חיפוש
חיפוש
חיפוש

טיפים
פדגוגיים

הסילבוס: יותר מרשימת קריאה?

הסילבוס משמש להצגת מטרות הקורס, נושאי הלימוד, חובות הסטודנטים וכמובן רשימת הקריאה האקדמית. אולם, הסילבוס יכול להיות הרבה יותר מכך ולסייע למרצים ולסטודנטים בתהליכי הלמידה. כיצד נוכל להיעזר בסילבוס בהוראה בקורס? וכיצד נשתמש בסילבוס כדי לנהל את הלמידה עבור משרתי המילואים?
syllabus

אלו שימושים ניתן לעשות בסילבוס? 

  1. כלי למרצה לתכנון וניהול הקורס: הסילבוס מסייע לתכנן את מהלך הקורס, לקבוע לוחות זמנים ולנהל משאבים ביעילות. ניתן להוסיף לסילבוס טבלת תכנון הלמידה, הכוללת את מהלך כל שיעור, המטלות ותאריכי ההגשה ולפרסמה באתר הקורס ובערוצי תקשורת נוספים. כמובן שניתן לעדכן את הטבלה לפי הצורך.
  2. כלי פדגוגי:
    • מפת חשיבה ליצירת הקשרים בין נושאי הקורס: מעבר לרשימת נושאים, הסילבוס משקף את מבנה הידע בתחום ואת הקשרים בין הנושאים השונים. באמצעות ארגון הנושאים בסדר לוגי ויצירת קשרים ביניהם, הסילבוס מציג את "התמונה הגדולה" של הקורס ומסייע לסטודנטים להבין את ההקשר הרחב של הנושאים הנלמדים. בתחילת יחידת הוראה חדשה והצגת נושא חדש, הפנו את הלומדים לסילבוס וסייעו להם ביצירת הקשר שבין הנושא הנלמד לתמונת הלמידה בקורס.
    • כלי למידה לסטודנטים: הסילבוס מציג את שיטות ההוראה, הלמידה וההערכה ומסביר כיצד הן תורמות להשגת מטרות הקורס. למשל, ניתן לפרט בסילבוס את סוגי הפעילויות שיתקיימו בכל שיעור (הרצאה, דיון, תרגול מעשי וכו') ולהסביר כיצד כל פעילות מקדמת את מטרות הלמידה.
  3. כלי תקשורתי – חוזה בין המרצים לסטודנטים: הצגת הסילבוס בתחילת הקורס, ועדכונו באופן שוטף מסייעת לתיאום ציפיות מדויק עם הסטודנטים. הם יודעים בדיוק מה מצפה להם בכל שיעור, מה יילמד, מה מבנה ההערכה, ומהם תוצרי הלמידה שיידרשו מהם, דבר המפחית אי-ודאות ולחץ ותורם לאווירת למידה רגועה יותר.

 

 

לשימוש יעיל בסילבוס יתרונות רבים

  • מעודד אחריות אישית בקרב הסטודנטים, המסוגלים לתכנן את זמנם ביעילות.
  • שיתוף הלומדים ב"תמונה הגדולה" של הקורס לצורך יצירת מסגרת הלימוד והבניית הידע.
  • יצירת רגיעה ותחושת שליטה של הלומדים מעצם הידיעה של העתיד לבוא בשבועות הקרובים.
  • מפתח כישורי ניהול זמן וארגון אצל הסטודנטים.
  • מעודד את המרצה לחשוב על מטרות ספציפיות לכל שיעור, מה שמוביל לדיוק פדגוגי רב יותר.
  • מעודד את הלומדים לקחת אחריות על הלמידה.
  • סיוע והכוונה של הלומדים בניהול זמן, תכנון הלמידה וארגון מטלות הקורס.

 

וכמה טיפים ורעיונות לארגון יעיל של הסילבוס ושימוש בו

  • נושאי הקורס: נסחו באופן מעניין ומסקרן מתוך הדגשת תשובתכם לשאלה: "עם מה יצאו הסטודנטים והסטודנטיות מהקורס"? אילו מיומנויות ירכשו? אילו גופי ידע ירכשו?
  • מטרות הקורס: נסחו בשאלות פתוחות היוצרות סקרנות ועניין
  • רשימת נושאי הקורס: חלקו לשיעורים וכתבו מה יהיה תוצר הלמידה בכל שיעור – מסייע לארגון הערכה מעצבת.
  • הערכה: בדקו שמרכיבי ההערכה והציון בסילבוס תואמים להגדרות בפורטל המרצה. בקישור הזה הדרכה על הגדרת ציונים בפורטל המרצה.

 

 

דוגמה לשימוש פדגוגי בסילבוס בקורס של ראש החוג למתמטיקה ד"ר צורית אליצור:
מפת חשיבה ותיאום ציפיות עם הלומדים 

 

לשימושכם, טבלה לתכנון ההוראה והלמידה בקישור הזה 


ואיך אפשר בלי: כיצד להיעזר במודל שפה של בינה מלאכותית לעדכון הסילבוס ואפילו לחלק את הקורס ליחידות ליבה ורשות עבור משרתי המילואים?

בכל שלבי העבודה על הסילבוס ניתן להיעזר בבינה מלאכותית (קלוד, chatgpt ודומיהם):

  • סיוע בסיעור מוחות ראשוני, מיפוי מבנה הקורס, דיוק בהגדרות מטרות הקורס, הדרישות, מבנה ההערכה ועוד.
  • רעיונות לחלוקת הקורס ליחידות הוראה, תכנון רצף שיעורים
  • רעיונות למהלכי הוראה מעניינים ותוצרי למידה מגוונים

 

פרומפט לדוגמה:

אני מרצה במכללה להכשרת מורים בקורס _______ בחוג ל________. מצורפת טבלה ובה רשימת 13 שיעורים המתוכננים בקורס.

עלי לחלק את 13 השיעורים בקורס ל 9 שיעורים שיהיו חובה ללמידה לכל הסטודנטים ועוד 4 שיעורים שיהיו רשות. החלוקה צריכה לכלול את הנושאים המרכזיים בקורס ולשמור על רצף לוגי של הלמידה ככל שניתן.

תציע לי חלוקה של השיעורים בקורס לפי המבנה הזה

פרומפט המשך לפי התוצר שיוגש 

לאור החלוקה שהצעת לי, סכם לי בטבלה את כל תוצרי הלמידה שעל הסטודנטים בחלוקה לפי שיעורי החובה ושיעור הרשות בקורס.

 

השימוש במודלי שפה מאפשר לבחון את הקורס מזוויות חדשות, כמו גם לשפר ניסוחים ולהעמיק. עם זאת, חשוב לזכור כי מודל השפה הוא כלי עזר בלבד וחשוב לבדוק כל תוצר ולהתאים לצרכים שלכם ושל הלומדים.

לסיכום:

תכנון מוקדם ומדוקדק של הסילבוס יכול להפוך אותו לכלי ניהולי-אקדמי-פדגוגי מצוין היכול לסייע רבות למרצים ולסטודנטים גם יחד. שימוש מושכל בסילבוס יכול לשפר משמעותית את איכות ההוראה, הלמידה וההערכה, ליצור שקיפות ובהירות ולהוביל להצלחת הקורס. האתגר הוא למצוא את האיזון הנכון בין תכנון מפורט לבין שמירה על גמישות, וליצור מסמך שישרת הן את המרצה והן את הסטודנטים לאורך כל הדרך.

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה
להדפסת העמוד
דילוג לתוכן