חיפוש
חיפוש
חיפוש

טיפים
פדגוגיים

לְמָה כדאי לשים לב בהכנת מבחן?

הסמסטר מתקרב אל סופו ועונת המבחנים בפתח. למה כדאי לשים לב בעת חיבור מבחן? הכנו לכם תזכורת וצ'ק ליסט לכתיבת מבחן
preparing exams with ai

המבחן מסכם את תהליכי ההוראה והלמידה שהתרחשו בקורס והוא אמצעי חשוב להערכת תהליכים אלה: לספק אינדיקציה מהימנה ותקפה לידע, הבנה ויכולות של הסטודנטים. מבחן איכותי מסייע לסטודנטים לסכם את תהליכי הלמידה, ולמרצים ללמוד על אפקטיביות ההוראה.

למה כדאי לשים לב בעת חיבור מבחן?

מה החומר למבחן?

  • האם המבחן מקיף את כל יחידות הקורס או את חלקן? האם המבחן כולל את המסרים המרכזיים שהעברנו בשיעורים? האם נבדקים הכישורים והמיומנויות שנלמדו בקורס?
  • אם המבחן כולל "קטע שלא נלמד" או יישום ידע/ מיומנויות ברמה גבוהה, האם תרגלנו את העניין עם הסטודנטים?

אילו סוגי שאלות המבחן כולל?

  • רמות חשיבה מגוונות: בהתאם למטרות הקורס, שאפו ליצור איזון בין שאלות מיחידות הלימוד השונות ומרמות החשיבה השונות (על פי הטקסונומיה של בלום). הכנו מספר דוגמאות כאן.
  • שאלות מסוגים שונים: מומלץ לשלב בין שאלות סגורות מסוגים שונים (רב ברירה, נכון / לא נכון, התאמה וכיו"ב) לבין שאלות פתוחות, כיוון שזה נותן הזדמנות לסטודנט להראות את ידיעותיו במגוון דרכים. במרבית המקרים, מומלץ שלא לערוך מבחן הכולל רק שאלות סגורות.
  • יש לנסח פריטים שמחד, לא יאפשרו מענה אינטואיטיבי שלא על בסיס הנלמד בקורס, ומאידך, על השאלות להתמקד בנושאים מהותיים המשקפים את מטרות הקורס.

האם ההנחיות למבחן ברורות?

  • מבחן הוא מצב מלחיץ, והנחיות ברורות יוצרות תחושת וודאות וביטחון. מומלץ לכתוב את המבחן בלשון שתבטא את הקשר ואת חווית הלמידה שיצרתם בקורס.
  • שימו לב שכתבתם:
    • פסקת פתיחה הכוללת הסבר על מבנה המבחן: מספר השאלות בכל חלק, הניקוד לכל שאלה, האם יש בחירה, ופירוט חומרי עזר מותרים בשימוש, ואם אין – לציין זאת. מומלץ ו
    • ניסוח ברור לכל שאלה הכולל מילת שאלה, הפנייה סדורה לנושא השאלה/ טקסט מדויק. מומלץ להימנע מניסוחים מתוחכמים (שלילה כפולה, ריבוי אפשרויות סבוך בשאלות רב ברירה ועוד).
    • מומלץ לנסח את המבחן בלשון רבים כדי לפנות לזכר ונקבה גם יחד.

כמה שאלות כדאי לחבר? ומה משקל כל פריט?

  • מומלץ שהמבחן יכלול כמות פריטים המתאימה למשך זמן המבחן ואשר שומרת על אתגר.
  • היקף מבחן: תואם את הנלמד, מכבד את הלומדים ושומר על תחושת מסוגלות: היקף מצומצם = למה טרחתי ובאתי למבחן? היקף רחב מדי = תסכול.
  • משקל פריטים: לרוב:
    • שאלה פתוחה : המשקל תלוי בכמות הסעיפים. מומלץ שסעיף בודד יקבל 20 נקודות לכל היותר.
    • שאלת רב ברירה  – עד 4 נק'.
  • מתן אפשרות בחירה: בחירה בין שאלות או סעיפים מאפשרת ללומדים גמישות במענה אולם חשוב לשמור על מבנה מבחן פשוט ולא מסובך.
  • לייעול הבדיקה, מומלץ להכין מראש מחוון ברור הכולל את הקריטריונים ואת המשקלים על פיהם יינתן הציון.

כמה זמן?

  • יש לתכנן מבחן בזמן המוקצה לכך בלוח המבחנים – (לרוב עד 90 דקות למעט מקרים מיוחדים).
  • ודאו שהזמן שתכננתם למבחן בכללותו מאפשר מענה לכל השאלות אך שומר על עניין ואתגר.
  • בשל הלחץ המובנה מסיטואציה של מבחן מומלץ לתכנן מרווח בטחון של כ 15 דק' למבחן שיאפשר ללומדים לענות בנחת וביישוב הדעת על השאלות.
  • משך זמן לפריט:
    • הקצו משך זמן מתאים לכל שאלה בהתאם לרמת החשיבה ומורכבותה.
    • כדאי לחשב את הזמן שיוקצה לכל שאלה בהתאם לזמן המבחן: כמות שאלות X משך זמן לכל שאלה = זמן כולל של המבחן.
      • שאלה סגורה: כ- 2 דקות לשאלה
      • שאלה פתוחה: זמן המתאים לרמת המורכבות.

 

תיאום ציפיות עם הלומדים והכנה למבחן

  • יש לערוך תיאום ציפיות עם הסטודנטים בשיעור האחרון, להציג באופן ברור את החומר למבחן, את דרישות המבחן ואת מבנהו.
  • מומלץ בחום (!) לתרגל שאלה מסוג השאלות שיופיעו במבחן. הדבר מרגיע, יוצר תחושת ביטחון ומסוגלות בקרב הסטודנטים.

 

ואיך אפשר בלי בינה מלאכותית?


 

סיימתם את כתיבת המבחן? קראו אותו מתחילתו ועד סופו. וודאו שהוא: 

  • תקף – שאלות המבחן מייצגות נאמנה את תוכן הקורס ובוחנות את הכישורים והמיומנויות המצופות מבוגר הקורס.
  • מהימן –  שאלות המבחן ברורות, מובנות וחד משמעיות.
  • הוגן – המבחן משקף את תהליך הלמידה בקורס, מעריך באופן עקבי ומדויק את הישגי הנבחנים, כך שהציונים ישקפו את רמת הידע והמיומנויות שלהם בקורס, ללא השפעות זרות, ברמת קושי התואמת את הנדרש והמצופה מהסטודנטים.

 

 

לסיכום:

מבחן טוב מודד מגוון גופי ידע ורמות חשיבה הוא מותאם לאתגרי התחום הנלמד ולאופן בו יידרשו הסטודנטים להשתמש בחומר בעתיד. אנו עומדים לרשותכם לסיוע וחשיבה ונשמח לסייע!

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה
להדפסת העמוד
דילוג לתוכן