לוגו מדברים פדגוגיה לבן
Search
Search
Search

טיפים
פדגוגיים

להתחיל מבראשית…
מה כדאי לעשות בשיעור הראשון בסמסטר?

לשיעור הראשון בתחילת הקורס חשיבות רבה ובפרט לתלמידי שנה א': ניתן לספק מבט-על על תכני הקורס ומטרותיו, שיטת הלימוד בקורס, קשר ביניכם לבין הלומדים ובכלל לערוך תיאום ציפיות. הכנו לכם תזכורת קצרה לנושאים אפשריים לעיסוק בשיעור הראשון:
חיצים עולים לעבר מטרה
  • היכרות– כדאי להקדיש מספר דקות להכרות אשר משפרת את תחושת הלומדים ומעודדת תחושת שייכות, מסוגלות ולכידות לקורס ולמכללה.
    • אם קבוצת הלומדים מכירה משנים קודמות ניתן להעמיק את ההיכרות ולהציב מטרות חדשות כיחידים וכקבוצה.
  • תיאום ציפיות באמצעות הסילבוס– מומלץ להשתמש בסילבוס כמפת חשיבה ותכנית ניווט של הסטודנט לקורס.
    • מבט-על על תכני הקורס: הצבת שאלות מסקרנות לנושאים שיילמדו במהלך השנה.
    • ידע ומיומנויות שילמדו: עם מה הלומדים יצאו מהקורס? כיצד ייסייע להם בכלל ולהוראה בפרט?
    • שיטת הלימוד בקורס: מה תהיה המתודה המובילה בקורס?
    • הערכה: כיצד יינתן ציון הקורס? האם תהיינה משימות לימוד במהלך הסמסטר? מה משקלן בציון הסופי? השלכות להגשה מאוחרת?
    • תקשורת: כיצד ניתן ליצור קשר עמכם? שעות וימים?
  • השבוע הרביעי– הסבירו לסטודנטים את הרציונל של שבוע הלמידה מרחוק וכן הציגו מהי מתכונת הלמידה והדרישות מהלומדים בשבועות אלה.
    • ניתן להציג את מיומנויות הלמידה העצמית והמוכוונות העצמית ללמידה שיבואו לידי ביטוי בלמידה מרחוק. ניתן להדגיש את חשיבותן של מיומנויות אלה למורים לעתיד.
    • מומלץ לעודד את הלומדים להשתמש בלוח האקדמי ולסמן את שבועות הלמידה מרחוק ולהיערך בהתאם.
    • המלצות לשיעור הרביעי תוכלו למצוא כאן

 

לקריאה והרחבה על עקרונות מנחים לתיאום ציפיות תוכלו לקרוא כאן באתר "לב לדעת"

 

לסיכום:

תיאום ציפיות עם הלומדים הוא מרכיב חשוב מאוד בתהליך ההוראה והלמידה. הוא מבהיר ללומדים את הידע והמיומנויות שעליהם לרכוש במהלך הסמסטר, מאפשר להגיע להסכמות על ידי דו-שיח עם הלומדים ומשפר את המוטיבציה של הלומדים. תיאום ציפיות יכול לסייע למניעת מחלוקות שכן הוא מעביר מסרים ברורים והבנה משותפת של מטרות ההוראה, מה שמוביל לחוויית למידה משופרת ולתוצאות אקדמיות טובות יותר.

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה
להדפסת העמוד
דילוג לתוכן