חיפוש
חיפוש
חיפוש

מרצים
משתפים

כולם מרוויחים

המדריך הפדגוגי בהתנסות הקלינית בתחום המדעים ד"ר גלעד פילוסוף, מצא דרך מעניינת לתת מענה לצורכי בתי הספר ולאפשר לסטודנטים להתנסות בצורת הוראה ייחודית.

הצורך הפדגוגי

גלעד מספר: "בתפקידי כמדריך פדגוגי, אני מחפש צורך של בית הספר שיהווה הזדמנות להוראה עבור הסטודנטים שלנו. כך, נוצרת הפרייה הדדית: בתי הספר יוכלו לקבל מענה לצרכים שלהם והסטודנטים שלנו יכולים לקבל הזדמנות להתנסות מעניינת בהוראה. כשזה מצליח, זה מאד מחזק את הקשר בינינו ובין בית הספר. הזדמנויות כאלה אני מוצא סביב מעגל השנה: כמו בזמן סיום מחצית או בחופשות פורים ול"ג בעומר, בהם נוצרים "חורים" במערכת השעות בבית הספר, שצריך למלא בשיעורים שונים. מצאתי שזו הזדמנות מצוינת להציע לבית הספר סדנאות המועברות על ידי הסטודנטים שלנו וכך כולם מרוויחים: התלמידים לומדים בצורה אחרת, הסטודנטים מתנסים בסוג אחר של הוראה, ובית הספר מעשיר את תכנית הלימודים ומתמודד עם תקופות פחות עמוסות."

הובלת הסטודנטים להתנסות רלוונטית ופרקטית

"אני מכין לסטודנטים רשימת נושאים להוראה ממנה הם צריכים לבחור נושא אחד הקרוב לליבם. הם נדרשים להכין סדנא אותה הם יצטרכו להעביר מספר פעמים לכיתות שונות בבית הספר. בדרך זו, הסטודנטים לומדים ומתמקצעים בכל פעם שהם מעבירים את הסדנה לכיתה אחרת".

כולם מרוויחים – גלעד מספר על התועלות הרבות בשיטה: 

  1. התייחסות לחגים ומעגל השנה – זה נושא שלעיתים קרובות לא מקבל התייחסות בחטיבות הביניים והתיכונים שאינם ממלכתיים-דתיים. אני רואה בהכנת סדנאות בנושאים אלו חשיבות בחיבור למסורת לתורה ולמצוות.
  2. הכרות עם לוח השנה הבית ספרי – חשוב שהסטודנטים יכירו את מאפייני התקופות השונות בבית הספר וייערכו בהתאם. בנוסף הם לומדים כיצד ניתן לנצל חלונות זמן פנויים יחסית בלוח השנה לפעילויות חינוכיות.
  3. הזדמנות להתנסות מעשית בהוראה  – בית הספר מייחל לסדנאות שלנו כי אנחנו נותנים מענה לצרכים במערכת השעות. כך, ניתן לקבל שעות הוראה בהן הסטודנטים יכולים להתנסות בהוראה.
  4. צבירת ניסיון פרקטי בהוראה ובחיי מורה בבית הספר  – הסטודנטים שמעבירים את אותה הפעילות מספר פעמים מצליחים ללמוד, להתמקצע ולהשתפר באופן מהיר. בנוסף, הסטודנטים מתנסים בהתמודדות עם יום הוראה אינטנסיבי של מורה המלמד מספר קבוצות וכיתות בזו אחר זו.

 

סטודנטים בהתנסות קלינית מעבירים סדנאות קבוצתיות לילדי בית ספר

לסיכום:

איתור צרכים בבית הספר והתאמת מענה המתאים גם לצורכי הסטודנטים בשלב ההתנסות הקלינית בהוראה. הכשרה רלוונטית ופרקטית המעשירה את ארגז הכלים של המורה ומאפשרת לו להתנסות ביום מעשי בחיי מורה בבית ספר.

להדפסת העמוד

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה
דילוג לתוכן