חיפוש
חיפוש
חיפוש

טיפים
פדגוגיים

השיעור הראשון בסמסטר: חשוב והשנה יותר מתמיד!

לשיעור הראשון בתחילת הקורס חשיבות רבה ובפרט השנה עם החזרה ללמידה בקמפוסים ולכיתות בהם ילמדו גם משרתי/ות מילואים. הכנו צ'ק ליסט קצר לנושאים להתייחסות בשיעור הראשון
חיצים עולים לעבר מטרה

מה חשוב לעשות בשיעור הראשון?

  • פעילות היכרות קצרה – יוצרת תחושת ביטחון, שייכות ולכידות לקורס ולמכללה.
    • אם קבוצת הלומדים מכירה משנים קודמות ניתן להעמיק את ההיכרות ולהציב מטרות חדשות כיחידים וכקבוצה.
    • חשוב לאפשר יצירת קשרים בין הסטודנטים לבין עצמם ולסייע ביצירת לכידות כקבוצת למידה, ובפרט לאור היעדרות צפויה של משרתי/ות מילואים.

 

  • הצגת הסילבוס ותיאום ציפיות בנוגע לדרישות הקורס – מומלץ להשתמש בסילבוס כמפת חשיבה ותכנית ניווט של הסטודנט לקורס ובפרט למי שייעדרו עקב שירות מילואים.
    • מבט-על על תכני הקורס: הצבת שאלות מסקרנות לנושאים שיילמדו במהלך השנה.
    • ידע ומיומנויות שילמדו: עם מה הלומדים יצאו מהקורס? כיצד ייסייע להם בכלל ולהוראה בפרט?
    • שיטת הלימוד בקורס: מה תהיה המתודה המובילה בקורס?
    • הערכה: כיצד יינתן ציון הקורס? ממה תורכב ההערכה המעצבת בקורס? מהי ההערכה המסכמת?
    • תקשורת: כיצד ניתן ליצור קשר עמכם? שעות וימים? הצגת ערוצי התקשורת והפנייה אליכם, קביעת נורמות המענה (כיצד לפנות אליכם, תוך כמה זמן תחזרו לפניות ועוד), שעות קבלה ועוד.
    • חובת נוכחות ופטור מנוכחות וסיוע למשרתי המילואים: הקלטת שיעורים תיערך למגויסים/ זכאים להיעדרות בלבד  – צפייה בשיעור ב'זום' אינה נחשבת לנוכחות בשיעור למי שאינו זכאי לכך.

 

  • השבוע הרביעי– הסבירו לסטודנטים את הרציונל של שבוע הלמידה מרחוק וכן הציגו מהי מתכונת הלמידה והדרישות מהלומדים בשבועות אלה.
    • מומלץ להסביר כיצד תתקיים הלמידה בשיעור סינכרוני ובשיעור א-סינכרוני ואת ההבדל בין השניים.
    • ניתן להציג את מיומנויות הלמידה העצמית והמוכוונות העצמית ללמידה שיבואו לידי ביטוי בלמידה מרחוק. ניתן להדגיש את חשיבותן של מיומנויות אלה למורים לעתיד.
    • מומלץ לעודד את הלומדים להשתמש בלוח האקדמי ולסמן את שבועות הלמידה מרחוק ולהיערך בהתאם.
    • המלצות לשיעור הרביעי תוכלו למצוא כאן

 

  • התייחסות למשרתי/ות המילואים: אילו יחידות ותוצרי למידה הם חובה לכל הסטודנטים? ומאילו יחידות ותוצרי למידה משרתי/ות המילואים יקבלו פטור? מי מוכן לסכם את השיעורים ולהעביר את הסיכום לטובת מי שייעדר מהשיעור? אולי תורנות בין הסטודנטים? הסבירו שהקלטות השיעורים לטובת משרתי מילואים לרבות כל חומר למידה רלוונטי יועלו לאתר הקורס.

לאור הכמות הגבוהה של מגויסים במכללה, השנה יותר מתמיד, חשוב ליצור תיאום ציפיות ובהירות ביחס לחובות הלמידה ולסייע ללומדים בניווט הלמידה בקורס. בקישור הזה תמצאו טבלה להצגת תכנון למידה והקלות למילואים. מלאו אותה, הציגו לסטודנטים/יות בשיעור הראשון והעלו לאתר המודל של הקורס

על שימוש בבינה מלאכותית לסיוע בחלוקת הסילבוס לשיעורי חובה ורשות תוכלו לקרוא כאן


ואיך אפשר בלי: כיצד להיעזר במודל שפה של בינה מלאכותית לקבל רעיונות לפעילות פתיחה מעניינת?

ניתן להיעזר בכל מודל שפה שנוח לכם (Claude, copilot, Geminy או chatGPT)

פרומפט לדוגמה

שלום, אני מרצה במכללה להכשרת מורים, מלמדת קורס בחוג ל_____שעוסק ב_____________. אני מחפשת רעיון לפעילות פתיחה בשיעור הראשון בסמסטר שתסייע לי ליצור הכרות בין הסטודנטים לבין עצמם וביני לבינם וגם תאפשר להם ליצור קשר ראשוני כקבוצת למידה. בכיתה ילמדו כ 15 סטודנטים ואני רוצה להקדיש לכך בין 10-15 דקות. הייתי רוצה שהפעילות תצא מתוך עולם התוכן של הקורס שלנו וגם תאפשר לכל סטודנט להציג את עצמו בשמו. תציע לי בבקשה פעילות כזו

 

לקריאה והרחבה נוספת על עקרונות מנחים לתיאום ציפיות תוכלו לקרוא כאן באתר "לב לדעת"

 

לסיכום:

תיאום ציפיות יוצר מסגרת ללמידה בקורס, מבהיר ללומדים את הידע והמיומנויות שעליהם לרכוש במהלך הסמסטר, משפר את המוטיבציה ומשרה תחושת ביטחון. תיאום ציפיות יכול גם לסייע במניעת מחלוקות, שכן הוא מעביר מסרים ברורים והבנה משותפת של מטרות ההוראה וההערכה בקורס. בשל הנסיבות המיוחדות של הוראת כיתות עם שיעור מגויסים גבוה, חשוב לערוך תיאום ציפיות סדור עם הסטודנטים בנוגע לנדרש מהם בקורס.

כיצד נוכל לסייע? נשמח לחשוב יחד על כיוונים פדגוגיים שיתאימו לכם וללומדים.
כתבו לנו! pedagogy@herzog.ac.il

צוות מערך הוראה, למידה והערכה
להדפסת העמוד
דילוג לתוכן