לוגו מדברים פדגוגיה לבן
Search
Search
Search

מרצים
משתפים

קשר ללא קשר

כיצד ניתן ליצור קשר אישי עם הלומדים בקורס מקוון? וכיצד לעורר מוטיבציה ולפתח מוכוונות עצמית ללמידה? נירית גולן מהחוגים למתמטיקה וחינוך מיוחד ויוני הרבנד ממערך הוראה ולמידה פיתחו שיטות הוראה ולמידה הנותנות מענה לצרכים אלה
gray rope

מה היה האתגר הפדגוגי?

נירית הגיעה לליווי פדגוגי לבניית קורס מקוון בחוג הנלמד בחוג למתמטיקה. בשיחת הפתיחה עם צוות הליווי היא הדגישה שחשוב לה לפתח קשר אישי עם הסטודנטים ולעורר בהם מוטיבציה ללמידה, למרות היעדר הקשר הבלתי אמצעי בינה ובין הלומדים בקורס מקוון. יחד, הם חשבו על מספר דרכים לעורר מוטיבציית למידה:

הדגשת רלוונטיות חומר הלימוד לחיי המורים לעתיד

נירית מספרת: "יוני הרבנד וברכה וילנסקי ליוו אותי בתכנון, בחשיבה ובעיצוב הקורס. כששוחחנו על הדרכים לגייס מוטיבציה ללמידה אצל הלומדים, יוני הציע לשאול שאלות שיעזרו ללומדים להבין את חשיבות הנושא הנלמד וכן את השליחות שלהם כמורים לעתיד ביישומו. שאלות לדוגמה שחיברנו: כיצד בניית תכנית מתוך אבחון יכול להאיר לתלמיד את הדרך? איזו משמעות יכולה להיות לקורס בעבודתי עם תלמידים?"

הסברים ברורים תוך שמירה על רמה אקדמית מתאימה

נירית: "בגלל שמדובר בקורס מקוון, חשוב לי שהחומר יהיה בהיר ומובן. רציתי לבנות את הקורס כך שהחומר יהיה ברור ומובן לסטודנטים אך חששתי שיתכן שהדבר יבוא על חשבון פיתוח מיומנויות של מוכוונות ללמידה עצמית. הייתה לי תחושה שלעיתים סטודנטים מעדיפים לקבל את החומר מוכן וברור ופחות להתאמץ ולפתח מיומנויות של חקר ויצירתיות הקשורות למכוונות ללמידה עצמית. האתגר שלי היה ליצור איזון בין שני הגורמים הללו. במהלך הליווי הרגשתי שבנינו קורס המנגיש את החומר באופן ברור אך הקפדתי לשמור על רמה אקדמית נאותה באמצעות פעילויות ומטלות מתאימות".

דוגמה לעיצוב סביבת למידה ולשאלה הנוגעת לעולמו של הלומד. ליווי פדגוגי וטכנופדגוגי: יוני הרבנד וברכה וילנסקי

 

שאלנו את נירית מה תרצה להמשיך ולקדם בשנה הבאה?

נירית: "בשנה הבאה, אני רוצה להוסיף משימות אתגר המעודדות מוכוונות ללמידה עצמית, אשר תועמדנה לבחירת הלומדים. מי שיבחרו במשימות אלה, יוכלו לצבור נקודות ולהמיר אותן במשימות אחרות בקורס."

לסיכום:

עידוד מוכוונות עצמית בלמידה ויצירת מוטיבציה ללמידה על ידי קירוב הלמידה לעולמו של הלומד. עיצוב סביבת למידה מקוונת המנגישה את החומר הלימודי באופן ברור תוך שמירה על רמה אקדמית מתאימה

להדפסת העמוד

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה
דילוג לתוכן