לעודד את התלמידים להתעמק בשאלה, להיחשף לדעות ולרעיונות של חבר לכיתה, ולאחר מכן לדון בשאלה במליאה.
חשיבה: פותחים בשאלה ספציפית ולאחר מספר דקות כל תלמיד מתעד את תשובתו בעצמו (3-1 דק'). ציוות: המורה מחלק את התלמידים לזוגות, תוך שימת לב לחוזקותיהם ולאישיותם ומבקש מהתלמידים לשתף זה את זה ולדון במה שכל אחד כתב. המורה יכול להציע לתלמידים שאלות שאותן ישאלו זה את זה (15-5 דק'). שיתוף: בחלק זה שבים למליאה ועורכים דיון כיתתי. מבקשים מנציג אחד מכל זוג לחלוק עם הכיתה כולה את מה שהעלו. ניתן גם לערוך דיון פתוח שבו התלמידים יכולים לחלוק עם שאר הכיתה את מה שנאמר במהלך השיחה עם חברם.
מורים יכולים להשתמש באסטרטגיית "חשיבה, ציוות, שיתוף" במספר צמתים לימודיים: לפני שמציגים נושא חדש, על מנת להעריך ידע מוקדם, כאשר מציגים בפני התלמידים שאלות מעוררות חשיבה, דילמות או דיונים, בעקבות טקסט או צפייה בסרט, על מנת לעודד גיבוש דעה וחשיבה ביקורתית, לפני שהתלמידים מתחילים בביצוע משימה, על מנת לסייע להם לאסוף רעיונות.