לוגו מדברים פדגוגיה לבן
Search
Search
Search

בינה
מלאכותית

שימוש בבינה מלאכותית
בהוראה למידה והערכה

מהן היכולות המרכזיות של הבינה המלאכותית בהקשרי ההוראה? כיצד ניתן להשתמש בהן בהוראה למידה והערכה? ולמה כדאי לשים לב כשאנו משלבים אותם בשיעורים?
A detailed portrait of a white teacher talking with robot, digital art, realistic painting, dnd, character design

מחוללי טקסט

מחוללי טקסט מאפשרים גישה למאגרי מידע עצומים בהם המחולל עושה שימוש ויוצר מתוכם ידע חדש. שימושים אפשריים בשיעורים:

  • עבודות חקר: איסוף מידע, סיכום ותמצות, מענה על שאלות של הכותב.
  • ייעוץ: סיוע בניסוח שאלות לצורך חקר
  • הסברים: הצגת נושאים באופן ממוקד וקצר
  • סיעור מוחות והעלאת נקודות מבט שונות על נושא מסוים
  • הצעות לצרכים ממוקדים: רעיון למצגת, הכנה לקראת פגישה ועוד
  • מקור השראה לתוצרים יצירתיים: רעיון ,שם (לפעילות,) תוצר מקורי ועוד.

 

לרעיונות ופרקטיקות לשימוש במחוללי טקסט בהוראה למידה והערכה ראו כאן בפורטל משרד החינוך


 

מחוללי תמונה

מחוללי תמונות יוצרים תמונות על פי דרישות ספציפיות מאד של המשתמש. דרישות אלה, יכולות לבטא הבנה וידע ולכן טובות לסיכום תהליכי למידה. פרומפט לדוגמה:

"הגנים התלויים בבבל" סיפק את הפרומפט והתמונה הבאה:

Magnificent view of the hanging gardens of babylon, intricate, elegant, volumetric lighting, digital painting, highly detailed, artstation, sharp focus, illustration, concept

 

התמונה מתוך הכלי lexica

שימושים אפשריים במחוללי תמונות בהוראה ולמידה

  • יצירת דימויים: לביטוי הבנה ופרשנות אישית
  • יצירת המחשות וויזואליות למידע ( למשל דיאגרמות, אינפוגרפיקה ועוד )
  • יצירת קומיקס אנימציות וסרטי וידאו: לסיכום תהליך למידה ופרשנות אישית

 

ראו כאן טיפים שכתבה ד"ר לימור ליבוביץ לשימוש במחוללי תמונות בהוראה ולמידה, וכאן רעיונות נוספים בעמדת הפיקוח על מגמת אמנויות העיצוב/ משרד החינוך

מחולל התמונות הפופולרי ביותר כיום הוא DALL-E2 של חברת OpenAI, לצד כלים רבים נוספים בהם Midjourney, Leonardo  ועוד

 


 

סוגיות אתיות שכדאי להתייחס אליהן בעת שימוש בבינה מלאכותית

  • גניבה ספרותית (פלגיאריזם): יש להעניק קרדיט למחברים המקוריים ולהימנע מהצגת עבודה של אדם אחר.
  • דיוק: יש להעריך באופן ביקורתי את התוכן שנוצר על ידי כלי ב"מ ולבדוק את מהימנות המידע באמצעות מקורות אמינים נוספים.
  • פרטיות ואבטחת מידע: יש לנקוט בזהירות בנוגע למידע המוזן לכלי ב"מ ולהימנע משיתוף מידע אישי כמו שם, כתובת, טלפון, או כל פרט מזהה אחר – כמו גם מידע רגיש שלא רוצים שיהיה חשוף לעולם.
  • קניין רוחני: אי אפשר להשתמש בחומרים שמוגנים בזכויות יוצרים ללא רשות; שימוש כזה עלול לחשוף את המשתמש לתביעות משפטיות.
  • הטיות: בינה מלאכותית מתבססת על המידע שאימנו אותה עליו, ומידע זה לא בהכרח מאוזן. זה עלול להוביל לתוצרים מוטים: למשל, מוטי תרבות מערבית.

 

ראו עוד בנושא זה בפורטל משרד החינוך

 


מחוללי שיעורים בבינה מלאכותית

רוצים לקבל רעיונות למהלכי הוראה?

מספר חברות כבר יצרו "מחוללי הוראה". ראו דוגמה בקישור הזה לתוכנת il.chat או בקישור הזה לאתר morai

 


המורים והלומדים המשתמשים בבינה מלאכותית

שילוב בינה מלאכותית בשיעורים מצריך תיווך ללומדים והסבר מדוע כדאי להם להשתמש בכלים החדשים. לשם כך, מומלץ להדגיש את המיומנויות המתפתחות בשימוש בבינה מלאכותית ואת חשיבותן לעולם ההוראה.

מיומנויות לומדים המתפתחות בשימוש בבינה מלאכותית:

  • לומד עצמאי
  •  גמישות מחשבתית
  • חשיבה ביקורתית
  • חשיבה יצירתית
  • יכולת ניסוח, תוך דגש על שימוש במושגים דיסציפלינאריים
  • יכולת לנסח שאלות באופן מגוון
  • יכולת למידה מטעויות וכישלון
  • תכנון זמן ותכנון מהלכי עבודה
  • אוריינות דיגיטאלית

 

ליווי למידה בבינה מלאכותית

שילוב בינה מלאכותית בשיעורים מצריך הכנה. לשם כך על המורים:

  • להכיר את יכולות הבינה המלאכותית.
  • לדעת להסביר את אופן השימוש בכלי: כתיבת הוראה מילולית – פרומפט.
  • להכיר את מגבלות הכלי.
  • להפעיל חשיבה ביקורתית להערכת איכות התוצרים.
  • להיעזר במחוונים לשימוש בבינה מלאכותית (כמו זה בקישור הזה).

 

מומלץ לשוטט בין הכלים, להתנסות בשימוש בהם ולבחור את אלו הנוחים לכם לשימוש.

 

 

לסיכום:

מוזמנים לפנות אלינו להכרות ולמידה של יכולות הבינה המלאכותית והשימוש בה בהוראה למידה והערכה!

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה
להדפסת העמוד
דילוג לתוכן