חיפוש
חיפוש
חיפוש

שיטות
הוראה

שיטת הג'יקסו

"אף אדם הוא לא אי העומד בפני עצמו, כל אדם הוא חלק מהיבשת" (ג'ון דאן)
תמונה זמנית
הג'יקסו היא מתודה שמסייעת ללמידה שיתופית ונותנת מענה להוראה בכיתות הטרוגניות בדרך של יצירת קבוצות לימוד הטרוגניות בהרכבן, שיש בהן תלות הדדית ושיתוף פעולה בין חברי הקבוצה, במקום התחרות האופיינית לכיתה המסורתית.
איקון לבן תאור השיטה
השם "ג'יקסו"(Jigsaw) לקוח ממשחק ההרכבה "הג'יקסו פזל". בשיטת לימוד זו המורה מחלק את הנושא הלימודי ל 5-4 תת-נושאים שאינם תלויים זה בזה. זוהי אסטרטגיית למידה שיתופית שמאפשרת לתלמידים להשיג הבנה כוללת של טקסטים או יחידות תוכן בכך שהם משמשים הן כמומחי תחום והן כלומדים. כל תלמיד לוקח אחריות על חלק מסוים של התוכן ומלמד אותו לשאר חברי הקבוצה, שכל אחד מהם מתמחה בתחום אחר מהתוכן הכולל. כל חברי הקבוצה מהווים חלקים חשובים של ה"פאזל".
אייקון איך נראית ההוראה/למידה
מחלקים את הכיתה לקבוצות אם. כל קבוצת אם שולחת מתוכה נציגים ל 5-4 קבוצות מומחים שכל אחת מהן מקבלת תת-נושא אחד שעליה לסקור וללמוד אותו באופן עצמאי. כך נוצרות קבוצות מומחים לכל תת-נושא. קבוצת המומחים מכינה מצגת או סיכום של הנושא שאותו ישתפו עם קבוצות האם והיא גם מחליטה מה הם החלקים החשובים ביותר שאותם ישתפו עם קבוצות האם כדי לסייע בלמידה. על פי אסטרטגיה זו כל תלמיד בקבוצת האם מהווה חלק מהפאזל הכולל של הנושא. חברי הקבוצה עובדים יחד וכך מרכיבים את הפאזל השלם.
איקון לבן מתי מתאים להשתמש בשיטה
בעיקר מקצועות רבי מלל (היסטוריה, אזרחות, יהדות). תחומים בהם ניתן לפרק כל נושא גדול לתת-נושאים שכל אחד מהם דורש חקר. אסטרטגיית הפאזל יעילה ביותר להצגת חומר לימודי חדש או לסקירה משותפת של חומר שנלמד בעבר. כמו כן, השיטה יכולה להיות יעילה כאשר התלמידים נדרשים ללמוד חומר רב, כיוון שהיא מאפשרת להם ללמוד לעומק חלקים שונים של המידע, כל אחד בנפרד.
איקון הערכה לבן
ניתן להעריך את הלמידה באופנים שונים: א. ניתן לתת לכיתה בוחן קצר בתום השיעור שמתייחס אל כל החלקים שנלמדו במהלך השיעור כדי להעריך אילו תת-נושאים נלמדו כראוי. ב. התלמידים ישתמשו במידע שלמדו זה מזה כדי ליצור תוצר סופי. ג. התלמידים ישתמשו במידע שלמדו זה מזה כדי להשתתף באופן פעיל בדיון כיתתי.
איקון פודראסט

קישורים ומקורות השראה

כרזה להורדה

להדפסת העמוד

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה

דילוג לתוכן