פנו אלינו לחשיבה, ייעוץ וסיוע בכל נושא פדגוגי שעל הפרק

חיפוש
בלחיצה מביא לדף הבית של האתר
חיפוש
חיפוש

מרצים
משתפים

מהתנ"ך – למרשתת ולכיתה!

כיצד לפתח ידע תנ"כי לצד מיומנויות אוריינות אקדמית, אוריינות הבעה ואוריינות דיגיטלית וליצור מכך חוויה לימודית משמעותית ומשפיעה על השיח הציבורי?
tanach writing wikipedia

בחוג לתנ"ך מתקיים השנה בפעם הראשונה קורס שהתוצר שלו הוא כתיבה והרחבה של ערכים תנ"כיים בוויקיפדיה. הקורס מועבר בהנחיית ראש החוג הרב ד"ר שוקי רייס, ובשיתוף פעולה עם ד"ר רות אלסטר מויקימדיה.

כיצד נולד הקורס? ומה הוא מבקש לתת לסטודנטים הלומדים?

הרב שוקי מספר : "במהלך השנים האחרונות נוכחתי שהתוכן הקיים בויקיפדיה בתחום התנ"ך הוא דל, בדרך כלל ללא ביבליוגרפיה אקדמית וללא דיון פרשני ואקדמי. זיהיתי בכך הזדמנות לימודית ובשיתוף פעולה עם ויקימדיה, יצרנו קורס ייחודי המאפשר לסטודנטים להתנסות בגיבוש ושיתוף ידע תורני חינוכי. זאת, לצד חשיבה אקדמית וביקורתית, התנסות בכתיבה מקצועית המותאמת לסגנון הכתיבה בויקיפדיה, פיתוח מיומנויות שונות והכל ברוח תורת תנ"ך הרצוג."


 

כיצד נערכת הלמידה בקורס? 

במהלך הקורס, הסטודנטים עוברים הכשרה בדרכי הכתיבה והעריכה בוויקיפדיה.

  • פיתוח מיומנות אקדמית: הסטודנטים לומדים להבין לעומק מהו מאמר אקדמי, מהם סוגי המקורות, ומהם אופני ההתייחסות וההסתמכות עליהם, תוך הבחנה בין עובדות ומחקרים לבין הערכות והשערות.
  • פיתוח מיומנויות אוריינות והבעה: משתתפי הקורס לומדים בנוסף איך לכתוב באופן מדויק, ביקורתי ומנומק, עבודה שמביאה לידי ביטוי את מה שלמדו עד כה במכללה ושניתן יהיה בהמשך להרחיבה לסמינריון.
  • פיתוח אוריינות דיגיטלית: משתתפי הקורס לומדים כיצד להתנסח במרחב הדיגיטלי, כתיבה ממוקדת ומותאמת למדיה ועוד.
  • היקף העבודה ותוכנה: כל סטודנט נדרש לכתוב או להרחיב שני ערכים בנושאי תנ"ך. כיוון שהיריעה רחבה, במסגרת הזו עוסקים הסטודנטים בערכים על דמויות מקראיות.
  • פיתוח מיומנויות חשיבה וחשיבה ביקורתית: הלמידה בקורס חושפת את הלומדים לעבודה מול עורכי ויקיפדיה שמחייבים את הלומדים להתמודד דעות ביקורתיות, השערות והטיות, ביסוס הטיעונים וההסברים ועמידה בכללי העריכה הסטנדרטיים של ויקיפדיה.

הרב שוקי: "גם אני מתנסה בכתיבה בויקיפדיה בהרחבת ערך קיים (מרגלי יהושע ביריחו), וזו חוויה חדשה ומאתגרת. מה שאני כותב לא תמיד מקובל על העורכים, ובמהלך העבודה עולות שאלות משמעותיות: מה אתה עושה עם ערך שמישהו אחר כתב לפניך? עם דברים שאתה לא מסכים איתם? איך אתה כותב באופן שמביא את דעתי, אבל באופן שמשוחח עם דעות אחרות? זה חלק ממפעל ציבורי ושותפים לו כותבים ופרשנים חילונים, חרדים, ביקורתיים, אקדמיים ומסורתיים. יש פה המון לימוד, ואני בטוח שנלמד. יש בקורס הזה מספר אתגרים – שיתוף פעולה עם ויקימדיה, התגייסות למשימה מורכבת, עבודה על כתיבה, הגשת טיוטות רבות, התמדה, וכל זה בנוסף לאתגרי התקופה והלמידה מרחוק."


 

ומהקורס לכיתה: מה הלאה? ומה יקחו הלומדים מהקורס לעולמם החינוכי כמורים לעתיד?

בסמסטר השני של הקורס, הסטודנטים יעבדו עם תלמידי תיכון (אולפנת נגה בבית שמש), וינחו אותם בכתיבת ערכים תנכיים בוויקיפדיה, במסגרת של יחידה לבגרות בתנ"ך. באופן הזה, מציגים הסטודנטים דוגמה אישית לתלמידות, כאשר הלימוד עובר לעשייה באופן ישיר וממשי. הלמידה בקורס תצייד את הלומדים במספר כלים להמשך:

  • למידה משמעותית דרך עבודה אותנטית: הסטודנטים מבצעים עבודה שתרומתה מהדהדת גם מעבר לכותלי הכיתה. כתיבת הערכים והשפעתם על יוזמת ויקיפדיה הציבורית הופכת את הלמידה לרלוונטית ומשמעותית יותר.
  • חשיפה לדילמות ואתגרים של עולם המידע המקוון: כאמור, הסטודנטים נחשפים לאתגרים כמו התמודדות עם דעות שונות ובחינה ביקורתית של מקורות. חשיפה זו מכינה אותם להתמודד עם סוגיות דומות שיפגשו כמורים ובכלל.
  • תרומה לקהילה ושיתוף ידע: הסטודנטים לומדים לראות את עצמם כשותפים פעילים בהנגשת ידע, וכמנחילי הערכים עליהם הם לומדים במכללה לתלמידיהם ולציבור הרחב.

 

לסיכום:

הקורס "כתיבה בוויקיפדיה" הוא דוגמה בהתהוות לשילוב של לימוד התורה והאקדמיה עם השיח הציבורי. הוא מצליח לקשור בין רכישת ידע תחומי מעמיק, פיתוח מיומנויות רבות ומגוונות והכנת הסטודנטים להתמודדות עם אתגרי המציאות ועולם ההוראה.

להדפסת העמוד

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה
דילוג לתוכן