשיות אלה.
איקון פודראסט

קישורים ומקורות השראה

כרזה להורדה

להדפסת העמוד

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה

דילוג לתוכן